یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
افسردگی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، با بیان علائم افسردگی، گفت: توجه به معنویت و نماز، کمک گرفتن از خانواده و توجه به سبک زندگی سالم در مقابله با افسردگی بسیار مؤثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، نسرین دانشیان، امروز در مراسمی که با موضوع " افسردگی زنان " در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس برگزار شد، با بیان این که بانوان روحیه حساسی دارند و به همین دلیل است که خطر ابتلا به افسردگی در بینشان معمولا دو برابر آقایان است، اظهار داشت: طبق آمار زنان ایرانی ۳ الی ۴ برابر بیشتر از حد معمول دچار افسردگی می شوند، از این رو با شناخت علائم این بیماری در بانوان می‌توان در بسیاری از موارد از بروز آن پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از خانم‌ها تمایل چندانی به شناخت اختلالات روانی خود ندارند، در حالی که در بسیاری از موارد آگاهی از نشانه های این اختلالات و پروسه درمان آن‌ها، می‌تواند کمک بزرگی به داشتن یک زندگی روانی سالم بکند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: شناخت علائم افسردگی در زنان به آن ها کمک می کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل در مراحل ابتدایی، به دنبال راه‌حل باشند.

وی در ادامه لذت نبردن از علایق و سرگرمی های گذشته، مشکل در تمرکز طولانی مدت،کاهش مداوم اشتها، احساس ضعف و ناتوانی، احساس بی ارزشی و پوچی، عصبانی و خشمگین بودن، نداشتن امید به آینده، گریه‌ های بی‌ دلیل، داشتن اختلال خواب و تغییر عادت بدان به ویژه در شب، تفکر درباره مرگ یا خودکشی، احساس گناه و کمبود انرژی و خستگی را ازعوامل بروز افسردگی در زنان دانست و گفت: هر چند افسردگی در زنان ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد اما راهکارهایی نیز وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان از بروز یا تشدید افسردگی پیشگیری کرد.

دانشیان افزود: از آن جا که توجه به معنویات عملکردی مطابق با آفرینش و خلقت انسان است و اصل ارتباط با امور معنوی و در رأس آن ارتباط با خداوند امری است فطری؛ لذا توجه به این امور که به عنوان جلوه ای از یاد خداوند هستند، در ایجاد امنیت و آرامش انسان نقش فوق العاده دارند که از باب نمونه می توان به موضوع نماز و دعا اشاره کرد.

وی با بیان این که توجه به نماز یکی از راه های ایجاد آرامش است، گفت: خداوند متعال یکی از وسایل ذکر و یاد خودش را اقامه نماز می داند و با توجه به حدود و شرایط خاص این عبادت، مشخص می شود کاری که از ابتدای آن با طهارت و نظافت مخصوص تعظیم و تجلیل خداوند است و تا پایان آن با قرائت و ذکر های مخصوص و حرکات متناسب، غیر خداوند را نفی می کند و تنها دلبستگی به او را بارور می سازد؛ مصداق بالایی از ذکر اللّه خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، دومین راه مقابله با افسردگی را همراهی خانواده با انسان عنوان کرد و افزود: همه ما برای اینکه درون خود احساس خوبی ایجاد کنیم به زمان و تلاش نیاز داریم و از این رو برای غلبه بر افسردگی بهتر است هر روز تصمیم مثبتی گرفته و از دیگران برای انجام دادن آن کمک بگیریم و اشخاص مهم زندگی، نقش موثری در غلبه بر استرس دارد.

وی در ادامه توجه به سلامت جسم را سومین راه مقابله با افسردگی عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری از علائم افسردگی در زنان بهتر است سبک زندگی سالمی را انتخاب کرده و آن را با جدیت دنبال کنیم. داشتن رژیم غذایی سالم، ساعت خواب منظم، ورزش، تفریح و یادگیری تکنیک های آرامش به انسان کمک می‌کند تا وضعیت روحی خود را به درستی مدیریت کند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha