جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نیلی پور

حجت‌الاسلام نیلی پور در جمع طلاب گفت: اراده، در تشکیل تربیت انسان بسیار می تواند موثر باشد و اگر ما نتوانیم در بحث اراده، کار جدی انجام دهیم بعید است که موفق بشویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور در نشست مدرسه علمیه اباصالح(عج) اصفهان به بیان تعریف اراده پرداخته و اظهار داشت: به نقل از شهید مطهری اراده، قوه مجریه در وجود انسان است که وقتی عقل به عنوان قوه مقننه تشخیص خوب و بد را می دهد، سپس آن را به دست قوه مجریه یعنی اراده می دهد و اگر خوب و بد عملی را می دانیم ولی عمل نمی‌کنیم به ضعف اراده برمی‌گردد.

استاد حوزه، مهمترین ابزار خودسازی را تقویت اراده بیان کرد و گفت: اراده، در تشکیل تربیت انسان بسیار می تواند موثر باشد و اگر ما نتوانیم در بحث اراده، کار جدی انجام دهیم بعید است که موفق بشویم.

وی در ادامه به بیان عوامل تقویت اراده پرداخت و اذعان کرد: یکی از مهمترین عواملی که منجر به تقویت اراده می شود این است که در زندگی هدف داشته باشیم، هدف آن نقطه واحدی است که همه فعالیت های انسان باید بر طبق آن متمرکز شود لذا کار شیطان «اقوا» و جایگزینی اهداف و یا گرفتن هدف از انسان است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهشی اصفهان افزود: دومین کاری که منجر به تقویت اراده می شود، هدف سازی است، یعنی باید سعی کنیم اهدافی را برای خود و دیگران در زندگی برای رسیدن به موفقیت ایجاد کنیم.

وی، از دیگر مسائل تقویت اراده را توسل به اهل بیت(ع) بیان و خاطر نشان کرد: توسل به اهل بیت نیز در تقویت اراده بسیار موثر است، همچنین داشتن حامی و پشتیبان اخلاقی نیز از دیگر عوامل تقویت اراده می باشد که اگر کسی دارای حامی و پشتیبان اخلاقی باشد؛ می‌تواند ضعف اراده خود را جبران کند.

استاد حوزه در ادامه، وجود مخالف را از دیگر عوامل تقویت اراده بیان کرد و تصریح کرد: ما اگر مخالف نداشته باشیم قدمی برای پیشرفت اهداف خود برنمی داریم، بنابراین معمولا علمایی که در «جوامع تقریبی» یعنی جوامعی که از چند دین و مذهب تشکیل شده، حضور داشته؛ موفق تر بوده اند، چون وقتی در معرض مخالفت ها قرار می گیرند چند برابر تلاش می کنند.

حجت الاسلام نیلی پور در پایان، وجود مکمل های اراده را عاملی تقویت اراده بیان کرد و گفت: عهد، نذر، قسم و پیمان از مکمل های اراده هستند که در تقویت اراده بسیار می توانند مفید باشند و به انسان کمک کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha