پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام غلامرضا بهرامی

حوزه/ مدیرحوزه علمیه خواهران استان اصفهان: در کنار رعایت بخشنامه و آیین‌نامه ها  باید کار تربیتی انجام شود گفت: در کنار رعایت قانون و بخشنامه ها یک گمشده‌ای داریم و آن این است که ما فراموش نکنیم، زمانی درس،  بحث و مباحثه و اجرائیات و رفت‌وآمدها و مشکلات مدرسه نتیجه می‌دهند که در کنار آن شاخه تنومند تربیتی در مدارس فعال شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی، در اولین نشست بر خط از سلسله نشست های هم افزایی مدیران مدارس علمیه خواهران اصفهان با عنوان وظیفه جامعه حوزوی در تحقق حدیث «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا» با بیان اینکه باید شکرگزار خداوند برای نعمت خدمت در حوزه های علمیه خواهران بود گفت: خدمت در حوزه علمیه نعمت بزرگی است، اینکه سر و کار ما با حدیث، قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام، کار فرهنگی، اخلاقی و تربیتی است، این بزرگ‌ترین نعمت از سوی خداوند است، اگر برای هدایت یک انسان قدمی برداریم، برای این‌که یک انسان را یک قدم به خدا و اهل‌بیت(علیهم السلام) نزدیک‌تر کنیم، یک قدم به حیات طیبه نزدیک‌تر کنیم، این بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که خداوند متعال در زندگی به ما داده‌است.

وی ادامه داد: برخی از انسان‌ها در قیامت حسرت زیادی می‌خورند که دیگر فرصت جبران نیست، در دنیا اگر حسرت خوردیم با تلاش و کوشش و با توجه بیشتر می توان گذشته را جبران کرد ولی فردای قیامت که یوم الحسرت است، دیگر قابل جبران نیست.

مدیرحوزه علمیه خواهران اصفهان در تشریح حدیث : «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا» گفت: مدیریت فقط به آمدن و رفتن و امضا کردن نیست، مدیریت از نگاه امام عسکری (علیه‌السلام) در یک نهاد علمی، تربیتی و اخلاقی در نهادی که می‌خواهد نخبه‌های علمی تربیتی تحویل جامعه دهد، بسیار سخت‌تر است، خطاب این حدیث امام عسکری(ع) به شیعیان است و درصد عمل به این حدیث برای طلاب و شاگردان ایشان افق بالاتری دارد.

وی افزود: انتظار از صحابی غیر از انتظار از عموم شیعیان است؛ حضرت فرمود: «شیعتنا اهل الهدی و اهل التقی و اهل الخیر و اهل الایمان...» شیعیان ما اهل تقوا، اهل هدایت شیعیان ما اهل خیر هستند، شیعیان ما اهل ایمان هستند وقتی انسان اهل ایمان است واجبات را کامل انجام می‌دهد، محرمات را کامل ترک می‌کند، اعتقادات یک ایمان کامل را دارد این می‌شود ایمان، که برای عموم شیعیان است. در آن روایت نورانی امام صادق (ع) به شقرانی فرمودند: «ان الحسن من کل احد حسن و انه منک احسن لمکانک منا و ان القبیح من کل احد قبیح و انه منک اقبح» عمل خوب از هر کس که باشد خوب است و از تو خوبتر زیرا وابسته به ماهستی و عمل بد را هر کس انجام دهد بد است و از تو بدتر و ناپسندتر.

بهرامی در ادامه تصریح کرد: خدمتگزاران در حوزه علمیه خواهران منتسب به آستان حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) و ساحت مقدس حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) هستند و انتظار ایشان از مدیر و طلاب نسبت به عموم شیعیان بیشتر است.

وی با بیان اینکه در کنار رعایت بخشنامه و آیین‌نامه ها باید کار تربیتی انجام شود گفت: در کنار رعایت قانون و بخشنامه ها یک گمشده‌ای داریم و آن این است که ما فراموش نکنیم، زمانی درس، بحث و مباحثه و اجرائیات و رفت‌وآمدها و مشکلات مدرسه نتیجه می‌دهند که در کنار آن شاخه تنومند تربیتی در مدارس فعال شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان یکی از اصول تربیتی از منظر علماء علم تربیت ارائه‌ الگو است، گفت: خداوند متعال در قرآن الگو معرفی کرده‌است، «اِنَکَ عَلی خُلُقٍ عَظیم» آن الگوی تمام‌عیار پیامبر(ص) شماست که الگوی تمام‌ عیار اخلاق و تربیت است، این ارائه الگو جزو لوازم تربیتی است، طلبه در مدرسه علمیه مدیر، کارکنان و اساتید را به عنوان الگو در نظر می گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha