جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهید مدرس

حوزه/ گرچه دو سه سریال یا تله تئاتر درباره شهید مدرس ساخته شده اما به نظر می رسد که هنوز هم سینما و تلویزیون کشورمان نتوانسته به معنای واقعی کلمه به این شهید والامقام، اَدای دِین کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در حالی که بیش از هشت دهه از زمان شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس می گذرد، تنها چند اثر نسبتاً قابل قبول درباره این چهره مانا و تأثیرگذار و محبوب تاریخ معاصر کشورمان تولید و ارایه شده است.

شهید مدرس بی شک یکی از مهم ترین چهره های روشنگری و بصیرت افزایی در جامعه ما بوده که نقش کلیدی در مجلس شورای ملی داشته و جالب این که حضرت امام(ره) نیز با این شهید بزرگوار همنشینی‌هایی داشته و در حلقه درس ایشان حاضر می‌شده و سخنرانی‌های آن شهید را در مجلس دیده و شنیده است و طبعاً از مدرس تأثیر بسیار گرفته است.

شهید مدرس با اثبات عدم جدایی دین از سیاست، توانست ذهن مردم را برای قیام عاشورایی امام خمینی (ره) آماده سازد، چنان که به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، انقلاب اسلامی ایران، بخشی از پیروزی خود را به حضور شهید مدرس و جهان‌بینی سیاسی ایشان مدیون است و به همین خاطر نیز امام خمینی (ره) در وصف ایشان فرمودند: «ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های اوست. ‌»

تله تئاتر «مدرس» به کارگردانی «هوشنگ توکلی» و «مرغ حق» به کارگردانی «حسین مختاری» از جمله آثاری بوده که مستقیماً درباره شهید مدرس ساخته شده‌اند.

در این دو اثر تصویر روشنی از شهید مدرس ارائه شده است، هر چند که در شأن آن شهید والامقام هنوز اثر کامل و جذابی تولید و پخش نشده است.

به تعبیر یکی از منتقدین سینما و تلویزیون، دو سریال «مدرس» و «مرغ حق» در شرایطی ساخته شدند که هنوز سیمای جمهوری اسلامی در آزمون خطا به سر می‌برد. از طرفی جو حاکم بر جامعه نیز اجازه ساخت سریالی آن چنان، که شایسته شهید مدرس بود را نمی‌داد؛ همچنین بنیه ضعیف مالی تلویزیون در شرایطی که ایران در جنگ تحمیلی به سر می‌برد، مانع تولید آثار تاریخی فاخر می‌شد، به ویژه آن که چهار سریال پرخرج «هزار دستان»، «سربداران» «بوعلی سینا» و «میرزا کوچک خان» اجازه تولید اثر دیگری با آن مقیاس را نمی‌داد. معضل دیگر نبود کارگردان صاحب سبک و با تجربه بود که بتواند حداقل مدرس را نزدیک به واقعیت به تصویر بکشد.

این در حالی است که مسلماً حرکت به سمت ساخت و تولید آثار تصویری از چهره‌های ماندگار در شرایط کنونی، یکی از راه‌های موثر در مقابل شبهه افکنی‌های دشمن است که با همه توان سعی در مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی دارد.

تاکنون مرحوم هادی اسلامی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی و حسین محجوب در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مختلف ایفاگر نقش شهید مدرس بوده‌اند و انصافا هر کدام تمام تلاش خود را کرده‌اند تا به بهترین شکل نقش آیت‌الله سیدحسن مدرس را به نمایش بگذارند، اما به هر حال ایفای نقش خسرو شکیبایی در سریال «مدرس» بیش از سایرین ماندگار شد و به اعتقاد بسیاری خسرو شکیبایی توانست نطق‌های دشوار و طولانی شهید مدرس در مجلس را بی‌وقفه و بدون قطع شدن کلام بیان و بازی کند.

البته در سریال «عمارت فرنگی» نیز تا حدودی به بخشی از وجوه شخصیتی شهید مدرس پرداخته شده است. این مجموعه به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی، سال ۱۳۸۸ از شبکه دوم سیما در ۱۵ قسمت پخش شد. خط اصلی داستان سریال عمارت فرنگی، اتفاقات دوران سلطنت رضاشاه را از سال ۱۲۹۶ تا ۱۳۲۰ روایت می‌کند. داستان سریال عمارت فرنگی با امضای قرارداد ۱۹۱۹ آغاز می‌شود که وثوق‌الدوله آن را به سرانجام می‌رساند، اما سید حسن مدرس به شدت با آن مخالفت می‌کند و این مخالفت باعث به وجود آمدن موجی از اعتراض‌هایی می‌شود، اعتراضاتی که وثوق‌الدوله را وادار به لغو قرارداد می‌کند. در این سریال حسین محجوب، ایفاگر نقش شهید مدرس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha