پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سویه جدید کرونا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شایعه کشته سازی در زاینده رود تکذیب شد

نورالدین سلطانیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها و استعلام‌های رسیده، همه مجروحان از جمله نیروهای انتظامی، امنیتی و اغتشاشگران با آسیب‌های سطحی ترخیص شده اند و تنها ۱۹ نفر در بخش‌های چشم پزشکی مراکز درمانی بستری هستند. وی افزود: در حوادث دیروز دو دستگاه از آمبولانس‌های اورژانس آسیب جزئی دیدند و هیچ یک از عوامل اورژانس آسیب ندیدند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: لازم است که شهروندان اخبار مربوط به مجروحان حوادث دیروز را تنها از طریق رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و کانال‌های معتبر پیگیری کنند و به شایعات موجود در فضای مجازی توجهی نکنند.

منبع:خبرنگاران جوان

سویه جدید کرونا به انگلیس رسید

مقامات انگلیس از کشف سویه جدید کرونا در این کشور خبر دادند. بر اساس اعلام «ساجد جاوید»، وزیر بهداشت انگلیس دو نفری که تشخیص داده شده اند که به سویه جدید کرونا که «اومیکرون» نام گرفته مبتلا هستند، در «چلسفورد» و «ناتینگهام» شناسایی شده اند. بنا بر اعلام ساجد جاوید، این دو فرد در کنار خانواده خود در قرنطینه به سر می‌برند و هم کنون آزمایش‌های بیشتر و توالی یابی بیشتر در حال انجام است. بنا بر اعلام ساجد جاوید، آنگولا، موزامبیک، مالاوی و زامبیا از ۴ صبح روز یکشنبه به لیست قرمز سفرهای انگلیس اضافه شدند. بر این اساس، هر کسی که ظرف ده روز گذشته به یکی از این کشورها سفر کرده باشد، بایستی خودرا قرنطینه کند و آزمایش‌های پی سی آر انجام دهد. این لیست همچنین شامل کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه و نامیبیا می‌شود. روز گذشته نیز منابع خبری در بلژیک از ثبت اولین مبتلا به سویه تازه کشف شده در آفریقای جنوبی خبر داده و «فرانک فاندنبروک» وزیر بهداشت بلژیک نیز با تأیید این خبر، از شهروندان این کشور خواست آرامش خود را حفظ کنند. در پی کشف یک سویه جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی به اسم «۱.۱.۵۲۹.B» کمیسیون اروپا با هماهنگی نزدیک با کشورهای عضو، پیشنهاد کرد وضعیت اضطراری برای توقف سفرهای هوایی از منطقه جنوب آفریقا به دلیل شناسایی سویه جدید ویروس کرونا فعال شود.

منبع:خبرنگاران جوان

اتحادیه جهانی علمای مسلمین علیه اسرائیل فتوا داد

«اتحادیه جهانی علمای مسلمین» روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام برخی کشورهای عربی به تشکیل ائتلاف با رژیم صهیونیستی و برداشتن گام‌های عملی همکاری با این رژیم، محکوم و شرعا حرام است. در این بیانیه آمده است: اتحادیه جهانی علمای مسلمین تأکید می‌کند اقدام برخی کشورها مانند امارات و مغرب در تشکیل ائتلاف با رژیم صهیونیستی و برداشتن گام‌های عملی همکاری با این رژیم اشغالگر، اقدامی محکوم و شرعا حرام است و خیانت به حقوق ملت فلسطین به شمار می‌رود. این اتحادیه در بیانیه خود بار دیگر بر حمایت همیشگی از مسجد الاقصی، قدس و فلسطین اشغالی و مخالفت با رژیم اشغالگر و عادی سازی روابط با این رژیم از سوی هر کشور یا گروهی تأکید کرد. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ما پیشتر چندین بیانیه را در محکومیت عادی سازی روابط با اشغالگران قدس، مسجد الاقصی و فلسطین صادر و در این خصوص چندین کنفرانس و همایش را برگزار کرده‌ایم تا تأکید کنیم مسئله فلسطین در اولویت است و عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، حرام و بزرگترین خیانت به محوری ترین مسئله امت است. اتحادیه جهانی علمای مسلمین در پایان بیانیه خود به کار گرفتن همه تلاش‌های مادی و معنوی را برای آزادسازی کل اراضی اشغالی و در رأس آن مسجد الاقصی و قدس شریف خواستار شد. گفتنی است که چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب از سال ۲۰۲۰ روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آغاز کردند که با مخالفت گسترده رسمی و مردمی در کشورهای اسلامی و عربی مواجه شده است.

منبع:مهر

پنتاگون اسراییل را لو داد

روزنامه نیویورک تایمز در بخشی از یک گزارش درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه های سوخت در ایران نوشت: در هفته های اخیر، یک حمله سایبری به جایگاه های سوخت ایران در سراسر این کشور، موجب از کارافتادن ۴۳۰۰ جایگاه شد که برطرف کردن مشکل و از سرگیری فعالیت تمامی آنها مدتها طول کشید. این روزنامه با اشاره به حملاتی سایبری که گفته می شود رژیم صهیونیستی در انجام آنها علیه ایران دست داشته است و حملاتی از این دست علیه اسراییل که ادعا می شود توسط ایران انجام شده‌اند، نوشت: اسراییل و ایران سال‌هاست درگیر جنگی مخفیانه در زمین، دریا و محیط سایبری هستند اما اهداف آنها معمولا نظامی یا حکومتی بوده است. حالا این جنگ گسترش یافته و غیرنظامیان را در مقیاس بزرگی هدف قرار می دهد. در بخش از این گزارش آمده است: دو مقام حوزه دفاعی آمریکا به شرط فاش نشدن نامشان اطلاعاتی درباره حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران ارائه دادند و تایید کردند که حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت ن توسط اسراییل انجام شده است. این روزنامه در بخش دیگری آورده است: هک ها ماه هاست که به مرحله غیرنظامی کشیده شده اند. راه آهن ملی ایران در ژوئیه مورد حمله سایبری قرار گرفت اما شاید نتوان این هک را که نسبتا غیرپیچیده بود، به اسراییل نسبت داد. ایران هم سال گذشته به حمله سایبری ناموفق به شبکه آب و فاضلاب اسراییل در سال گذشته متهم شد. نیویورک تایمز می افزاید: حمله سایبری به جایگاه های سوخت، اولین حملاتی است که آسیب ها و خسارات گسترده‌ای به شمار زیادی غیرنظامیان وارد کرده است.

منبع:ایسنا

مبلمان تاشو فراعنه مصر کشف شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که به تازگی محققان مصری لوازم چوبی توت عنخ آمون (یازدهمین فرعون مصر) همچون تخت و صندلی تاشو را کشف کردند. به همین علت در ادامه این مطلب شما را با خصوصیات جدید وسایل تازه تفحص شده آشنا می‌کنیم. امروزه مبل استودیو یکی از وسایلی است که بسیاری از افراد به دلیل نبود فضای مناسب از آن استفاده می‌کنند. به تازگی گروهی از محققان این نوع مبل را که متعلق به فرعون یازدهم مصری بود کشف کردند. براساس گزارش‌ها تصویر این تخت همزمان با آماده سازی مصر برای جشن جاده رامز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و طبق بررسی‌های در سفرها و جنگ‌ها استفاده می‌شد. براساس گزارش‌ها تخت تاشو به گونه‌ای ساخته شده که دارای سه قسمت همچون تکیه گاه ها، اتصالات برنزی متحرک و پایه است همچنین سطح تخت از حصیر و کتانی ساخته شده و دارای لولاهای محکمی است تا در صورت نیاز تخت را به راحتی جمع می‌کردند. طبق گفته محققان، همچنین توت عنخ آمون صندلی از جنس چوب همچون تخت خود داشت که در مواقع سفر به دلیل کمبود جا از آن استفاده می‌کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

محموله لوازم خانگی کره‌ای در کیش تائید شد

گمرک ایران ورود محموله لوازم خانگی کره ای به جزیره کیش در روزهای اخیر را تائید کرد.اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد محموله لوازم خانگی کره‌ای وارد جزیره کیش شده است. این در حالی است که در کنار ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ تا کنون، چندی پیش مقام معظم رهبری نسبت به واردات لوازم خانگی هشدار داده و آن را ممنوع اعلام کردند. بر این اساس با اینکه امکان ورود از کانال برخی سهمیه‌ها مانند کولبری، ته لنجی و مرز نشینی و از طریق ثبت آماری برای واردات محدود وجود داشت، شورای عالی مناطق آزاد در مهرماه امسال به مناطق اعلام کرد که ثبت آماری و ورود لوازم خانگی با نشان تجاری ساخت کره جنوبی به محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع است ولی تاکید شد که کالاهایی که ثبت اموال آن از سازمان مناطق آزاد تا ۲۴ مهر ماه یعنی قبل از این ابلاغیه به مناطق، صادر شده باشد از شمول این ممنوعیت مستثنی هستند. اما ویدئو اخیر حاکی از ورود محموله لوازم خانگی کره‌ای در اوایل آذرماه بود این در حالی است که پیگیری این جریان از گمرک حاکی از تائید ورود محموله لوازم خانگی کره‌ای در سوم آذرماه بود. به گفته معاون فنی گمرک ایران، این محموله در انبار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد و فعلا تا تعیین تکلیف تحویل صاحب کالا نشده است، هر چند که عنوان شده قرار است این اقلام داخل منطقه آزاد کیش عرضه شود و جدای از آن با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی، امکان ورود به سرزمین اصلی را ندارد حتی اگر این کالا کره ای نبود. وی در ادامه به جریان ورود لوازم خانگی اشاره و با بیان اینکه در حال حاضر با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بخشی از طریق سهمیه های مرزنشینی، کولبری و ته لنجی و با ثبت آماری وارد کشور می شود یادآور شد که حتی برای این کالاها منشا ارز تائید و طبق قانون و مقررات، برای آنها ثبت آماری انجام می‌شود که خود نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از لوازم خانگی از این طریق و کانال رسمی و قانونی وارد کشور می‌شود و نمی‌توان گفت تمام لوازم خانگی موجود در بازار قاچاق است. به گفته ارونقی، درست است که ورود این لوازم خانگی تحت رویه های اعلام شده، مطابق با قوانین و مقررات موضوعه انجام می‌شود اما تخلفات گسترده ای پس از ورود این کالاها به استان‌ها انجام می شود از جمله اینکه این لوازم به طرق مختلف ، به صورت تجمیعی از استان محل سهمیه خارج و سر از مراکز فروش و بازارهای پایتخت یا سایر کلانشهرها در می آورند.

منبع:ایسنا

رئیس‌جمهور وارد عشق‌آباد شد

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در اجلاس پانزدهم سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در ترکمنستان دقایقی پیش با استقبال رئیس‌جمهوری ترکمنستان وارد عشق‌آباد شد.سیدابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه همراه، شنبه‌شب در بدو ورود به فرودگاه عشق‌آباد از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان، روسای جمهور دو کشور اعضای هیأت همراه را به یکدیگر معرفی کردند. رئیس جمهور تا ساعتی دیگر قرار است با ایرانیان مقیم ترکمنستان دیدار کند. پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، یکشنبه هفتم آذر ماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده دار خواهد بود. رئیس جمهور در جریان این سفر قرار است فردا (یکشنبه) با شرکت و سخنرانی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین کند. رئیسی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت ‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور است. جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند.

منبع:ایسنا

اولین شواهد تاریخی انتقال بیماری از حیوان به انسان کشف شد

دانشمندان حین بررسی مجدد یک فسیل انسان نئاندرتال شاهد یکی از اولین نمونه‌های انتقال بیماری از حیوان به انسان بودند.این گونه موسوم به "پیرمرد لاچاپل"(Old Man of La Chapelle) در غاری نزدیک به دهکده فرانسوی "La Chapelle-aux-Saints" در سال ۱۹۰۸ کشف شد. به گفته‌ی محققان از جمله "مارتین هائوسلر"(Martin Haeusler) از دانشگاه زوریخ در آلمان، این اولین فسیل تقریبا کامل از انسان ماقبل تاریخ است که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات پیشین نشان داد که این انسان حدود ۵۰ هزار سال قبل زمانی که در اواخر دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود بوده، درگذشته است. این فرد مبتلا به آرتروز پیشرفته در ستون فقرات و مفصل ران بوده است اما همه‌ی نقص‌های آن را نمی‌توان ناشی از آرتروز دانست. در این مطالعات جدید که ماه گذشته در مجله "ساینتیفیک ریپوتز"(Scientific Reports) منتشر شد، دانشمندان دریافتند که برخی از تغییرات پاتولوژیک این فرد به دلیل وجود التهاب ناشی از بیماری باکتریایی تب مالت ایجاد شده است. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی این بیماری گاوها را مبتلا می‌کند و در صورت تماس مستقیم انسان با حیوان، به فرد منتقل می‌شود. دانشمندان نشانه‌هایی از تب‌ مالت را در آسیب‌دیدگی‌ ستون فقرات این انسان باستانی یافتند. این انسان به گروهی از انسان‌تباران مشابه انسان‌های امروزی تعلق داشت. دانشمندان در این مقاله نوشتند: این نشان‌دهنده‌ی اولین شواهد از انتقال یک بیماری از حیوانات به انسان است. تب مالت که امروزه هنوز شایع است باعث ایجاد تب، درد عضلات، تعریق شبانه برای چند هفته تا چند سال می‌شود. محققان تصور می‌کنند که این بیماری از طریق مصرف گوشت خام یا قصابی گوشت به این نئاندرتال منتقل شده باشد. در بسیاری از موارد این بیماری باعث ایجاد دردهای آرتروزی، ناباروری در مردان و التهاب دریچه‌های قلب می‌شود. تب مالت از شایع‌ترین بیماری‌ها میان انسان و حیوانات است و از جمله بیماری‌های مشابه می‌توان به ابولا و کووید-۱۹ اشاره کرد. به گفته‌ی دانشمندان این مقاله، باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری تب مالت می‌شوند در طیف گسترده‌ای از حیوانات مثل گوسفند وحشی، بز، گاو، گاومیش اروپایی، گوزن شمالی و گراز وحشی یافت می‌شوند. این حیوانات خوراک اصلی نئاندرتال‌ها بوده‌اند. محققان گمان می‌کنند که این انسان ماقبل‌ تاریخ که دهه شصتم زندگی خود را می‌گذرانده به نوع خفیف بیماری دچار شده باشد.

منبع:ایسنا

دلار و یورو کاهشی شدند

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی ایران، گزارشی از نرخ و حجم معاملات دلار و یورو در اولین روز کاری این بازار در هفته جاری را اعلام کرد. مهدی گوهررستمی اظهار کرد: در جلسه معاملاتی شنبه (ششم آذرماه) نماد معاملاتی دلار کار خود را با نرخ ۲۷ هزار و ۷۵۹ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۴۸۱ تومان رسید که بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۷ هزار و ۱۳۹ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۲.۲۷ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد. این تحلیلگر اقتصادی افزود: در جلسه معاملاتی شنبه، اسکناس یورو کار خود را با نرخ ۳۱ هزار و ۷۶۵ تومان شروع کرد و در پایان جلسه معاملاتی، نرخ هر یورو به رقم ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به این ترتیب نرخ میانگین وزنی اسکناس یورو در معاملات امروز این بازار با ۳.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز پنجشنبه، ۳۰ هزار و ۷۴۳ تومان بوده است. گوهررستمی ادامه داد: دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۷ هزار و ۷۵۹ تومان معامله شد. همچنین هر یورو در پایین‌ترین نرخ خود به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در بالاترین نرخ به قیمت ۳۱ هزار و ۷۶۵ تومان معامله شد. این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: حجم معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز شنبه (ششم آذر) ۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۷۰۰ دلار و حجم معاملات در نماد معاملاتی یورو ۲۸۰ هزار و ۴۰۰ یورو بود. طبق این گزارش، بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز خواهد شد و کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی، نرخ ارز را مدیریت می‌کند که نظارت بانک مرکزی بر این بازار به صورت سیستماتیک و غیرمستقیم خواهد بود. همچنین در این بازار، ارزها به‌ صورت نقد معامله می‌شوند و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود که خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت نشناخت

اتحادیه اروپا گفته که دولت طالبان افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد اما به ادامه همکاری با آن به منظور اجتناب از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در افغانستان متعهد است.اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپایی در بیانیه‌ای در پی برگزاری سیزدهمین ویدئو کنفراسی "اجلاس آسیایی-اروپایی" گفت: جهان باید در کنار مردم افغانستان بماند. وی ادامه داد: در نهایت ما تصمیم گرفته‌ایم تا به تقویت همکاری خود در مورد مسائلی که ثبات این منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بپردازیم. اتحادیه اروپا نظام جدید در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد اما باید از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی که این کشور با آن روبروست، جلوگیری به عمل بیاوریم. رئیس کمیسیون اروپایی همچنین افزود: ما باید در کنار مردم افغانستان باشیم. به همین دلیل است که در ماه گذشته میلادی بسته ای به ارزش یک میلیارد یورو شامل ۳۰۰ میلیون یورو در قالب کمک‌های بشردوستانه را برای افغانستان اعلام کردیم. اتحادیه اروپا با کشورهای منطقه در این باره به همکاری خود ادامه می‌دهد. وی همچنین گفت: بیش از ۲۵ سال است که اجلاس مذکور به مهمترین نشست شراکت جامع بین کشورهای اروپایی و آسیایی بدل شده است. ما در این نشست به مقابله با برخی از چالش‌های بزرگ روز می پردازیم و برای حل آنها به یکدیگر کمک می کنیم. ما با هم به بازسازی جهانی پایدارتر و برابرتر نیاز داریم و باید چندجانبه گرایی را تقویت کنیم. از آنجایی که آسیا و اروپا ارتباط نزدیکی با هم دارند و جایگاه قابل توجهی در جهان را در اختیار دارند. اجلاس آسیایی-اروپایی به میزبانی کامبوج با حضور مقام‌هایی از ۲۰ کشور آسیایی و ۳۰ مقام‌های اروپایی برگزار شد. هیاتی از طالبان افغانستان با نمایندگانی از کشورهای اروپایی و آمریکا ۲۷ تا ۲۹ نوامبر سال جاری میلادی در قطر دیدار دارند.

منبع:ایسنا

ورود آفریقایی ها ممنوع شد

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هیچ پرواز مستقیمی از کشورهای آفریقایی به ایران انجام نمی‌شود و تا اطلاع ثانوی پذیرش مسافر از این کشورها ممنوع است.سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه هیچ پرواز مستقیمی از کشورهای آفریقایی به ایران انجام نمی‌شود، افزود: به دنبال انتشار خبر سویه جدید کرونا در بعضی از کشورهای آفریقایی تا اطلاع ثانوی و رفع خطر شیوع این نوع جدید ویروس کرونا، پذیرش مسافر از کشورهایی، چون آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی ممنوع خواهد بود.

منبع:مهر

پلیس های اسپانبا به «گگ» اعتراض کردند

هزاران نفر از افسران پلیس روز شنبه در اعتراض به اصلاحات بحث برانگیز قانون امنیتی موسوم به «قانون گگ» در مادرید دست به تظاهرات زدند. بر اساس این گزارش، این اقدام نیروهای پلیس با حضور نمایندگان نهادهای مختلف مجری قانون در این کشور - پلیس ملی و محلی‌و گارد مدنی- در حال برگزار ی است. گفته می‌شود پس از شروع این تظاهرات، سازمان دهندگان آن، اتحادیه پلیس جوساپل، قول دادند که این «عظیم‌ترین اعتراض پلیس در تاریخ اسپانیا» خواهد بود. به گفته آنها قرار بود ۱۲۰ هزار نیروی پلیس در آن شرکت کنند. میگوئل گومز، رئیس جوساپل به خبرنگاران گفت: ما به این اصلاحات نه می‌گوئیم. ما معتقدیم که قانون باید با زمان کنونی سازگار شده و باید اصلاح شود، اما هرگز نباید حقوق کسانی که مسئول امنیت هستند و هر روز با این قانون کار می‌کنند را پایمال کنیم. پابلو کاسادو، رهبر حزب راستگرای اپوزیسیون مردمی که در این راهپیمایی سخنرانی می‌کرد، گفت که از خواسته‌های معترضان به طور کامل حمایت می‌کند. کاسادو گفت: هر روز ۴ افسر پلیس مورد حمله قرار می‌گیرند و این کاملاً غیرقابل تحمل است. گفتنی است «قانون گگ» در سال ۲۰۱۵ در زمان دولت راستگرای ماریانو راخوی به تصویب رسید و خشم احزاب چپ را برانگیخت. حزب حاکم سوسیالیست کارگران اسپانیا و یونیداس پودموس، اکنون پانزده اصلاحیه را برای بحث به پارلمان ارائه کرده‌اند که شامل موادی چون مجاز بودن توزیع تصاویر پلیس خواهد بود؛ موضوعی که خشم پلیس اسپانیا را برانگیخته و نیروهای پلیس معتقدند این اقدامات می‌تواند امنیت جانی آنها را زیر سوال ببرد. بر اساس قانون فعلی، استفاده غیرمجاز از تصاویر افسران پلیس که می‌تواند امنیت آنها را به خطر بیندازد یک تخلف جدی محسوب شده و متخلفان با جریمه‌های ۶۰۰ تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ یورویی روبرو خواهند شد. اما اصلاحیه ارائه شده از سوی احزاب چپ تصریح می‌کند که عکاسی یا فیلمبرداری و همچنین توزیع تصاویر افسران پلیس در خیابان‌ها، مثلاً در تظاهرات، جرم تلقی نمی‌شود و فقط در مواردی که انتشار تصاویر خطری برای کارکنان داشته باشد، متخلفین مجازات خواهند شد. این اصلاحات همچنین مستلزم کنار گذاشتن استفاده از گلوله‌های لاستیکی است که باید در همه جا با گلوله‌های آسیب زا جایگزین شوند.

منبع:مهر

اصفدی نامه «عبدالله دوم» را به «محمود عباس» تحویل داد

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر «رام الله» دیدار و گفتگو کرد. براساس این گزارش، وزیر خارجه اردن در جریان دیدار مذکور درباره آخرین تحولات اراضی اشغالی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رایزنی کرد. وزیر خارجه اردن در دیدار با محمود عباس نامه «عبدالله دوم» پادشاه کشورش را به وی تحویل داد. عبدالله دوم در این نامه بر لزوم همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مرتبط با تحولات اراضی اشغالی تأکید کرده است. پادشاه اردن در نامه مذکور همچنین از راهکار دو دولتی به عنوان بهترین راه حل مسأله فلسطین یاد کرده است. گفتنی است، وزیر خارجه اردن روز گذشته وارد شهر رام الله شده بود.

منبع:مهر

شیدایی طلایی شد

اولین دوره از مسابقات آزاد قهرمانی تکواندوی زنان جهان ۲۰۲۱ (۴G) با حضور ۱۷۰ تکواندوکار از ۳۱ کشور از روز پنجشنبه چهارم آذرماه در سالن "گرین هال" ریاض آغاز شد و امروز (شنبه ششم آذرماه) به پایان رسید.زهرا شیدایی، تکواندوکار وزن ۵۷- کشورمان در اولین دیدار خود در مرحله یک شانزدهم نهایی توانست "النا میرونیوک" از روسیه را با نتیجه ۱۲ بر ۹ شکست دهد و به مرحله بعد صعود کند. در مرحله یک هشتم نهایی زهرا شیدایی به مصاف "نیکیتا گلاسنویچ" از کشور کرواسی رفت. این دیدار با نتیجه ۷ - ۷ مساوی شد، اما زهرا شیدایی در راند طلایی توانست حریف خود را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات راه پیدا کند. زهرا شیدایی در مرحله یک چهارم نهایی و با نتیجه ۱۲ بر ۳ توانست "النا کریویچنکو" از کشور روسیه را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند. در دیدار نیمه نهایی شیدایی با نتیجه ۱۷ بر ۹ "آلیاه پاول" از کشور انگلیس را شکست داد و فینالیست شد. زهرا شیدایی در دیدار فینال و پایانی این مسابقات به مصاف "مارگاریتا بلیزنیاکوا" از کشور روسیه رفت. این دیدار با نتیجه ۱۱ - ۱۱ مساوی شد، اما شیدایی در راند طلایی موفق شد حریف خود را شکست دهد و مدال طلای مسابقات تکواندوی بانوان جهان را کسب کند. مسابقات آزاد قهرمانی تکواندوی زنان جهان ۲۰۲۱، ۴ G است و به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۴۰، ۲۴ و ۱۴.۴۰ امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیکی تعلق می‌گیرد. تیم ملی تکواندوی بانوان کشورمان با ترکیب سعیده نصیری، غزل سلطانی، ناهید کیانی، زهرا شیدایی، کوثر اساسه، نرگس میرنوراللهی، ملیکا میرحسینی و زینب اسماعیلی در این دوره از رقابت‌ها حضور پیدا کرد که در نهایت موفق به کسب یک مدال طلا توسط زهرا شیدایی و ۲ مدال برنز توسط کوثر اساسه و ملیکا میرحسینی شد.

منبع:خبرنگاران جوان

اومیکرون به آلمان رسید

مقامات بهداشتی در ایالت هسن آلمان از مثبت شدن تست کرونای یک مسافر بازگشته از آفریقای جنوبی خبر دادند.مقامات بهداشتی در ایالت هسن آلمان پس از مثبت شدن تست کرونای یک مسافر بازگشته از آفریقای جنوبی احتمال آلودگی این فرد به سویه جهش یافته اومیکرون را بسیار بالا اعلام کردند. وزارت بهداشت انگلیس اعلام کرد دو مورد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در انگلیس شناسایی شد. مقامات بهداشتی هلند اعلام کردند ده‌ها نفر از افرادی که روز جمعه با دو پرواز از آفریقای جنوبی وارد آمستردام شدند احتمالاً به کووید-۱۹ مبتلا هستند.

منبع:شبکه خبر

هواشناسی هشدار سطح زرد دریایی داد

سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح زرد دریایی از وزش باد در خلیج فارس در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته جاری خبر داد.نوع مخاطره این سامانه افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱/۵ متر در نواحی فرا ساحلی تا ۲ متر و منطقه اثر آن خلیج فارس، تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، غرب هرمزگان است. اثر مخاطره این سامانه احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه سنگین و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی است، بنابراین احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

منبع:شبکه خبر

مقام روس خیال اوکراین را راحت کرد

نارشکین روز شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۱ اظهار داشت: خیال همه را آسوده می کنم؛ هیچ حمله ای (از طرف روسیه) به اوکراین صورت نخواهد گرفت. وی افزود: هر آنچه که پیرامون این موضوع (حمله احتمالی روسیه به اوکراین) رخ می دهد، اقدامات تبلیغاتی و شرورانه وزارت خارجه آمریکا است. این وزارتخانه ادعاهای جعلی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر می کند و به متحدان آمریکا و رسانه ها چنین تلقین می شود که روسیه برای حمله آماده شده است. رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه تصریح کرد که این ادعاهای جعلی برای اینکه دیگران آن را اعلام کنند مطرح می شود و به این وسیله به تنش ها در این مورد دامن زده می شود. وی با بیان اینکه روسیه باید در رابطه با اقدامات آمریکا در مورد اوکراین، توانمندی دفاعی خود را تقویت کند، اظهار کرد: هدف اقدامات آمریکا تحریک اوکراین برای ازسرگیری مناقشه در مناطق جنوب غرب این کشور است. به گفته مقام روس، از نظر آمریکا، اوکراین ارزش چندانی ندارد و می تواند برای اهداف واشنگتن قربانی شود اما خود مقامهای اوکراینی نیز تمایل برای برافروختن آتش مناقشه دارند. در چند روز گذشته برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند. آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است. کارن دانفراید" معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا امروز در آخرین اظهارات مقامهای آمریکایی در مورد اوکراین اعلام کرد: در موضوع چگونگی پاسخ به تحرکات "بزرگ و غیرمعمول" روسیه نزدیک مرز اوکراین همه گزینه‌ها روی میز است.این اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا در حالی مطرح شده است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) نیز پس از مشورت طی روزهای آتی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. دانفراید افزود: تمامی گزینه‌ها روی میز است . در این راستا طیفی از گزینه ها مطرح است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا نسبت به تحرکات در مرز با اوکراین ابراز نگرانی کرده و از تمامیت ارضی کی‌یف حمایت کرد. روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند. دیمیتری پسکوف"سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اوایل هفته جاری، ادعاهای اخیر برخی منابع یا مقامات واشنگتن و کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، تنش زا عنوان کرد و گفت: کشورهایی تلاش دارند روسیه را به عنوان تهدید کننده روند حل و فصل مسائل دونباس و اوکراین معرفی کنند.

منبع:ایرنا

مخالفان فرانسه در نیجر دست به اعتراض زدند

کاروان نظامیان فرانسوی که عازم مالی بود، پس از افزون بر یک هفته سرگردانی در بورکینافاسو به دلیل بسته شدن مسیر توسط معترضان در شهر «کایا»، روز جمعه وارد نیجر شد؛ صدها معترض در شهر کایا در روز ۱۹ نوامبر، کامیون‌های لجستیکی و خودروهای زرهی فرانسه را در حین عبور از بورکینافاسو محاصره کردند. این کاروان نظامی پس از ترک ساحل عاج به گائو رفت تا از طریق بورکینافاسو خود را به نیجر رساند. به نوشته الجزیره، کاروان نظامی فرانسوی پس از مذاکره با سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها در بورکینافاسو توانست این کشور را ترک کند. به دنبال ورود نیروهای فرانسوی به نیجر، با وجود این که انتقادها علیه حضورشان در منطقه افزایش یافته است، رئیس جمهوری نیجر شامگاه جمعه از فرانسه به خاطر آنچه او «فداکاری‌ در کشورهای ساحل» عنوان کرده، قدردانی کرد. به نوشته روزنامه لوفیگارو فرانسه، محمد بازوم در گفت و گو با رادیو و تلویزیون نیجریه گفته از میان تمام کشورهایی که در مبارزه با تروریسم به ما متعهد هستند، امروز ، فرانسه کشوری است که بیشترین قربانی را داده است. رئیس جمهوری نیجر در عین حال به آموزش و تجهیز ۱۲ گردان نیروهای ویژه در ارتش نیجریه توسط آمریکا، بلژیک، آلمان، کانادا و فرانسه اشاره و از این اقدام نیز قدردانی کرد. حمایت رئیس جمهوری نیجر از حضور نظامی فرانسه در کشور در حالی صورت می‌گیرد که انتقادها از حضور نظامی فرانسه در نیجر، مالی و بورکینافاسو در حال افزایش است. «جنبش ورق را برگردانیم - Mouvement Tournons La Page» نیجر روز جمعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از شهروندان این کشور برای راهپیمایی مسالمت‌آمیز در روز پنجم دسامبر در نیامی پایتخت نیجریه دعوت کرده است. به نوشته تارنمای خبری «رویداد نیجر - levenementniger»، حضور نیروهای مسلح خارجی بویژه فرانسوی در نیجر به تازگی مورد مناقشه قرار گفته است. این جنبش، در خصوص امنیت در نیجر با اشاره به وخامت تدریجی اوضاع تاکید کرده با وجود تمام اقدام‌های انجام شده برای ریشه کنی ناامنی با وجود هزینه‌های نجومی، حملات تروریستی مکرر و مرگبار که هم بر نیروهای دفاعی و امنیتی و هم بر غیرنظامیان تاثیر می گذارد، می تواند گواه این موضوع باشد. جنبش مردمی نیجر، در این باره با یادآوری حملات «اینته - Inatès»، «شینه گودر - Chinegodar، «بانی بانگو - Banibangou » و « باکورا -Bakorat » گفته از آغاز سال میلادی جاری تاکنون نزدیک به ۶۰۰ غیر نظامی و نیروی نظامی در جریان حملات تروریستی کشته شده‌اند. وضعیت ناامن در نیجر، مهاجرت داخلی بیش از ۹۵ هزار نفر بویژه در منطقه «تیلابری – Tillabéry» را به دنبال داشته است. این امر وضعیت ناامنی غذایی را بدتر و به طور تقریبی ۶۰۰ هزار نفر را متاثر از خود کرده است؛ چرا که کشاورزان به دلایل ناامنی دیگر قادر به کشت در شرایط خوب نیستند.

منبع:ایرنا

حماس به رئیس رژیم اسرائیل هشدار داد

رژیم اسرائیل اعلام کرد که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس این رژیم روز یکشنبه (فردا) در مراسم مذهبی یهودیان که در مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل در کرانه باختری اشغالی برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. دفتر «هرتزوگ» در بیانیه‌ای اضافه کرد که رئیس رژیم اسرائیل به مناسبت جشن نورهای تلمودی، اولین مشعل را در «غار البطارکه» (نام عبری مسجد ابراهیمی) روشن خواهد کرد. در همین حال در بیانیه‌ای که توسط «اسماعیل رضوان» رهبر حماس منتشر شد، این جنبش مقاومت فلسطینی ضمن انتقاد شدید از این برنامه‌ها تاکید کرد که شرکت «هرتزوگ» در این مراسم احساسات مردم فلسطین را تحریک و نقض آشکار حرمت مسجد ابراهیمی است. این مقام ارشد حماس هشدار داد که مسئولیت کامل پیامدهای این اقدام خصمانه بر عهده رژیم اشغالگر صهیونیستی است و از فلسطینی‌ها در کرانه باختری و به ویژه الخلیل خواست تا با این اقدام تحریک‌آمیز و اقدام خصمانه علیه مسجد ابراهیمی مقابله کنند. در این بیانیه همچنین از فلسطینی‌ها در قدس و داخل سرزمین‌های اشغالی خواسته شده است تا با صفوف به هم فشرده در مسجد الاقصی و نصب شمعدان عظیم در میدان البراق به منظور تدارک برگزاری جشن نورها، در برابر تلاش‌های اشغالگران برای یهودی‌سازی دیوار البراق دفاع کنند. حماس افزود: مسجد ابراهیمی، دیوار البراق و مسجد الاقصی، ملک اسلامی است و رژیم اشغالگر اسرائیل موفق به واژگونی واقعیات و تحمیل حقایق جدید بر این سرزمین نخواهد شد.

منبع:ایرنا

طوفان سهمگین در انگلیس قربانی گرفت

وقوع طوفان سهمگین و بارش برف در انگلیس منجر به قطعی برق گسترده و هرج و مرج در بخش‌هایی از این کشور شده و سه نفر هم قربانی شدند.طوفان و بارش برف در انگلیس در شنبه شب منجر به هرج و مرج ترافیکی و قطع برق هزاران خانوار در انگلیس شد. بر اساس اطلاعات نهادهای رسمی یک مرد در ایرلند شمالی بر اثر سقوط درخت روی خودرو جان خود را از دست داد. یک نفر هم در شمال شرق انگلیس بر اثر سقوط از درخت کشته شد. اداره هواشناسی انگلیس هشدار قرمز درباره وزش باد و بارش برف و وقوع طوفان موسوم به آرون را داده بود. این نهاد انگلیسی از مردم خواست از سواحل دوری کنند چرا که جزر و مد جان آن ها را تهدید می کند. سرعت وزش باد در انگلیس دست کم 160 کیلومتر در ساعت بود.به گزارش پلیس بزرگراه شمال غرب انگلیس در بزرگراهی در این منطقه حدود 120 کامیون چندین ساعت در برف گیر افتاده بودند. بیش از 55 هزار خانوار هم در این منطقه دچار قطعی برق شدند. در اسکاتلند هم چندین ارتباط ریلی قطع شد و شرکت راه آهن از مشتریان خود خواست در صورت امکان از رفتن به سفر خودداری کنند. بالاترین سطح هشدار هواشناسی در انگلیس البته برداشته شده است، اما همچنان درباره شرایط جوی هشدار داده می شود. مسئولان همچنان از شهروندان می خواهند از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و بسیاری خیابان ها همچنان مسدود است. خدمات اورژانس از تعداد زیادی عملیات نجات به دلیل سقوط درختان و یا آسیب رسیدن به سقف ها خبر دادند.

منبع:تسنیم

پشه‌ آئدس در بندرعباس رویت شد

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: مدت‌هاست در خصوص پشه آئدس در استان جلسات زیادی برگزار شده که اخبار و اطلاع رسانی جلسات از طریق رسانه‌ها منتشر شد، این پشه سال گذشته در بندر لنگه یافت شده و به سرعت اقداماتی برای از بین رفتن آن انجام شد. وی افزود: در یکی دو روز گذشته نیز متاسفانه این پشه در محلات شهر بندرعباس یافت و سپس توسط همکاران حشره شناس ما صید شد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اما خوشبختانه این پشه خطر ویروسی نداشت و تاکنون نیز بیمار مشکوک نداشتیم و نیاز است اقدامات پیشگیرانه هر چه سریعتر توسط شهروندان رعایت شود. وی تصریح کرد: از جمله اقداماتی که باید انجام شود این است که پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکانی که پشه آنجا رویت می‌شود باید ضدعفونی شود. نوروزیان گفت: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند، گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است. وی ادامه داد: پشه در این محل‌ها می‌تواند تخم ریزی و رشد پشه باشد و به همین دلیل بایستی در منازل سم پاشی شود. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به اینکه از زمان یافت این پشه تا لحظه اقدام و سم پاشی مدت زمان زیادی نگذشت نشد اطلاع رسانی درستی به هم وطنان داشته باشیم از این رو انتظار می‌رود برای سلامت عمومی رسانه‌ها در کنار دانشگاه علوم پزشکی امر اطلاع رسانی در خصوص سم پاشی مناطق آلوده را انجام دهند. وی اظهار داشت: وزارت بهداشت تعلل در خصوص سم پاشی را جایز ندانست و اعلام کرده باید به سرعت سم پاشی صورت گیرد. نوروزیان گفت: این سم پاشی به مدت 10 روز انجام می‌شود و امروز نیز مناطقی همچون بلوار مادر کوچه بذرافشان، بلوار مادر- خیابان بن‌بست دهخدا، بلوار مادر - خیابان امیرکبیر(حدفاصل تقاطع بلوار مادر تا خیابان ابن سینا) و بلوار مادر-کوچه گل آرا سم پاشی خانه به خانه انجام می‌شود که امیدواریم شهروندان با ماموران بهداشتی نهایت همکاری را برای رعایت سلامتی خود داشته باشند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha