جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم، تصریح کرد: افزایش سرانه مطالعه در کشور مستلزم همت عالی مردم و مسئولان در توجه به مقوله مهم کتاب و کتاب‌خوانی است.

حجت الاسلام بهاءالدین اسکندری در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با تأکید بر لزوم اهتمام همه جانبه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه ابراز داشت: گذشته از مباحث اقتصادی که موجب لاغرتر شدن سبد خرید کالاهای فرهنگی خانواده های ایرانی از جمله کتاب طی سال های اخیر شده، یکی از مشکلات در این رابطه ناظر به مباحث تربیتی و اجتماعی و فرهنگی است به این معنا که وقتی فرهنگ خرید و مطالعه کتاب در بین اعضای جامعه به درستی جا بیفتد، با وجود مشکلات معیشتی باز هم تا حدودی شاهد گرایش به این سمت خواهیم بود.

وی افزود: از سوی دیگر واقعیت آن است که از دیرباز فرهنگ شفاهی در جامعه ما غلبه داشته، ضمن آن که به خصوص در دوران جدید که شاهد جولان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستیم، کمتر افراد طیف نسل جوان به سراغ مطالعه کتاب می روند و این یک ایراد جدی فراروی فرهنگ عمومی کشور ماست که باید ابعاد و زوایای آن به درستی مورد تحلیل و بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: رهبر فرزانه انقلاب، بزرگان و علما و چهره های علمی و فرهنگی کشور همواره بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه تأکید داشته اند اما ما تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز فاصله قابل توجهی داریم.

عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم، تأکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که به هر حال در چند سال گذشته، گرانی کاغذ و مشکلات نشر موجب شده که قیمت تمام شده کتاب افزایش پیدا کند و لذا مسئولان فرهنگی باید با طرح های تشویقی و تسهیلات مناسب، کاری کنند که خانواده های بیشتری بتوانند کتاب های مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: در دولت سیزدهم شاهد توجه بیشتر به بحث کتاب و کتاب خوانی و به تبع آن رشد سرانه مطالعه در کشور عزیزمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha