پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن رضایی، پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

حوزه/رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: یکی از امتیازات شرکت در جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، معافیت از آزمون جامع دکتری برای طلابی است که دو مقاله به جشنواره ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در نخستین پیش‌نشست، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ‌طوسی که به صورت حضوری و مجازی با عنوان «فقه و فضای مجازی» برگزار شد، به ویژگی‌های این دوره جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ‌طوسی با عنوان «دین، دین‌داری در فضای مجازی»، در خدمت پژوهشگران خواهد بود.

وی با بیان اینکه جشنواره شیخ‌طوسی در شش محور فراخوان مقاله داده است، اظهار کرد: محورهای این همایش شامل؛ «کلیات و مبانی»، «آموزه‌های دینی و فضای مجازی»، «تبلیغ، آموزش‌های دینی و فضای مجازی»، «خانواده، تربیت دینی و فضای مجازی»، «جهان اسلام، انقلاب اسلامی و فضای مجازی» و در پایان «تعاملات ادیانی و فضای مجازی» است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان امروز و ارسال اصل مقالات تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ خواهد بود بر همین اساس پژوهشگران و اساتید می‌توانند آثار خود را با مراجعه به وب سایت این جشنواره به نشانی tousi.miu.ac.ir ارسال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی درخصوص اهداف این همایش تصریح کرد: از مهمترین اهداف در برگزاری این جشنواره می‌توان به ترویج و تشویق فرهنگ پژوهشگری در المصطفی، بهره‌برداری از پژوهش‌های انجام شده در حوزه‌های مورد نیاز المصطفی در داخل و خارج کشور، شناسایی و ارزیابی تولیدات پژوهشی المصطفاییان، شناسایی و ارزیابی طلاب و کارکنان فعال در عرصه پژوهش در المصطفی، تقدیر از پژوهشگران برتر، مطالعه و پژوهش در یکی از مسائل جاری عرصه بین‌الملل در بخش فراخوان اشاره کرد.

وی یکی از امتیازات شرکت در جشنواره را معافیت از آزمون جامع دکتری برای طلابی دانست که دو مقاله مطابق با استانداردهای علمی و تاییدیه هیئت داوری به جشنواره ارسال کنند، عنوان کرد و گفت: آشنایی با معارف ناب الهی و تفقه در دین و نورافشانی آموزه‌های الهی در جهان، از مهم‌ترین اهداف برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی ادامه داد: ابتکار جامعةالمصطفی به منظور تشویق و ایجاد انگیزه در پژوهشگران و فعالان عرصه تولید علم، اتفاق علمی مبارکی است که اندوختگی فراوانی را ناظر به بالندگی روزافزون به دنبال دارد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان اینکه این جشنواره الگویی موفق برای سایر مراکز آموزشی و پژوهشی است، افزود: شناسایی و معرفی استعدادهای برتر پژوهشی از طریق آثار برگزیده، برجسته‌ترین هدف این جشنواره است.

وی تصریح کرد: ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی طلاب، دانش پژوهان و نیز تقویت و توسعه ظرفیت‌های پژوهشی المصطفائیان، ارتقای کمی و کیفی تولیدات و آثار پژوهشی در المصطفی، زمینه‌سازی تعاملات علمی و پژوهشی بین‌المللی المصطفی با مراکز دیگر، بسترسازی برای انجام پژوهش‌های علمی با رویکرد مسائل مورد نیاز جهانی، تولید دانش و تعمیق نگاه‌های به نقش علوم انسانی- اسلامی، شبکه‌سازی پژوهشی به منظو رسیدن به اهداف علمی و دانشی، از دیگر اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، با بیان اینکه از نظر عقلی، احتیاط در برخوردها و عمل کردن در فضای مجازی به مراتب بیشتر از فضای حقیقی است، تصریح کرد: همه مسائلی که در فقه فردی ما وجود دارد، در مسائل اخلاقی، کلامی و اعتقادی ما نیز صادق است و گسترده آن در فضای مجازی بیشتر هم می‌شود.

وی افزود: فضای مجازی یکی از دستاوردهای نوپدید بشری بوده که میلیون‌ها انسان را به خود جذب کرده است. امروزه کمتر کسی است که از ارتباط با این فضای گسترده، بی‌نیاز باشد؛ به ویژه در سال‌های اخیر و با وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی، شاهد جذب طیف گسترده‌ای از کاربران این شبکه‌ها هستیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی ادامه داد: فعالیت در فضای مجازی، از آنجایی که پدیده و فعلی از افعال مکلفین است، به طور طبیعی در حیطه احکام فقهی- حقوقی قرار می‌گیرد. حال سؤال این است؛ از منظر فقه و حقوق، چه عناوینی بر فعالیت‌های مجازی مترتب می‌شود؟

وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی، یکی از محیط‌های بسیار گسترده است که مراکز و مؤسسات گوناگون و میلیون‌ها نفر از انسان‌ها در آن مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: فعالیت در این فضا همانند هر پدیده دیگر، موضوعی برای احکام فقهی- حقوقی است، از همین روی پرداختن به احکام فقهی- حقوقی فعالیت‌ها در فضای مجازی، می‌تواند گامی مهم برای فعالان در این حوزه باشد و از این رهگذر، انطباق و اصلاح اعمال مکلفین در این فضا با آموزه‌های اسلامی، میسر می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، با اشاره به تقسیم‌بندی‌های فقه در فضای مجازی، بر نیاز به دقت و تأمل بیشتر در این عرصه تأکید کرد و گفت: امیدواریم نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان با توجه به بنیه علمی که دارد، بیش از بیش در جشنواره بیست و سوم حضور داشته باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha