پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
فرخ فال

حوزه/ حجت الاسلام فرخ فال با اشاره به خاطره ای از مرحوم آیت الله کشمیری گفت: فردی از ایشان در مورد دیدن امام زمان(عج) و راه های آن سؤال کرد که این عالم پاسخ داد «امام خود ظاهر است و تنها راه دیدن ایشان طهارت نفس است».

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی فرخ فال، صبح امروز در جلسه اخلاق مدرسه علمیه شهید بهشتی در مورد هوا و هوس و دلبستگی به دنیا با اشاره به روایتی از امیر المومنین(ع) گفت: در این روایت آمده است «که ای کسانی که اسیر هوا و هوس هستید، وابستگی خود را کم کنید، زیرا کسی که وابسته به آرزوهای دنیایی است چیزی جز حوادث ناگوار آزادش نمی کند.

وی در توضیح روایت خطاب به طلاب افزود: اگر دلبسته دنیا باشیم، حوادث تلخ ما را تربیت می‌کند، گفت: امروزه شاهد افزایش انواع گرفتاری ها در زندگی ها هستیم و تنها راه رهایی از آن استغفار است.

استاد حوزه تصریح کرد: امام علی (ع) می فرماید «إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ:لِدُوا لِلْمَوْتِ وَ اجْمَعُوا لِلْفَنَا...) برای مرگ متولد شوید، زیرا پایان دفتر آدمی مرگ است، یا در جای دیگر فرموده‌اند (اجمع من فنا) ودر معنای ساده یعنی دلبستگی به لوازم دنیا نتیجه ای جز ویرانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دین اسلام، انسان را تشویق به انجام کارهای دنیوی کرده، اما درادامه از عدم وابستگی به دنیا منع نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به نوع آرزوهای انسان که عموماً باید معنوی باشد، گفت: متاسفانه در جامعه و چه بسا طلاب، آرزوهای مادی جایگزین آرزوهای معنوی شده است مانند توسعه رزق یا شفای بیماران، که این دسته از آرزو ها چون به بُعد جسمی انسان اشاره دارد، عموما مادی طلقی می‌شود و متاسفانه آنگونه که باید و شاید بعد معنوی یا همان نفس انسان در بین آرزوها جایگاهی ندارد.

وی ابراز کرد: حضرت علی(ع) در این رابطه فرموده اند «جسم باید نسبت به مسائل دنیا کم اهمیت باشد و توان جدایی از این دنیای فانی را داشته باشد»

مدیر مدرسه علمیه شهید بهشتی با اشاره به خاطره ای از آیت الله کشمیری عنوان کرد: فردی از ایشان در مورد دیدن امام زمان(عج) و راه های آن سؤال کرد که این عالم پاسخ داد «امام خود ظاهر است و تنها راه دیدن ایشان طهارت نفس است.»

وی در ادامه یاد آور شد: اگر همه دنیا خالی از معنا و اسباب شود، قیمت آن به اندازه استخوان مرده جزامی در دهان سگی نزد خداوند نمی‌باشد، زیرا اگر ارزشی داشت خداوند به اندازه بال مگسی از آن را در اختیار کفار قرار نمیداد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در پایان اذعان کرد: نفس انسان همان گونه که حضرت علی (ع) فرموده اند، گران قیمت است، پس آن را به اعمال پست و کارهای بیهوده دنیا نفروشیم و روح توحیدی را در دنیا همیشه همراه خود داشته باشیم و از افراد جامعه الگو گیری نکنیم زیرا دچار کج روی خواهیم شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha