جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی نهاوندی

حوزه/ مشاور قائم مقام سازمان صداوسیما تصریح کرد: ارتقای کیفی تولیدات رسانه ملی، لازمه حفظ و تقویت سرمایه اعتماد عمومی است.

حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مهم ترین انتظارات مقام معظم رهبری از رسانه ملی در دوره جدید فعالیت آن اظهار داشت: همان طور که در حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به آقای دکتر جبلی مشهود بود، توجه به نیازهای فرهنگی و رسانه ای جامعه و نیز بایسته های کنشگری اجتماعی از رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی و تأثیرگذار از جمله همین انتظارات و مطالبات است.

وی افزود: حضرت امام(ره) سال ها پیش در توصیف صداوسیما از عبارت پرمعنای دانشگاه عمومی استفاده کردند و مقام معظم رهبری نیز گرچه پیشتر از عبارت قرارگاه استفاده نموده بودند اما این بار در حکم آغاز فعالیت رئیس جدید رسانه ملی از عبارات و الفاظی چون آسایشگاه و آوردگاه بهره بُردند که هر کدام مفهوم و جهت گیری خاص خود را به همراه دارد.

مهم ترین رسالت های سازمان صداوسیما

مدیر گروه فقه و هنر رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که رسالت اصلی رسانه ملی، نشر و توسعه معارف و اندیشه های اسلامی و انقلابی و نیز تقویت دین مداری و تلاش در جهت آگاه سازی و بصیرت دهی به جامعه است، گفت: یکی از مهم ترین کارها باید در وهله کنونی، تلاش هدفمند در جهت غنابخشی به کیفیت برنامه های صداوسیما باشد چرا که این سازمان به عنوان یک دستگاه فرهنگ ساز لازم است که در این زمینه تولیدات خود را به طور مرتب ارتقا بدهد و لذا در سطوح مختلف باید این بازتعریف برای ارتقای کیفی رخ دهد.

وی همچنین ابراز داشت: مساله مهم بعدی ناظر به منابع انسانی سازمان است، چه آن که منابع انسانی کارآمد، توانمند، جوان و انقلابی و تأثیرگذار و با انگیزه از الزامات مهم در راستای دست یابی به تحول مطلوب است.

مدیر گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: رسانه ملی هم در سطح ملی و هم بین المللی باید پیشران و پیشگام باشد و ما امروز نیاز داریم که صداوسیما زمینه ساز ایجاد انقلاب فکری و تحول اندیشه ای باشد چرا که مقام معظم رهبری فرمودند در عرصه سیاسی انقلاب ما به ثمر نشست اما انقلاب فکری و فرهنگی هنوز محقق نشده است و باید رسانه ملی در این راستا نقش و رسالت مهم خویش را به درستی ایفا کند.

وی بیان داشت: دستگاه صدا و سیما این ظرفیت را دارد که برای نسل جدید و جوان این حوزه ها را تقویت کند؛ به هر صورت این دو مساله دارای اولویت است که به تبع هر کدام از آن ها می توان بحث هایی را مطرح نمود، یعنی هم در خصوص کیفیت و هم در حوزه قالب و ابزارهای تخصصی باید مباحثی نوین را مطرح کرد که در حوزه اجرایی به خوبی به ثمر بنشیند.

سرمایه اعتماد مخاطب را باید حفظ و تقویت کنیم

مدرس و پژوهشگر فقه رسانه و ارتباطات همچنین گفت: در عرصه محتوا و پیام نیز آن چه قابل توجه است این که تا مهندسی پیام و محتوا به درستی شکل نگیرد ما نتوانسته ایم به اهدافمان در حوزه رسانه دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم بعدی ناظر به لزوم حفظ و تقویت سرمایه اعتماد عمومی است، چرا که سرمایه اصلی رسانه ملی، اعتماد و رضایت مخاطب است که اگر ما اعتماد مخاطب را با برنامه های با کیفیت جلب کنیم و برنامه های مورد نیاز مخاطب در انواع و اقسام سطوح سنی و تحصیلاتی مختلف را داشته باشیم، به موفقیت نسبی رسیده ایم.

وی گفت: در این رابطه قبل از هر چیز دیگری باید هدف گذاری های درستی داشته باشیم؛ چند سال پیش که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان فرمودند که شما در صداو سیما باید هدف گذاری نقطه ای داشته باشید و در این زمینه دست به تولید برنامه بزنید.

لزوم چابک سازی نیروی انسانی صداوسیما

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی با تأکید بر این که در حوزه منابع انسانی نیاز به چابک سازی سازمان داریم، افزود: واقعیت آن است که سازمان صداوسیما باید از این رخوت و سنگینی در بُعد ساختاری خارج شده و چابکی پیدا کند و در این راستا ما نیاز به منابع انسانی کارآمد و با روحیه انقلابی و فداکارانه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در دنیای کنونی، رسانه های ارتباطات جمعی در مسیر گسترش و توسعه خویش هستند، گفت: این تکنولوژی و فناوری به شکل روزآمد زمینه ساز ارتقا و تغییر و تحول شده و از سوی دیگر نیازهای اجتماعی و بسترهای فرهنگی نوینی به موازات این تحولات شکل گرفته که به هیچ وجه نباید از آن غفلت کرد بلکه می بایست از ظرفیت تکنولوژی نوین استفاده درستی داشت.

اهمیت و ضرورت شکل گیری رسانه های تعاملی

مشاور قائم مقام سازمان صداوسیما همچنین اظهار داشت: طبعاً در چنین وضعیتی نیاز است که در راستای تحولات اجتماعی و رسانه ای نوین، پل ارتباطی جدیدی با مخاطب برقرار شود، کما این که برخی اندیشمندان می گویند که شاید حتی با رسانه های تعاملی و پلتفرم ها در آینده نتوانیم رسانه ای مثل صداوسیما را به عنوان رسانه سنتی و اصلی نگاه داریم بلکه مخاطب میل به آن ها دارد. بر این اساس می توان گفت آن چه تولید می شود و محصولی که می خواهد از صدا و سیما بگذرد بر اساس پلتفرم های جدید و نتایج این توسعه و پیشرفت دنبال شود و این هوشمندی باید وجود داشته باشد که می خواهیم در چه قسمت هایی از این قبیل محصولات بهره مند شویم.

وی خواستار توجه به ظرفیت تلویزیون های تعاملی شد و افزود: البته این بخش هایی که در سینمای خانگی و تلویزیون تعاملی در دنیا شاهد هستیم یک مقدار جهت گیری تجاری پیدا کرده و رویکرد گاه لمپنی برای جذب مخاطب دارند هر چند که همان طور که پیشتر نیز عرض کردم، نباید از این بستر نوین غافل شد.

وی در خاتمه بیان داشت: در بخش تولید سریال ها و برنامه های ترکیبی و غیره می توان از این ظرفیت ها البته با نگاه درست و با برنامه ریزی صحیح استفاده کرد و البته به موازات این کارها به سمت تولید کارهای فاخر و ارزشمند که نیاز به بودجه و توجه بیشتری دارند نیز حرکت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha