پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه بندر انزلی

حوزه/ امام جمعه شهرستان بندر انزلی گفت: امروز کشور در یک شرایط جنگ ترکیبی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سایبری، رسانه‌ای و حتی در برخی مواقع تهدید نظامی با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی قرار دارد و دشمن هرجا توانسته و بتواند ورود کرده تا با نظام اسلامی و مردم ما مقابله کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزای حوزه از گیلان، حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه‌های نماز جمعه بندر انزلی ضمن دعوت و توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: تقوای الهی بهترین توشه برای دنیا و آخرت انسان است و اگر انسان موفق شود در کارهایش تقوا را رعایت کند و توفیق این را پیدا کند که هر کاری که انجام می‌دهد، هر حرفی که می زند، هر جایی که می‌رود مرضی پرودگار متعال باشد موفقیت زیادی در زندگی او پیدا می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه بی‌تقوایی برخی مسئولین سبب عدم موفقیت‌ها و ایجاد مشکلات در برهه‌هایی از زمان در مدیریت جامعه بوده است، افزود: قرآن کریم می‌فرماید اگر تقوا باشد ما بن‌بست برای انسان با تقوا نمی‌گذاریم پدید بیاید؛ این تعابیری که در قرآن کریم برای تقوا بیان شده که اگر تقوا رعایت کردید یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا، یعنی اگر کسی توحید حقیقی داشته باشد مهم است، وعده خدا را انسان موحد باور می‌کند، وقتی خداوند متعال می‌فرماید اگر تقوا داشته باشید من اداره می‌کنم، پیش می‌برم، گره‌گشایی می‌کنم باور و اعتقاد می‌خواهد.

حجت الاسلام شمس الدین تصریح کرد: از نکات بسیار مهم و ضروری برای هر زمانی خصوصاً در این زمان برای جامعه اسلامی این است که نسبت به شرایط زمان و طراحی دشمن آگاهی داشته باشد تا بتواند هم از خطرات رهایی پیدا کند و هم موفق شود و پیش برود.

وی ادامه داد: امروز کشور در یک شرایط جنگ ترکیبی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سایبری، رسانه‌ای و حتی در برخی مواقع تهدید نظامی با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی قرار دارد و دشمن هرجا توانسته و بتواند ورود کرده تا با نظام اسلامی و مردم ما مقابله کند.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کرد: در این شرایط چیزی که مهم، موثر و کارآمد بوده و باید به آن توجه داشته باشیم این فرمایش امام صادق است الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ؛ اگر کسی زمان خودش را بشناسد درک صحیحی از شرایط زمان خودش داشته باشد شبهات نمی‌تواند بر او هجوم بیاورد، در تاریخ اسلام هر جایی دچار مشکل شدیم، زمان ما که زمان غیبت است، آنجایی که امام معصوم، پیغمبر(ص)، امیرالمومنین و دیگر ائمه اطهار(ع) بودند مردم چطور دچار اشکال شدند؟ چطور جمل، صفین و نهروان پدید آمد؟ چون زمان شناس نبودند! اگر زمان شناس بودند و درک صحیحی از شرایط زمانشان داشتند نباید در برابر امام معصوم و حجت الهی به اسم اسلام و مسلمانی بایستند و شمشیر بکشند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب روزهای گذشته در دیداری که با جمعی از نخبگان کشور داشتند تعبیر بسیار مهمی بیان فرمودند که غفلت و غارت دو هدف دشمن است، دشمن دنبال این است جامعه ای را اول دچار غفلت کند، بعد آن جامعه را غارت کند و بعد می‌فرمایند غارت خودش موجب افزایش غفلت می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اگر از دشمن و طراحی‌هایش غفلت پیدا کردیم قطعاً مغلوب می شویم، خاطر نشان کرد: این تعبیر مقام معظم رهبری بسیار مهم و قابل توجه است و نمونه‌هایش را در کشور دیدیم؛ یکی از چیزهایی که دشمن خیلی روی آن کار کرد برای ایجاد همین غفلت، همین توان موشکی و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود و از آن تعبیر به برجام‌های یک و دو و سه می‌کردند و صراحتاً می‌گفتند بعد از برجام هسته‌ای برجام موشکی و منطقه‌ای است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزود: الحمدلله ملت ما با آنچه که در انقلاب اسلامی به دست آورده، به آگاهی خیلی بالایی دست پیدا کرده‌اند؛ تاریخ ما را با تاریخ ۱۰۰ سال پیش زمان میرزا کوچک خان جنگلی مقایسه کنید، اگر مردم آن زمان حرف این روحانی مبارز استقلال طلب استکبار ستیز را فهمیده بودند و همراهی کرده بودند این طور می شد؟ اگر آنهایی که در زمان شهید مدرس بودند و فریاد عدالت خواهی و استقلال طلبی و مبارزه با استبداد را که مدرس سر داد فهمیده بودند، حمایت و دنبال می‌کردند کشور زیر سلطه بیگانگان می‌رفت؟ قطعاً نمی‌افتاد، لذا آگاهی و هوشیاری مردم خیلی مهم است.

امام جمعه بندرانزلی بر اهمیت و سرنوشت ساز بودن آگاهی، هوشیاری و عدم غفلت مردم تاکید کرد و گفت: امروز مردم ما الحمدلله بصیرت دارند و به رهنمودهای رهبری توجه و عمل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه بصیرت و فهم مردم نسبت به زمان‌های گذشته اصلاً قابل قیاس نیست، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کارهای دشمن خیلی پیچیده‌تر از گذشته شده و ابزارهای خیلی پیشرفته‌تر از گذشته در اختیار دارد و خیلی اثرگذار تر از گذشته در بعضی از عرصه‌ها و میدان‌ها وارد می‌شود.

وی ادامه داد: از زمان استقرار دولت سیزدهم در کشور دشمن با توجه به آنچه که نسبت به آینده می بیند و محاسبه می‌کند شروع به فعالیت‌های جدی و مضاعف برای ایجاد غفلت در جامعه ما کرده است که بخش‌های مختلفی دارد و یکی از بخش‌هایش بخش رسانه است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه امروز یکی از جنگ‌های ما با دشمنان در عرصه رسانه است، گفت: جنگ رسانه‌ای برای این است که دیدگاه‌ها و باورها را عوض می‌کنند و محاسبات را در مردم و در تصمیم‌سازان کشور تغییر دهند و بتوانند به تعبیر مقام معظم رهبری کاری که خودشان می خواهند با دست مردم و مسئولین انجام شود، مثل برجامی که انجام دادند و بعضی از تصمیمات دیگری که گرفتند و بعضی از امضاهای دیگری که غیر قانونی دادند.

حجت الاسلام شمس الدین تصریح کرد: دشمنان هجمه بسیار گسترده و همه جانبه و متراکمی را از طریق ابزار رسانه توسط رسانه‌های بیرونی و کسانی که در داخل کشور با آن‌ها همسو و هم جهت هستند، انجام می‌دهند که بخش اعظم و قابل توجه این افراد کسانی هستند که خودشان در دولت‌های قبلی و مدیریت‌های گذشته جامعه مسبب اوضاع فعلی هستند و امروز فرار رو به جلو می‌کنند و مطالبه‌گر ششدند؛ یکی همین مسئله آب زاینده رود که کار این دولت نیست و جای سؤال است که چرا قبلاً نیامدید اعتراض کنید؟ چرا همین افرادی که الان دم از کشاورزان میزنند قبلاً که خودشان راس کار بودند دم از کشاورزان نمی‌زدند؟ همین افراد برنامه‌هایی را که برای تامین آب کشاورزان طراحی کرده بودند و اجرایی نکردند و موجب مدید آمدن این مشکلات برای کشاورزان عزیز شده‌اند و امروز شده‌اند مدافعان حقوق کشاورزان!

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی که از گلوگاه‌های نفوذ دشمن هم به شمار می‌رود، بیان کرد: طرح صیانت از فضای مجازی که اولا مشخص نشد چیست که در برابرش موضع‌گیری کردند! جوسازی و فضاسازی کردند علیه این طرح تا به انجام نرسد، چون اگر انجام می‌شد دست بدخواهان از فضای مجازی و ایجاد شبهه و کارهای خلاف امنیت ملی در فضای مجازی بسته می‌شد.

امام جمعه بندرانزلی گفت: روی همین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت چقدر سر و صدا کردند! چیزی که از غفلت ما دشمنان استفاده کردند و سالها در کشور پیاده کردند و موجب کاهش جمعیت ما شدند و جلوی افزایش جمعیت را گرفتند که خسارت‌هایش اصلا قابل جبران نیست.

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال متلاشی کردن خانواده در جامعه ما بوده و هست و خیلی هم در این بخش پیش رفته، افزود: جمعیت کشور وقتی پیر شد دشمن نیازی ندارد حمله‌ای بکند، خود به خود در حال از بین رفتن است!

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر اینکه هدف دشمن از جوسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها مایوس کردن مردم و جامعه از وضعیت کشور و آینده است، افزود: می‌خواهند فضایی را ایجاد کنند که در این فضا هم مردم ذهنشان مشوش شود، هم نسبت به آینده مایوس شوند هم نسبت به مسئولینشان بی‌اعتماد شوند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کرد: مسئولان اگر تصمیمی را متقن و کار کارشناسانه شروع کردند با قوت پیش ببرند و تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند؛ مثلاً در مجلس چندین ماه طرح صیانت از فضای مجازی را در دستورکار قرار دادند این همه جوسازی و فضاسازی شد بعد گفتند برود در مرکز پژوهش‌ها بررسی شود؛ از اول می‌فرستادید! چرا در دستورکار قرار دادید و بعد از این همه جوسازی بردید مرکز پژوهش‌ها تا بگویند دیدید توانستیم تاثیر بگذاریم!

حجت الاسلام شمس الدین خاطر نشان کرد: مردم ما توجه داشته باشند که اخبار را از منابع موثق بگیرند و گوش به هر حرفی که در فضای مجازی منتشر می‌شود ندهند! به منابع خبری اعتماد کنند که دلسوزشان است؛ دشمن بالاخره دشمن است شاید یک حرف راست بزند اما کنارش ده‌ها دروغ می‌گوید تا ذهن ما را متوجه خواسته خودش کند و در جهتی که می‌خواهد، پیش ببرد؛ لذا از اینکه تحت تاثیر القائات دشمن و رسانه‌ها قرار بگیرند خودشان و خصوصاً جوانان را حفظ کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کرد: مردم از تلاش‌های مسئولین و تصمیماتی که می‌گیرند حمایت و کمک کنند؛ دولت و مجلس و دستگاه قضایی بدون کمک و حمایت مردم موفق نمی‌شود کارهایش را پیش ببرد.

امام جمعه بندرانزلی در پایان گفت: نخبگان، دانشگاهی‌ها و حوزوی‌ها با درایت و عقلانیت مسائل کشور و منطقه و بین‌المللی را رصد کنند و هوشیار باشند؛ اینکه مقام معظم رهبری فرمودند غفلت مقدمه غارت است، خطابشان عمدتاً متوجه به نخبگان و اثرگذاران در جامعه است؛ آن‌ها باید جامعه را رصد کنند و مواظب باشند با شناخت صحیح، قضاوت صحیحی نسبت به شرایط داشته باشند و به مسئولین کمک کنند؛ از همه مهمتر وظیفه همه ما خصوصا نخبگان و اثرگذاران در جامعه جهاد تبیین است، اول از همه خودشان شرایط را خوب درک بعد جامعه را توجیه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha