شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کمیسیون

حوزه/ در دومین کمیسیون از دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین در اصفهان، «رسالت های حوزه های علمیه در تحقق خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، با توجه به برگزاری دوزادهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین قم و علمای بلاد در دی ماه ۱۴۰۰، دومین کمیسیون مربوطه به این اجلاسیه در استان اصفهان با مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی معاون تهذیب وتبلیغ حوزه علمیه اصفهان با حضور برخی از اعضای این کمیسیون، صبح امروز با دستور جلسه «رسالت های حوزه های علمیه در تحقق خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» برگزار شد.

در ادامه برخی از اعضای این کمیسیون به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در ابتدا حجت الاسلام فرهنگ، رئیس شورای سیاست گذرای ائمه جمعه استان بیان کرد: برای تحقق خودسازی و فرهنگی سازی، حوزه علمیه باید دست بکار شود و با یک آسیب شناسی جامع، موانع امور را احصا نماید.

حجت الاسلام محمدی، امام جمعه رهنان در ادامه افزود: حوزه را از درون آسیب شناسی نماییم. و در رابطه با این موضوع که چرا اخلاقیات علماء سلف کمتر در طلاب جدید مشاهده می شود، کار پژوهشی صورت گیرد.

حجت الاسلام بیدرام، در مورد بند اول موضوعات کمیسیون دوم، گفت: درسنامه ای به عنون اخلاق در تبلیغ از منظر آیت الله العظمی مظاهری با دو رویکرد بایسته های اخلاقی مبلغین و آسیب ها و چالش ها مدنظر باشد، باید این فرهنگ ترویج داده شود که اخلاق عملی موثرتر از اخلاق تئوری می باشد.

حجت الاسلام گرجی، از ائمه جماعات معمر شهر اصفهان تصریح کرد: برای شناخت هر هدفی دو اصل مهم است، شناخت عوامل هدف و دوم دفع آفات و موانع هدف، که دفع آفات مقدم است.

وی ابراز کرد: در حوزه معارف، به علومی پرداخته می شود که کاربردی نیست، در حوزه اجتماعی، ما الگوی مردم در سبک زندگی نیستیم.

این کارشناس دینی با بیان اینکه پیشنهاد می شود جمعی مشخص شوند آسیب های حوزه بررسی شوند عنوان کرد: دعوت از مدیران نهادهای انقلابی، مطلوب است چون تجربیاتی دارند ولی دعوت از اساتید سطوح مختلف حوزه که در بطن کار هستند نیز مفید به فایده است.

حجت الاسلام داستانی، مدیر مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: مسجد محوربودن نیاز جامعه است که البته این امر نیاز به تربیت افراد و آموزش در بطن حوزه است، باید مدیریت اصلی جامعه اسلامی در دست طلاب باشد.

حجت الاسلام ناجی اظهار کرد: منشور روحانیت جوابگوی بسیاری از موضوعات امسال اجلاسیه است.

حجت الاسلام کریمی، مسئول واحد قرآن وتهذیب حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: از نقایص نیروهای انقلابی این است که توانمندی های همدیگر را نمی دانند و کار تشکیلاتی انجام نمیدهند، یکی از چالش های حوزه، هویت بخشی به طلبه است

وی ادامه داد: تحول جدی در آموزش، پژوهش و اخلاق در حوزه لازم است و الا حوزه به انزوا می رود.

حجت الاسلام زیدی اظهار کرد: حوزه اگر در عرصه های مختلف پیشتاز نباشند منزوی می شود، توجه کافی به مباحث سیاسی و تقویت تحلیل های سیاسی لازمه ادامه آن است، همچنین خلاقیت در حوزه کم شده است و ابتکار جدید در آن وجود ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha