جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهید علی چیت سازیان

حوزه/ یکی از دوستان شهید چیت سازیان با بیان اینکه در متحول ساختن افراد زندانی، این شهید بزرگوار بسیار توانا بود، گفت: زمانی که شهید وارد مجموعه زندان می‌شد مستقیما به داخل بندها می رفت و با افراد حاضر به گفت‌وگو می‌پرداخت و یا در زورخانه زندان، کلاس اخلاق گونه خود را برای حاضران برپا می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، شهید علی چیت‌سازیان در سال ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مذهبی در همدان دیده به جهان گشود. تیزهوشی و توانایی جسمی از خصوصیات بارز دوران کودکی او بود.

ورودش به هنرستان همزمان با پیروزی انقلاب بود و او نیز مانند میلیون‌ها ایرانی در راه پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی به عمل آورد.

با فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی، از طریق هنرستان وارد بسیج شد و در پادگان آموزشی قدس همدان آموزش‌های نظامی را گذراند. هوش و ذکاوت او در کسب فنون نظامی به قدری بود که در مدت کوتاهی به عنوان فرمانده نیروهای آموزشی انتخاب شد. بعد از آن، او فرمانده مرکز آموزش نظامی شد. نیروهائی که توسط شهید چیت‌سازیان آموزش دیده‌اند بالغ بر چندین هزار نفر می‌باشند.

با شروع جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن بعثی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران، شهید چیت سازیان با تشکیل و قبول فرماندهی گردان انصارالحسین (ع) و به عهده گرفتن مسئولیت آموزش جنگ‌های کوهستانی در این گردان، به منطقه عملیاتی رفت و دستاوردهای بسیاری را برای سپاه اسلام به ارمغان آورد که از جمله آنها در عملیات مسلم‌بن‌عقیل زمانی که تنها ۱۷ سال سن داشت، ۱۴۰ نفر از نیروهای بعثی را که به اسارت رزمندگان اسلام در آمده بودند از داخل خاک عراق به پشت جبهه انتقال داد و شهامت و شجاعت خود را به اثبات رساند.

در میدان رزم چون مولایش علی(ع) می‌رزمید و شوق شهادت در وجودش موج می‌زد و سرانجام روز چهارم آذر ۱۳۶۶ در حین انجام یک مأموریت گشت شناسایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

روایتی از فرمانده‌ای که در زندان‌ هم به دنبال تربیت نیرو بود

جمله مشهور "کسی می تواند از سیم های خاردار دشمن عبور کند که از سیم‌های خاردار نفس خود گذشته باشد"، عبارت مشهور سردار شهید علی چیت سازیان است که با وجود گذشت سال‌ها از شهادتش، هنوز ورد زبان مردم همدان، به ویژه جوانان دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان است، جمله‌ای که حتی رهبر معظم انقلاب نیز پس از مطالعه کتاب تحسین شده " گلستان یازدهم" خاطرات "زهرا پناهی روا همسر شهید علی چیت‌سازیان"، تحت تاثیر آن قرار گرفته و چندین بار در محافل رسمی از این شهید یاد کرده و این جمله را بیان کردند.

یکی از نکات برجسته شخصیتی این شهید همدانی، توانایی جذب و ارتباط با جوانان بود، به نحوی که با حضور در زندان و ارتباط گیری با برخی از افرادی که در زندان حضور داشتند، آنچنان آنها را مجذوب خود می کرد و با رفتار خود درس اخلاقی برگزار می‌کرد که زمینه ساز تحول در وجود این افراد می شد.

توانایی شهید چیت سازیان در ایجاد تحول بین افراد بی نظیر بود

در این رابطه با حمید اذکائی مدیر کل وقت زندان‌های استان همدان و از دوستان شهید، همکلام شده‌ایم تا به ابعاد دیگری از شخصیت این شهید بزرگوار بپردازیم.

وی با بیان اینکه شهید چیت سازیان در برقراری ارتباط و توانایی جذب دیگران زبانزد بود، اظهار داشت: معرفت و صمیمیتی که در بین شهید با جوانان و جامعه وجود داشت مثال زدنی بود به نحوی که همه حضور در کنار شهید چیت سازیان را افتخاری برای خود می‌دانستند.

اذکائی با اشاره به اینکه به دلیل مشغله کاری شهید در جبهه های دفاع مقدس، کمتر می‌توانست در همدان حاضر شود، گفت: در همان ایام کوتاهی که شهید چیت سازیان به همدان می‌آمد، حضور در زندان و ارتباط گیری با زندانیان برای ایجاد تحول در شخصیت این افراد، یکی از برنامه های اصلی ایشان بود.

وی افزود: اعتقاد شهید چیت سازیان بر این بود که بسیاری از افرادی که در داخل زندان هستند به اشتباه وارد این مسیر شده‌اند و می‌توان با ارتباط گیری و آشنا کردن آنها با مسائل معنوی، از ظرفیت آنها به نحو احسن استفاده کرد.

رفتار شهید چیت سازیان درس اخلاقی عملی برای زندانیان بود

دوست شهید با بیان اینکه در متحول ساختن افراد زندانی، شهید چیت سازیان بسیار توانا بود، گفت: زمانی که شهید وارد مجموعه زندان می‌شد مستقیما به داخل بندها می رفت و با افراد حاضر به گفت‌وگو می‌پرداخت و یا در زورخانه زندان کلاس اخلاق گونه خود را برای حاضران برپا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید چیت سازیان در بسیاری از دفعات نیروهای اطلاعات عملیات سپاه انصارالحسین(ع) را هم با خود همراه می‌کرد، خاطر نشان کرد: خیلی از نیروهای شهید چیت سازیان که امروز در حوزه فعالیت‌های خیر و کمک به دیگران حضور دارند، این رفتارها و منش را از علی آقا الگو گرفته‌اند.

روایتی از فرمانده‌ای که در زندان‌ هم به دنبال تربیت نیرو بود

اذکائی با بیان اینکه بارها شهید چیت سازیان با مشاهده افراد گرفتار در زندان تاکید داشت که "این ها به درد من می خوردند و می توان آنها را متحول کرد"، اظهار داشت: ارادت این افراد پس از دیدار با شهید چیت سازیان به انقلاب، نظام و البته خود شهید به حدی بود که در زمان حضور در خط مقدم، با تمام سختی‌های دوران جنگ، ذره‌ای عقب نشینی نمی‌کردند و لذا این نتیجه رفتارهای این شهید بزرگوار در برخورد با جامعه هدف خود بود.

وی از دیگر ویژگی‌های شهید چیت سازیان را مردمی بودن ایشان برشمرد و گفت: شهید چیت سازیان از حافظه فوق العاده‌ای برخوردار بود تا جایی که اگر با کسی یک بار اتباط داشت، چهره او برای همیشه در ذهنش ثبت می‌شد و در دیدارهای بعدی آنچنان گرم و صمیمی برخورد می کرد که گویی چندین سال است با او رفاقت دارد.

نسل جوان باید با امثال "علی آقا" آشنا شوند

دوست شهید با اشاره به کتاب "وقتی مهتاب گم شد" و خاطرات شهید خوش لفظ از شهید چیت سازیان، یادآور شد: پس از انتشار این کتاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود که این شهید عزیز همدانی چهره جهانی پیدا کرد و این را هم باید نتیجه رفتارهای ایشان در جذب مردم و جوانان به خود دانست که اینگونه ظهور و بروز پیدا کرده است.

روایتی از فرمانده‌ای که در زندان‌ هم به دنبال تربیت نیرو بود

وی با بیان اینکه شهید چیت سازیان با وجود صلابتی که در کار داشت، دارای روحیه عاطفی و شوخ طبع در برخورد با مردم بود، ابراز کرد: امروز لازم است تا با الگوگیری از شخیصت شهدای گرانقدر دفاع مقدس و دفاع از حرم، راه آنها را با قدرت ادامه دهیم و ضمن تلاش برای آشنایی نسل جوان با چنین شخصیت های بزرگی، آرزو کنیم تا در قیامت شرمنده شهدا نباشیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رزمنده IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    شهداشرمندایم