جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/دکتر مهدی مهدوی گفت: علامه حسن زاده آملی ذوالفنون بود و در تمامی علوم اعم از نجوم، طب، تاریخ، تفسیر، ادبیات، فلسفه، ریاضی و ... عالم بوده و آثار ارزشمندی از خود به جای نهادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، دکتر مهدی مهدوی در نشست "شخصیت شناسی و معرفی آثار علامه حسن زاده آملی" در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) آمل، بیان کرد: علامه حسن زاده آملی ذو الفنون بودند، یعنی در علوم مختلف همچون فلسفه، ریاضی، ادبیات، طب، نجوم، تفسیر و ... عالم و توانمند بود و هرکس آثار این مرد بزرگ را بخواند، پاسخ تمام شبهات خود را خواهد یافت.

وی اظهار کرد: آثار علامه حسن زاده به چند دسته تقسیم می شود که یک بخش آن، آثار ادبی ایشان است، در روایات دینی ما آمده است که «قیدوا العلم بالکتابه» با یادداشت برداری و نوشتن، علم در ذهن تثبیت می شود، پس باید قلم انسان قوی باشد.

استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از شاهکارهای ادبی علامه حسن زاده آملی، تصحیح و ترجمه کتاب کلیله و دمنه بود، این کتاب که یکی از آثار محکم در ادبیات فارسی محسوب می شود، علامه آن را تصحیح نموده و علاوه بر آن دو باب آخر کتاب که ترجمه نشده بود، علامه به همان قلم و سبک نصرالله منشی از عربی به فارسی ترجمه کرد، همچنین ۶۷ مورد از تحریفات دو نسخه اصلی کلیله و دمنه را نیز به دست آورد.

وی خاطر نشان کرد: اثر ادبی دیگر علامه حسن زاده، الهی نامه است، ایشان این کتاب را به سبک مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری با نثری بسیار زیبا و مملو از معارف الهی و به زبان فصیح و شیوا به نگارش درآورد، همچنین دیوان اشعار علامه نیز دربردارنده رباعیات و ترجیع بندهای پرمعنایی با مضامین وحدت وجود و معارف الهی است.

مهدوی در ادامه به بخش دوم آثار این عالم بزرگ با موضوعات مختلف اشاره و تصریح کرد: یکی از آثار برجسته ادبی معارفی علامه، کتاب نامه ها و برنامه هاست، محتوای این کتاب، پاسخ به سوالات تعدادی از دوستان خاص ایشان، پرسیده بودند، علامه در این کتاب، مطالب قامض کتب قدیمی را به زبان ساده و قابل فهم مردم کنونی، بیان کرد و پاسخ پرسش های آنان را به سبکی جدید بیان کرد.

وی عنوان کرد: کتاب هزار و یک کلمه آیت الله حسن زاده جامع تمام مسائل اعم از ریاضی، نجوم، ادبیات، تاریخ، طب و تفسیر است که هرکس با هر دیدی در کنار سفره این کتاب بنشیند، دست خالی برنخواهد گشت، چرا که معجونی از تمام این علوم، در این کتاب وجود دارد.

استاد دانشگاه افزود: از دیگر آثار گران بهای علامه، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه است که در ابتدای آن معجزات قولی و فعلی سفرای الهی را تبیین می کند، همچنین کتاب حکمت عملی یا اخلاق مرتضوی که اصل این کتاب اثر مهدی الهی قمشه ای بود و علامه آن را تصحیح کرد و مقدمه ای بر آن افزود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha