چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
باربادوس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

باربادوس برای همیشه از زیر بلیت ملکه خارج شد

کشور باربادوس طی یک مراسم رسمی، ملکه ۹۵ ساله انگلیس را برای همیشه از ریاست حکومت خود کنار زد و به عنوان یک جمهوری مستقل اعلام موجودیت کرد. در طول سه دهه گذشته این نخستین بار است که یک کشور از جمع کشورهای مشترک‌المنافع تصمیم می‌گیرد ملکه انگلیس را از ریاست حکومت خود کنار بزند. آخرین کشوری که از زیر بلیت ملکه خارج شد، کشور جزیره‌ای موریس بود که در سال ۱۹۹۲ تبدیل به جمهوری شد. کشور کوچک باربادوس واقع در دریای کارائیب ۳۹۶ سال پیش تحت استعمار انگلیس درآمد و به همین لحاظ، قدیمی‌ترین مستعمره انگلیس به شمار می‌رود. این کشور ۵۵ سال پیش اعلام استقلال کرد، اما تصمیم گرفت ملکه انگلیس را همچنان به عنوان رئیس حکومت خود به رسمیت بشناسد. ملکه انگلیس در حال حاضر در ۱۵ کشور دنیا از جمله کانادا، استرالیا، نیوزیلند و جامائیکا که پیشتر مستعمره انگلیس بوده‌اند رئیس حکومت محسوب می‌شود و برای آن‌ها «فرماندار کل» تعیین می‌کند. تحلیلگران سیاسی غرب معتقدند اقدام باربادوس در این کشورها نیز ناقوس جدایی از انگلیس را به صدا درخواهد آورد.

منبع:خبرنگاران جوان

بلینکن، روسیه را به "پاسخ خطرناک" تهدید کرد

وزیر خارجه آمریکا امروز، سه‌شنبه در حاشیه نشست ائتلاف ناتو در لتونی نسبت به هرگونه خصومت جدید روسیه علیه اوکراین هشدار داد و گفت، منجر می‌شود به "خطر" پاسخ داده شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست ناتو در کنفرانس خبری مشترک با ادگارز رینکویچ، وزیر خارجه لتونی گفت، هر گونه گام تنش زا از جانب روسیه منبع نگرانی عظیم آمریکا و لتونی است و هرگونه خصومت جدید پیامدهای خطرناکی خواهد داشت. بلینکن ماهیت پاسخ احتمالی آمریکا را مشخص نکرد؛ اما اشاره کرد، در درجه اول خواهان مشورت گیری از هم‌پیمانان آمریکا در ناتو طی امروز و فردا در ریگا پایتخت لتونی است. او اضافه کرد: ما بسیار نسبت به تحرکاتی که از سوی نیروهای روسیه در مرزهای مشترک با اوکراین مشاهده می‌کنیم، نگرانیم. بلینکن در ادامه تاکید کرد: واشنگتن با همکاری با اتحادیه اروپا بر تحمیل تحریم‌های جدید علیه رژیم بلاروس استفاده می‌کند زیرا که متهم به استفاده از مهاجران به شیوه وقیحانه به عنوان سلاحی برای بی‌ثبات سازی کشورهای اروپایی مجاور است. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در واکنش به ادعاهای غرب گفت، آمریکا، روسیه را با پایگاه‌های نظامی از همه طرف محاصره کرده است و یک هیستری نظامی عظیم را در مرزهای ما شروع کرده است. آمریکا و ناتو همواره اتهامات مکرری علیه روسیه درباره وجود حمله احتمالی این کشور علیه اوکراین مطرح می‌کنند که مسکو آن را در می‌کند. اوکراین و کشورهای غربی اخیر نگرانی خود از حضور نیروهای روسیه در مرزهای مشترک با اوکراین اعلام کرده‌اند. در حالی‌که مسکو می‌گوید حضور نیروهایش در داخل خاک خودش است و تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست.

منبع:ایسنا

متن توافق هسته‌ای به پایان نزدیک شد

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش نویس متن توافق در مذاکرات هسته‌ای کامل شده است. رویترز در ادامه به نقل از این دیپلمات ارشد اروپایی اعلام کرد: آنچه بر سر آن توافق صورت گرفته، نهایی نیست و احتمال دارد تغییر کند. وی همچنین گفت: ما نمی خواهیم ضرب الاجلی برای مذاکرات با ایران تعیین کنیم. او همچنین گفت: موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران حل نشده است. اگر ایران در مذاکرات وین جدیت نداشته باشد، با مشکل واقعی روبرو خواهیم شد. همچنین بنابر گزارشها، دیپلمات‌های ارشد حاضر در مذاکرات، امروز (سه شنبه) بر ضرورت دستیابی به نتیجه‌ای پس از مذاکرات تأکید کرده و اعلام کردند نمی‌خواهند مهلت‌های مصنوعی برای مذاکرات تعیین کنند. روز گذشته دیپلمات‌های اروپا، ایران و روسیه پس از نخستین نشست میان ایران و طرف‌های برجام پس از گذشت پنج ماه توقف مذاکرات، از دیدار انجام شده ابراز خوشبینی کردند. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در اظهارات خود بعد از هفتمین دور مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران در وین اعلام کرد که به آنچه در نشست شاهد آن بود، بسیار خوشبین است. انریکه مورا درباره نتایج نشست دور هفتم مذاکرات وین گفت: «ما به دنبال شفاف سازی برنامه هسته‌ای ایران زیر ذره بین جامعه بین المللی هستیم و بر اساس آنچه در شش دور قبلی مذاکرات هسته‌ای با ایران توافق شد، کار را ادامه خواهیم داد.» پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته، هشتم آذر ماه حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.

منبع:خبرنگاران جوان

آمریکا حاضر به تسلیم شد

"میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایالات متحده آمادگی خود برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعلام کرده است، البته در صورتی که مقامات تهران به اجرای کامل تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه هسته‌ای بازگردند. اولیانوف در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «ایالات متحده تأیید کرده که حاضر است تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد توافقات صورت گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علیه ایران را لغو کند، به این شرط که ایران بطور کامل به اجرای شرایط توافقنامه هسته‌ای بازگردد.» این دیپلمات روس در عین حال افزود: «البته درمذاکرات دیپلماتیک چندجانبه، "شیطان در جزییات لانه می‌کند. در حال حاضر فهرست مشخص تحریم‌هایی که باید لغو شوند، در حال بررسی قرار دارد.» نماینده دائم روسیه در وین پیش از این نیز گفته بود که مهمترین موضوع برای مقامات تهران، لغو تحریم‌های آمریکاست و این درخواست‌ کاملاً منطقی است. وی توضیح داده بود: «برای طرف ایرانی بسیار مهم است که تضمین لازم درباره لغو تحریم‌ها را دریافت کند تا تاریخ دوباره تکرار نشده و طرف آمریکایی بار دیگر تصمیم به خارج شدن از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی نگیرد.»

منبع:تسنیم

مذاکرات مثبت گزارش شد

محمد مرندی که همراه هیات مذاکره کننده در وین حضور دارد، گفت: معتقدم مدیریت مذاکرات این دفعه قاطعانه تر از خطوط قرمز حفاطت خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات روز دوشنبه اظهار کرد: آنچه برای من روشن است اینکه این تیم به همان اندازه تیم قبلی جدی است در عین حال معتقدم مدیریت مذاکرات این دفعه قاطعانه تر از خطوط قرمز حفاطت خواهد کرد. وی تیم مذاکراتی ایران را قوی و هوشمند معرفی کرد و افزود: برخلاف مریدان داخلی آمریکا که سعی کردند این طور القا کنند که تیم جدید بنا به مذاکره ندارد و قصد بر هم زدن فضا را دارند، اصل این بود که مذاکراتی جدی و همه جانبه داشته باشیم در راستای اینکه برجام به طور کامل اجرا شود. وی تصریح کرد که تا اینجای کار روند مثبت بوده است اگر چه مسیر سختی در پیش است. نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام عصر روز دوشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد . مذاکرات کارشناسی هیات های مذاکره کننده نیز امروز سه شنبه با برگزاری نشست کارگروه رفع تحریم ها ادامه یافت. قرار است کارگروه هسته ای نیز روز چهارشنبه کار خود را آغاز کند.

منبع:ایسنا

طرح داعش برای حرمین عسکریین فاش شد

یک منبع امنیتی عالی رتبه عصر سه‌شنبه از نیت داعش برای انجام حملات علیه غیرنظامیان و مرقد امامین عسکریین در شهر سامرا پرده برداشت.این منبع به خبرگزاری شفق نیوز تاکید کرد: داده‌های اطلاعاتی حاکی است عناصر داعش در حال برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات تروریستی گسترده در شهرستان سامرا از طریق هدف‌گیری بازارها، تجمعات بشری و حرمین عسکریین هستند. او بیان کرد: عملیات به واسطه خودروی بمب‌گذاری شده انجام خواهد شد که از منطقه اسحاقی وارد شهر شده و در آنجا منفجر می‌شود. قابل ذکر است شهر سامرا از سال‌ها پیش شاهد ثبات امنیتی است و تنها مناطق اطراف آن در معرض حملات مکرر داعش قرار می‌گیرند.

منبع:ایسنا

پیشکسوت موسیقی بختیاری درگذشت

درویش علی فتحی‌پور از نوازندگان باسابقه کرنا بختیاری شنبه ششم آذرماه بر اثر بیماری ریوی در ۹۵ سالگی دار فانی را در شهر اهواز وداع گفت.درویش فتحی‌پور نوازنده پیشکسوت موسیقی اصیل بختیاری از سن هفت سالگی موسیقی را نزد پدرش آموخته بود. او نوازنده‌ای بسیار متبحر بود که در تاریخ این سرزمین ریشه داشت. درویش در جریان برگزاری رویدادهای مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی، ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، ساخت سد دز و چندین رویداد دیگر به اجرای موسیقی پرداخته بود. او کوله باری از تجربه و زیستن بود و نوای سازش همیشه روشنی بخش مراسم بختیاری. درویش میراث موسیقی‌ای را که سینه به سینه به او رسیده بود، حفظ کرد و به فرزندانش نیز آموخت. در راستای درگذشت این هنرمند سرپرست معاونت هنری پیام تسلیتی را منتشر کرده است. در پیام تسلیت او آمده است: درویش‌علی فتحی‌پور با فرهنگ و موسیقی بختیاری همدل و همزاد بود و با نوای سازش بخشی از فرهنگ بختیاری را روایت کرد. فتحی پور از نسل قدیم نوازندگان کرنای بختیاری است که همیشه دغدغه آموزش موسیقی بختیاری را داشت و برای روشن نگه داشتن چراغ این موسیقی بومی تلاش کرد. درویش‌علی فتحی پور با ساز و موسیقی همراه بود و امروز موسیقی بختیاری یکی از هنرمندان و عاشقان خود را از دست داده است. درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی زنده یاد درویشعلی فتحی پور را به خانواده ارجمندش، هنرمندان و هنردوستان تسلیت می گویم و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت از درگاه خداوند متعال خواهانم.

منبع:ایسنا

نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام شد

کمیسیون انتخابات عراق امروز در یک نشست خبری به تشریح نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پرداخت و میزان مشارکت مردمی را ۴۴ درصد اعلام کرد. براساس نتایج نهایی هیچ تعییری در ترتیب ائتلاف‌های پیروز به وجود نیامده و تنها پنج کرسی تغییر کردند.کمیسیون انتخابات عراق عصر روز سه شنبه در یک نشست خبری نتایج نهایی انتخابات را پس از بازشماری و بررسی شکایات معترضان اعلام کرد. به گفته کمیسیون انتخابات عراق، با بازشمارش آرای صندوق‌ها، تنها پنج کرسی در بغداد، اربیل، موصل، البصره و کرکوک تغییر کرده است. کمیسیون انتخابات عراق افزود: از میان این ۲۲ میلیون نفر، ۹ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۰۱ رای دهنده شرکت کردند. طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (که از بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند. رئیس کمیسیون انتخابات عراق ادامه داد: «حزب دموکرات کردستان» عراق با ۳۱ کرسی در رتبه چهارم، ائتلاف «کردستان» با ۱۷ کرسی در رتبه پنجم و ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» با کسب دو کرسی جدید در رتبه ششم قرار گرفتند. ائتلاف عزم یک کرسی جدید در بغداد کسب کرد و اتحادیه میهنی کردستان دو کرسی جدید به دست آورد. از سوی دیگر، «عماد جمیل» عضو کمیسیون انتخابات مدعی شد که هیچ مدرکی دال بر تقلب در نتایج انتخابات وجود ندارد. وی افزود: «جامعه جهانی در این دور از انتخابات عراق حمایت کرد؛ زیرا هیچ گونه تخلف یا تقلب در نتایج انتخابات ثابت نشده است».عماد جمیل گفت: «کار کمیسیون با اعلام نتایج نهایی انتخابات به پایان نرسیده است، بلکه به ثبت نام و آمادگی برای انتخابات آتی مانند انتخابات شوراهای استاندارها ادامه خواهد داشت».

منبع:ایسنا

مقصران مرگ خبرنگاران محیط زیست معرفی شدند

دادستان نقده از معرفی مقصران حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در نقده خبرداد. نوعی در خصوص مقصران حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست که تیرماه سال جاری بمنظور بازدید از پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه به نقده سفر کرده بودند،بابیان اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است،اظهار کرد: باتوجه به اینکه در نظریه کمیسیون عالی تصادفات و نظریه پلیس راهور، مسئولان استانی در خصوص انتخاب اتوبوس مناسب برای جابجایی خبرنگاران باتوجه به وضعیت جغرافیایی منطقه، مقصر معرفی شدند، بعد از تحقیقات انجام شده، نظریه مربوطه محرز شد و علاوه بر راننده، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی،رییس محیط زیست ارومیه و رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان مقصر هستند. چرا که متولی سفر این افراد بودند و نقشه راه منطقه را داشتند و نباید مسیر صعب العبوری را برای تردد انتخاب می کردند و یا وسیله نقیله مناسبی در نظر می گرفتند. وی ادامه داد: پس از تحقیقات اولیه ادامه رسیدگی از صلاحیت دادستانی شهرستان خارج و به مرکز استان ارجاع شده تا بعد از تحقیقات کامل، میزان قصور هریک از مسئولین اعلامی مشخص و یا اگر افراد دیگری در این حادثه دخیل بودند، معرفی و اعلام نهایی شود. به گزارش ایسنا؛ در اثر این حادثه دو تن از خبرنگاران محیط زیست، مهشاد کریمی (خبرنگار ایسنا) و ریحانه یاسینی (خبرنگار ایرنا) جان خود را از دست دادند.

منبع:ایسنا

سفر رئیس جمهور به لرستان لغو شد

خبر لغو سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به لرستان را تأیید کرد و گفت: دلایل لغو سفر رئیس جمهور اطلاع رسانی خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که این سفر طی یک هفته آینده برگزار شود. سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان تاکید کرد: تاریخ دقیق سفر به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. براساس این گزارش، مقدمات سفر حجت الاسلام رئیسی به لرستان فراهم شده و حتی نشست خبری تشریح برنامه‌های سفر توسط استاندار لرستان نیز برگزار شده بود. ازسوی دیگر از ابتدای هفته جاری تیم‌های مرتبط نهاد ریاست جمهوری در استان مستقر شده بودند که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تیم تشریفات سفر استان را ترک کرده است. یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی پیش از این در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد لغو سفر حجت الاسلام رئیسی اظهار داشت: این موضوع شایعه است و هنوز به شکل قطعی این موضوع اعلام نشده است. وی با بیان اینکه از صبح امروز تا ظهر صحبت این بود که احتمالاً کنسل شود اما قطعی چیزی که به ما اعلام کرده باشند فعلاً تا این لحظه اعلام نشده است، افزود: بحث این بود که به دلیل مسائل جوی کنسل شود، دلیل دقیقی به ما اعلام نکرده‌اند و فقط گفته‌اند که احتمالاً کنسل می‌شود، روی این اساس ما گفتیم که باید چه کاری انجام دهیم. نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه گفته‌اند احتمالاً قطعی نیست ما هم گفتیم که رئیس جمهور اگر می آیند، حداقل دو روز و پنج شنبه و جمعه در استان حضور داشته باشند تا بتوانند مناطق مختلف استان را بگردند. مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر پیرامون لغو سفر دولت به لرستان، گفت: «فکر نکنم سفر لغو شده باشد.»

منبع:مهر

البرز در وضعیت هشدار آلودگی سطح نارنجی قرار گرفت

آرش بهارونداحمدی با اشاره به قرار گرفتن استان البرز در وضعیت هشدار آلودگی سطح نارنجی اظهار کرد: الگوهای پیش‌یابی همچنان تداوم شرایط پایداری جو و پتانسیل افزایش آلاینده‌ها را تا قبل از ورود سامانه بارشی پنجشنبه اواخر وقت تأیید می‌کند. وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به جهت وزش باد سطوح پایینی کماکان آلاینده‌ها را طی دو روز آینده به ویژه پنجشنبه خواهیم داشت به طوری که کیفیت هوا در بعضی ساعات در سطح ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار خواهد گرفت. مدیرکل هواشناسی البرز با بیان اینکه این وضعیت بیشتر شهرهای کرج، فردیس، اشتهارد، نظرآباد، هشتگرد را درگیر می‌کند، تصریح کرد: روند آلودگی هوا تا پنج‌شنبه هفته جاری ادامه می‌یابد. وی با بیان اینکه باید از انجام هرگونه اقدامی که به افزایش آلودگی هوا منجر می‌شود خودداری شود، خاطرنشان کرد: افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور بلندمدت در فضای باز و سطح شهر پرهیز کنند. بهارونداحمدی با تأکید بر لزوم عدم تردد برای تمام گروه‌های سنی و جلوگیری از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز متذکر شد: مدیریت برای کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی ضروری است.

منبع:مهر

طرح صیانت از فضای مجازی برگشت خورد

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی خبر داد که طرح صیانت به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شده است و کلیات طرح پس از بررسی این مرکز، در کمیسیون مشترک آن به رأی گذاشته شود. طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی پیشتر با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان منتخب کمیسیون‌های ویژه و تخصصی واگذار شده است. اخیراً دولت در نامه‌ای خواستار اعمال نظرهای خود در این طرح شده که با ارجاع طرح مشهور به صیانت، نظر دولت هم باید در محتوای آن قرار بگیرد. در نشست امروز کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی مقرر شده مرکز پژوهش‌ها به مدت ۱۰ روز فرصت بررسی دارد. نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک این طرح گفت که تلاش شد تا قید «اعمال ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی» برای الزام دریافت نظر دستگاه‌های ذیربط، کارشناسان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت شود، اما او از اینکه برخی اعضای کمیسیون، این موضوع را با تفسیر خود بدون الزام دریافت نظر دستگاه‌های دیگر تصویب کردند، ابراز تأسف کرد. قزلجه این اقدام را نوعی عمل خلاف قانون آیین نامه داخلی مجلس توصیف کرد. به عقیده برخی، طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که با توجه به نام پیشین خود به طرح صیانت مشهور شده است، فعالیت‌های اینترنتی در بسترهای خارجی را می‌تواند با مشکلاتی مواجه می‌کند که موافقان آن تأکید دارند این طرح به ساماندهی و تعیین ضوابط فعالیت در بسترهای پیام‌رسان کمک‌زسان است.

منبع:خبرنگاران جوان

هفتمین توپ طلا در دستان لیونل مسی آرام گرفت

در مراسم توپ طلای سال ۲۰۲۱ که توسط نشریه معتبر فرانس فوتبال برگزار شد لیونل مسی کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین و باشگاه پاری سن ژرمن بالاتر از رابرت لواندوفسکی ستاره لهستانی بایرن مونیخ عنوان بهترین بازیکن سال را از آن خود کرد و برای هفتمین بار فاتح توپ طلا شد. توپ طلا یکی از معتبرترین جوایز انفرادی فوتبال است که مراسم اهدای آن سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، اما امسال بار دیگر علاقمندان به فوتبال شاهد برگزاری این مراسم بودند. این مراسم که یکشنبه شب در سالن تئاتر دو شاتل در شهر پاریس فرانسه برگزار شد، شصت و پنجمین مراسم توپ طلا بود. نشریه فرانس فوتبال قبل از آغاز رسمی اعلام رتبه بندی نهایی اعلام کرد که امشب ۲ جایزه مهم اهدا خواهد شد. بعد از اعلام این خبر عنوان شد که ممکن است امشب ۲ توپ طلا و به ۲ ستاره برتر سال ۲۰۲۱ اهدا شود. فرآیند انتخاب بهترین بازیکن جهان به این صورت است که از بین ۳۰ نامزد معرفی شده، ابتدا نفر سی ام معرفی می‌شود و به ترتیب به سمت بالای جدول انتخاب‌ها صورت می‌گیرد.

منبع:خبرنگاران جوان

نخستین جلسه فوق العاده بودجه ای دولت تشکیل شد

اولین جلسه هیئت دولت برای بررسی لایحه بودجه سال آتی، امروز برگزار شد.نخستین جلسه فوق العاده دولت برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور صبح امروز به ریاست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس جمهور برگزار شد. دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده امروز و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نوبت صبح و عصر جلسه خواهد داشت تا در زمان مقرر این لایحه تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

منبع:شبکه خبر

مسکو گوگل را جریمه کرد

دادگاهی در مسکو جریمه‌ای ۳ میلیون روبلی (۴۰۴۰۰ دلاری) برای گوگل تعیین کرده، زیرا این شرکت محتوای غیرقانونی را حذف نکرده است.روسیه در ماه اکتبر تهدید کرد جریمه‌ای کلان برای گوگل (معادل درصدی از درآمد شرکت در این کشور) تعیین می‌کند، زیرا بارها محتوای غیرقانونی در موتور جستجو و یوتیوب را حذف نکرده است. جریمه جدید گوگل در حالی وضع شده که این شرکت ماه گذشته اعلام کرد بیش از ۳۲ میلیون روبل جریمه نقدی پرداخت کرده است. روسیه در سال جاری میلادی چند جریمه کوچک برای شرکت‌های فناوری آمریکایی تعیین کرده است. در همین راستا راسکامنادزر (سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه) نیز از ماه مارس سرعت توئیتر را کاهش داده و از سوی دیگر به رویترز اعلام کرد تا زمانیکه تمام محتوای غیرقانونی در این پلتفرم حذف نشود، محدودیت آن پابرجا خواهد بود.

منبع:شبکه خبر

انفجار مهیب کابل را لرزاند

چندین نفر در انفجار نزدیک یک مدرسه در کابل زخمی شدند.سخنگوی وزارت امور داخله طالبان گفته: صبح امروز، یک بمب کارگذاری شده، در منطقه‌ی هفتم شهر کابل، منفجر شد که کشته نداشت . گفته شده انفجار نزدیک یک مدرسه بوده است. برخی رسانه‌های افغانستانی گزارش داده اند که هدف، یک خودروی عبوری متعلق به طالبان بوده است. جزئیات بیشتری تاکنون اعلام نشده است.

منبع:شبکه خبر

ایران رکورد جدید ترانزیتی زد

سخنگوی گمرک گفت: با عبور یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران در آبان‌ماه، رکورد ترانزیت ماهانه از کشور شکسته شد.به نقل از گمرک، «سیدروح اله لطیفی» با بیان اینکه در هشت ماه نخست امسال هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده است، تصریح کرد: از این میزان یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن آن در آبان ماه بوده است که رکوردی تازه در سه سال گذشته برای یک ماه را به ثبت رسانده، این در حالی است که کل ترانزیت خارجی در سال ۹۸ و ۹۹ به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در هر سال رسیده بود. وی در خصوص کارنامه تجارت خارجی در آبان ماه اظهار داشت: در این ماه ۱۱ میلیون و ۵۹۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار تجارت انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. لطیفی خاطرنشان کرد: سهم صادرات کشور در مدت ۳۰ روز آبان ماه، هشت میلیون و ۵۵۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۱۶ درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه چین با خرید ۲ میلیون و ۴۴۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۸۹ میلیون دلار اولین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بوده است، افزود: عراق با یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۵ هزار تن به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار، امارات با ۶۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی صادرات کشور قرار گرفتند. سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن، پروپان مایع شده، شمش آهن، اوره، قیر، کاتود، میله‌های آهنی یا فولادی، ۱۰ قلم کالای اول صادراتی کشور در این ماه بوده است. وی با بیان اینکه در آبان ماه سه میلیون و ۳۵ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار وارد کشور شده است، تصریح کرد: امارات با فروش یک میلیون و ۱۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار، چین با ۳۰۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲۲۲ هزار تن به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار، آلمان با ۳۷ هزار تن با ارزش ۱۶۸ میلیون دلار و سوییس با ۹۱ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیون دلار، پنج تامین کننده اول کالاهای مورد نیاز کشور در این مدت بودند. به گفته لطیفی، تلفن همراه با ۳۷۵ میلیون دلار، گندم با ۲۶۱ میلیون دلار، ذرت با ۱۸۷ میلیون دلار، برنج با ۸۳ میلیون دلار و دانه سویا با ۷۱ میلیون دلار به ترتیب پنج کالای اول وارداتی کشور در آبان ماه بوده است. سخنگوی گمرک تاکید کرد: در سه ماه اخیر رکوردهای خوبی در سه رویه گمرکی در تجارت خارجی ثبت شده است و همچنین در زمینه ترخیص کالا در شهریورماه با خروج ۵.۳ میلیون تن، رکورد واردات جابه‌جا شد، در مهرماه با صادرات پنج میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار رکورد صادرات شکسته شد و در آبان ماه با عبور یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن کالای خارجی از کشور رکورد ترانزیت تغییر کرد. بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آبان ماه ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار بوده است.

منبع:شبکه خبر

ایران پهپاد ۶ موتوره ساخت

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی پهپاد ۶ موتوره با ملخ ۳۴ اینچی برای کاربردهای تصویربرداری شدند.به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، اهمیت نقشه برداری هوایی توسط پهپادها و رعایت موضوعات امنیتی سبب شده تا شرکت‌های دانش بنیان، ورودی جدی به این حوزه داشته باشند. یک شرکت دانش بنیان توانست مولتی‌روتور رصد IR-۱، را طراحی کند؛ این پهپاد، پرنده‌ای است که برای رفع نیاز پرنده کابلی توسعه داده شد. پرنده‌ای ۶ موتوره، با ملخ ۳۴ اینچی که وزن برخاست آن حداکثر ۴۵ کیلوگرم است. بدنه این پرنده کاملاً کربن و تمامی اجزای آن در داخل ایران ساخته می‌شود. از امتیازهای این پهپاد آن است که پارامترهای دما، ولتاژ ورودی و خروجی، جریان، دور موتور و ولتاژ باتری‌ها تماماً در طول پرواز خوانده شده و به ایستگاه زمینی انتقال داده می‌شود.در مهرماه امسال، این پرنده به صورت کابلی و با مدت زمان ۳.۵ ساعت بدون هیچ مشکلی تست مداومت در ارتفاع ۳۰ متری با محموله ۳ کیلوگرم انجام داده است. همچنین در آبان ماه، این پرنده، پرواز ۱۰ ساعته مداوم با محموله ۳ کیلوگرمی و در ارتفاع پروازی ۵۰ متر انجام داده است. در روزهای پایانی آبان ماه نیز این پرنده رکورد پرواز ۲۵ ساعت پرواز مداوم در جزیره قشم را به ثبت رساند. در این پرواز در بیش از ۱۲ ساعت از مدت زمان پرواز باد متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ نات متغیر و باد لحظه‌ای تا ۳۰ نات بود. این اهداف پیاده شده بر روی پهپاد مولتی‌روتور رصد IR-۱ سبب شده تا نسل جدیدی از این نوع پهپادها در آسمان ایران به حرکت درآید. این محصول دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله توسعه رسیده است.

منبع:شبکه خبر

ایران در منطقه آزاد دمشق مرکز تجاری افتتاح کرد

«مرکز تجاری ایران» با هدف تقویت روابط بازرگانی تهران و دمشق و تسهیل مبادلات تجاری بین دو طرف در منطقه آزاد پایتخت سوریه افتتاح شد. در این مرکز تجاری که با حضور «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد، تعدادی از شرکت‌های ایرانی متخصص در زمینه‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی و تجهیزات ساختمانی، در این نمایشگاه خدمات و محصولات خود را عرضه می کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در مراسم افتتاح در جمع خبرنگاران گفت که این مرکز فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور است. فاطمی امین با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری بین سوریه و ایران اکنون به سه میلیارد دلار رسیده است، افزود: رایزنی‌هایی بین دو طرف برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات انجام شده تا به حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. به گزارش «سانا»، «فهد الدرویش» رئیس کمیته عالی سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد و رئیس اتاق بازرگانی سوریه و ایران نیز در این ارتباط گفت: این مرکز، به عنوان بانک اطلاعاتی است که فعالیت‌های اقتصادی در سوریه را ارائه می‌دهد تا تجار و صنعتگران داخل کشور بتوانند از طریق آن اطلاعات مختلف مرتبط با شرکت‌های ایرانی را به طور مستقیم دریافت کنند. وی افزود: این مرکز همچنین محلی برای واردات، صادرات و بازاریابی است و در تقویت روابط اقتصادی بین ایران و سوریه اهمیت بالایی دارد. همچنین «کیوان کشفی» رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به اینکه این مرکز اولین محل تجاری ایرانی مستقر در سوریه است و مبنای تجارت ایران [ در سوریه ] خواهد بود، افزود: این مرکز دارای دفاتر تجاری است که شرکت‌های بخشی خصوصی ایران را قادر می‌سازد تا مبادلات تجاری بین دو کشور را انجام دهند. وی اظهار داشت: این مرکز از نظر توسعه روابط دو کشور مهم است و رابط بین اتاق های بازرگانی، صنعت و کشاورزی ایران و سوریه خواهد بود. مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق در حالی افتتاح شد که دومین نمایشگاه تخصصی ایران در سوریه دیروز ( دوشنبه ) در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دمشق گشایش یافت و تا سوم ماه آینده با حضور ۱۶۴ شرکت تجاری و صنعتی ادامه خواهد داشت.

منبع:ایرنا

نامه‌های عذرخواهی آذری قمی منتشر شد

در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیت‌الله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند. این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام می‌کند مرحوم آیت‌الله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی داشته که از جمله‌ی آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظم‌له است. نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب «روشن‌بینی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه» تألیف آیت‌الله ری‌شهری دامت‌برکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف منتشر شده‌ است. مرحوم آیت‌الله آذری قمی در نامه‌ی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامه‌ی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است: «در نامه‌ای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمی‌دانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلام‌الله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع داده‌اید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام می‌نمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.» این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهره‌برداری همه‌ی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر می‌کند.

منبع:تسنیم

ایران دست گازی خارجی ها را قطع کرد

محسن مظلوم فارسی‌باف در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۱۰ نمونه صنعتی بوسنج گاز طبیعی با یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهارداشت:تا پایان سال تولید اقلام راهبردی آغاز می‌شود و طی یک فرآیند سه ساله تمامی ۲۹ قلم راهبردی وارد مرحله تولید می‌شوند. وی افزود:ارز بری این اقلام با قیمت پارسال ۲۵۰ میلیون یورو بوده و ساخت داخلی آن‌ها، صرفه جویی ارزی و توسعه مهارت‌های علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت. مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سال ۹۸ مباحث مرتبط با فناوری‌های راهبردی و چالش‌های این حوزه در صنعت گاز بررسی و شناسایی شد و در سه بخش پالایش، انتقال و توزیع متمرکز شدیم و با این اقدام ۲۹ قلم راهبردی صنعت گاز را که بیشتر مختص پالایش است را شناسایی کردیم. وی خاظرنشان کرد: تولید نمونه آزمایشگاهی دستگاه بوسنج گاز طبیعی در حال حاضر در انحصار آمریکاست و با ساخت آن در داخل، وابستگی به خارج قطع می‌شود و علاوه بر استفاده داخلی امکان صادرات آن هم وجود خواهد داشت. مظلوم فارسی باف با بیان اینکه خودکفایی را درقالب ساخت یک قطعه معمولی نمی‌بینیم ‌و قطعات با تکنولوژی بالا و راهبردی را مورد توجه قرار داده‌ایم تا طی حداکثر سه سال از طریق مجموعه دانش بنیان و فناور به توسعه کامل خواهیم رسید.

منبع:تسنیم

مغرب علیه رژیم اسرائیل به پا خواست

صدها نفر از مردم مغرب در 36 شهر این کشور به نشانه اعتراض به اقدام دولت مغرب در عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل دست به تظاهرات زدند. معترضان بر اساس فراخوانی از قبل در این شهرها با تجمع علیه سفر اخیر «بِنی گانتس»، وزیر جنگ این رژیم اعتراض کردند و شعار دادند. «جبهه حمایت از فلسطین و ضدیت با عادی‌سازی روابط با اسرئیل در مغرب» فراخوانی داد و طی آن از مردم این کشور خواست هم‌زمان با روز جهانی هم‌بستگی با مردم فلسطین دست به تظاهرات ضد اسرائیلی بزنند. این نهاد امروز اعلام کرد که 36 شهر مغرب به درخواست و فراخوان آن جواب مثبت داده و برای فلسطین و آرمان آن به خیابان‌ها آمده‌اند. با این حال، این تظاهرات در شهر «رباط» با مخالفت مقامات مغربی روبه‌رو شد و آن‌ها تلاش کردند که از تجمع مردمی ممانعت کنند. کشور مراکش | کشور مغرب , کشور فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , کشور مراکش | کشور مغرب , کشور فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , معترضان با سر دادن شعار «عادی‌سازی با اسرائیل خیانت است»، «بجنگ، ای رزمنده! علیه صهیونیسم، علیه عادی‌سازی» و «محکومیت مردمی ... رژیم‌های عربی»، مخالفت خود با اسرائیل و تلاش‌ها برای برقراری روابط با این رژیم را اعلام کردند. مغرب سال گذشته بعد از عادی‌سازی روابط بین امارات و بحرین و سودان و رژیم اسرائیل، دست به اقدام مشترک زد و وزیر جنگ این رژیم هفته پیش در اقدامی بی‌سابقه راهی رباط شد و طی سفر دو روزه، توافق‌های امنیتی و نظامی امضا کرد. رژیم اسرائیل اخیراً در جریان سفر وزیر خارجه آن به مغرب، سفارت خود در رباط را افتتاح کرد. سایت «اسرائیل 24» امروز نوشت که مغرب خود را برای راه‌اندازی دو واحد تولید پهپادهای اسرائیلی آماده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که اولین واحد در شمال و دومی در جنوب راه‌اندازی شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha