سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ نشست علمی موسسه کلام ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: کسانی که با اتکا به تفکر مدرنیته به صراحت می گفتند "نمی شود مردم را به اجبار به بهشت برد"، جامعه را از لحاظ فرهنگی به جایی هدایت می کردند که همه مجبور به جهنم رفتن باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سیداحمد غفاری قره‌باغی، پنج شنبه در نشست علمی با موضوع "بررسی انتقادی «اصالت زندگی» در اندیشه ی روشنفکران دینی معاصر" که به همت موسسه کلام ارومیه، در سالن آمفی تئاتر مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) درباره ارزشمندی حقیقت، اظهار داشت: ارزشمندترین شیء در روی زمین، حقیقت است و هیچ چیزی بالاتر از ظلم به این مسئله نیست. حضرت امام رضا علیه السلام، کتمان حقیقت و طغیان بر آن را یکی از مراحل خروج از ایمان می دانند. کسانی که علاقه همراهی با این مسئله را نداشته باشند در آن ها ظرفیت خروج از دین وجود دارد.

وی در ادامه با بیان این که عموما در مواجهه با تفکرات غرب، به قرون معطوف به رنسانس و یا انقلاب صنعتی اشاره می شود، افزود: اصالت زندگی از مهم ترین مباحثی است که در غرب معاصر و در حوزه روشنفکری دینی مورد بحث جدی قرار گرفته است و کتاب هایی را دانشمندان روشنفکر دینی غرب نوشته اند که رویکردشان معطوف به زندگی است و ما غالبا از آن غافل هستیم.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که مدرنیته را باید با سه ضلع فردمحوری، سکولاریزم و سوبژکتیویسم ( ذهنیت گرایی) معرفی کنیم، گفت: ما در مواجهه با مدرنیته بیشتر با جنبه سخت افزاری، آن را مورد بررسی قرار می دهیم و از جنبه های نرم‌افزاری غافل هستیم و لازم است اندیشمندان در این زمینه وقت بگذارند و مدرنیته معاصر را مورد توجه قرار دهند.


حجت الاسلام غفاری قره باغی با بیان این که تفکر فرد محوری به «خود فرمان فرمایی» قابل ترجمه است، اضافه کرد: صاحبان ایده فرد محوری دیگران را از تفکر بجای خود، منع و خود را اصیل و بقیه را نفی می کنند و این مفهوم به دنبال این است که «من» در عرصه زندگی تصمیمات خودم را برعهده می گیرم و کسی نمی تواند به جای من تصمیم بگیرید.

وی افزود: در اندیشه اسلامی تاکید بر این است که انسان باید اول تفکر و بعدا اقدام کند در حالی که در تفکر مدرنیته اندیشه ها بر اساس سلیقه هاست و انسان هر چیزی را که دوست دارد و به نفعش است در مورد آن فکر می کند و به تعبیر دیگر در تفکر مدرنیته گرایش ها مبنای اندیشه ها هستند و نه این که اندیشه مبنای گرایش باشد.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که غربی ها با تفکر مدرنیته به بشر اینگونه القا می کنند که به دنبال آسایش هستند، افزود: باید به مسئله آسایش و رضایتمندی بیشتر پرداخته شود و این مسأله از بُعد دینی مورد بررسی قرار گیرد و عوامل آن در زندگی به مردم تبیین شود.

وی با بیان این که صرافت طبع، دومین مبنای اصالت زندگی در دیدگاه غربی هاست، تصریح کرد: مفهومی به عنوان تعبد در دین وجود دارد که انسان را از پرسش بسیاری از چراها منع می‌کند.

حجت الاسلام قره باغی افزود: مدرنیته معقتد است، واژه‌ای به نام تقدس در دین وجود دارد و انسان دین دار نسبت به آن ها کرنش و تعظیم می کند و این نشانه تبعیت تام است، اما در نظریه اصالت زندگی، اصولا تعبد درست نیست و کسانی که متعبدانه زندگی می کنند آماده رویارویی با واقعیت ها نیستند و فقط «من» مقدس است و در مقابل غیر خود تعظیم مذموم است.

وی در ادامه، در مقام بررسی ایده اصالت زندگی، ابتدا به محسنات این ایده پرداخت و با بیان این که حُسن نظریه اصالت زندگی، تاکید بر مسئله عقلانیت است، افزود: ما هم از آن استقبال می کنیم و اصولا بقای تشیُّع با عقلانیت دینی است. در نظریه‌ی اصالت زندگی، فهم شخصی و فهم شکل گرفته محترم می‌باشد، و این از یک بُعد درست است و ما حق تفتیش در اعتقاد دیگران را نداریم و با علم و ادب می‌توانیم نقد کنیم و شخص را به بررسی ایده و تفکر خودش دعوت کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه، به اشکالات نظریه اصالت زندگی پرداخت و گفت: اولین اشکال اصالت زندگی این است که صاحبان این ایده، فهم عمومی و عرفی را بدون دلیل و استدلال قبول دارند اما حاضر نیست به عقلانیت و تفکر دیگران احترامی بگذارند؛ دومین ایراد نیز اعتقاد به زندگی بر اساس رضایت و میل انسان است و او باید آن گونه زندگی کند که خود دوست دارد و هر چند جامعه آن را قبول نکند و این دو نظریه با هم در تضاد هستند؛ ضمن این که صرافت طبع مطلق بدون تاثیر پذیری از جامعه، غیر ممکن است.

حجت الاسلام غفاری قره باغی با بیان این که طلاب و روحانیون بر اساس الگوهای اسلامی و دینی، به تبیین روش های آرامش فردی و اجتماعی ورود عالمانه کنند، اضافه کرد: نظریه غربی می گوید انسان با تکیه بر ادراک شخصی خودش به آرامش می‌رسد و حال آن که این مسئله با اتکا بر فهم و علم فردی و شخصی، که هر روز خطاهای زیادی را بروز می دهد، غیر ممکن است، بلکه انسان زمانی می‌تواند به آرامش برسد که متکی به علم لایزال و قدرت بی‌نهایت الهی باشد.


عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: در اندیشه اسلامی، تبعیت همیشه تبعیت ناشی از علم است و بدون علم و دلیل، هر گونه پیروی را دین و قرآن نفی می کند.

وی در پایان، با بیان این که عده ای از روشنفکران ایرانی معاصر با اتکا به مبانی مدرنیته، حتی به نقد ائمه معصومین(ع) و زیر سؤال بردن ادبیات مقاومت می‌پردازند، گفت: تفکر مدرنیته معقتد است که حکومت ها و دولت ها موظف هستند هر چه را که مردم دوست داشتند تامین کنند، ولو این مسئله خلاف عقل و طبع عمومی باشد. کسانی که با اتکا به این نظریه به صراحت می گفتند "نمی شود مردم را به اجبار به بهشت برد"، جامعه را از لحاظ فرهنگی به جایی هدایت می کردند که همه مجبور به جهنم رفتن باشند.


انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha