جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مجیدی-دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه مرکز تخصصی فاطمة الزهرا (س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «ابعاد مرجعیت علمی اهل بیت(علیه السلام) از منظر مفسران فریقین» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، اعظم السادات مجیدی درچه، طلبه سطح سه از پایان نامه خود با عنوان «ابعاد مرجعیت علمی اهل بیت(علیه السلام) از منظر مفسران فریقین» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم رضایی و داوری دکتر مصطفی زمانی در مرکز تخصصی فاطمة الزهرا (س) خمینی شهر دفاع کرد.

مجیدی در دفاع از پایان نامه خود گفت: مرجعیت علمی به معنای مورد رجوع قرار دادن افرادی خاص، به عنوان عالم و صاحب نظر در مسائلی همچون سنت نبوی، تفسیر قرآن، قضاوت، فقه و ... میباشد؛ به گونهای که عموم مردم و دانشمندان به برتریهای علمی این افراد اعتراف داشته و از آنان پیروی نمایند.

وی ادامه داد: ائمه معصومین (علیهم السلام) با برخورداری از مقام عصمت و علم لدنی، تنها مرجع علمی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند که به عنوان عالمترین افراد به قرآن کریم و سنت نبوی، در طول تاریخ اسلام همواره راهنمای مسلمانان بوده اند. این مرجعیت که با دلایل نقلی و عقلی مورد قبول فرقین ثابت میگردد؛ در علوم اسلامی و علوم انسانی قابل پی جویی است.

مجیدی ابراز کرد: پژوهش انجام شده با استفاده از ابزار کتابخانهای و به روش توصیفی تحلیلی به واکاوی تفاسیر فریقین پرداخته؛ تا با بررسی این تفاسیر و میزان بهرمندی مفسران از کلام ائمه علیهم السلام در مباحث مختلف، مرجعیت علمی اهل بیت (علیهم السلام) در علوم اسلامی و انسانی را تبیین نماید. بررسی کلام مفسران در علوم مختلف از جهتی مرجعیت علمی اهل بیت (علیهم السلام) در علوم اسلامی مثل فقه، تفسیر، کلام و اخلاق و علوم انسانی مانند تربیت، مدیریت، اقتصاد و سیاست را ثابت کرده و از طرفی میزان بهرمندی مفسران از کلام اهل بیت علیهم السلام، به عنوان عالمان این علوم را نشان می دهد.

hkjihd \dhl

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha