پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه جنبش‌های دانشجویی امروز نیازمند اندیشه راهبردی و منطق قوی، شرعی و عقلایی هستند، گفت: اگر این منطق قوی علمی در حرکت سیاسی دانشجویان وجود نداشته باشند جنبش ها با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، امروز در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، با تقدیر از اقدامات مجموعه مدیریتی سابق دانشگاه، اظهار داشت: امیدواریم دانشجویان، تجربه خوبی از دوران تحصیل خود را در دوران مدیریت جدید سپری کنند.

وی با گرامیداشت یاد شهدای ۱۶ آذر سال ۳۲، یادآور شد: دانشجویانی که در عرصه جنبش دانشجویی فعال هستند، لازم است تا با تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها و جنبش‌های دانشجویی پیش از خود آشنا باشند و بدانند که ادامه دهنده کدام مسیر هستند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در سال ۳۲، پس از شکل گیری دولت کودتا، دانشجویان با حرکتی مبتنی بر عدالت خواهی و مبارزه با استبداد دست به قیام زدند، گفت: انتظاری که از یک جوان دانشجو نسبت به فرد غیر دانشجو وجود دارد، این است که حرکت‌های اجتماعی و سیاسی دانشجویان باید مبتنی بر آموزه‌های علمی باشد.

جنبش دانشجویی باید از منطق قوی علمی و قابل دفاع برخوردار باشند

وی افزود: با مشاهده جنبش‌های دانشجویی آلمان و فرانسه مشاهده می‌کنیم که وجه اشتراک همه آنها بهره گیری و تبعیت از یک مبنا، اندیشه و دکتری راهبردی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه جنبش‌های دانشجویی امروز نیازمند اندیشه راهبردی و منطق قوی، شرعی و عقلایی هستند، اظهار داشت: اگر این منطق قوی علمی در حرکت سیاسی دانشجویان وجود نداشته باشند جنبش ها با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

وی به تشریح مشکلات موجود در صورت نداشتن اندیشه راهبردی در جنبش های دانشجویی پرداخت و گفت: اگر جنبش دانشجویی از منطق قوی برخوردار نباشد، آن زمان در موضع‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی نیز نمی‌داند باید تقابل کند و یا تعامل.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان تصریح کرد: شهدای ۱۶ آذر در تقابل با نظام طاغوتی قرار گرفتند و لذا حرکت آنها نشان از اندیشه راهبردی استبداد ستیزی و عدالت خواهی بوده است.

نبود اندیشه قوی در جنبش دانشجویی زمینه ساز طمع برخی جریانات سیاسی و دشمنان خواهد بود

وی با بیان اینکه اگر اندیشه علمی و راهبردی وجود نداشته باشد، گاهی از موارد در موضع گیری‌های سیاسی جنبش‌های دانشجویی بازیچه دست اهل قدرت می‌شوند، گفت: همان طور که گفته شده است، دانشجو موذن جامعه است و لذا نباید خواسته ها و مطالبات او به درون دانشگاه و مطالب صنفی محدود شود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه دشمن به دنبال آن است تا همیشه جنبش دانشجویی را به تقابل دعوت کند، یادآور شد: دانشجویان باید از منطق قوی علمی و قابل دفاع برخوردار باشند و بتوانند با صدای بلند از آن دفاع کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر جنبش دانشجویی دکترین قوی برای خود طراحی نکند، کسانی وجود دارند تا جنبش ها را به سمت منافع خود مدیریت کنند، گفت: یکی از موضوعات مهم در دانشگاه، اهمیت تشکیل کرسی های آزاد اندیشی است که دانشجویان به راحتی بتوانند نظرات خود را بیان کنند و ایده های دیگر را مورد نقد قرار بدهند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه در فضای دانشگاه باید همدیگر را نقد کنیم، مطرح کرد: قطعا همه انسان‌ها همانند یکدیگر فکر نمی‌کنند و ضروری است تا در محیط دانشگاه فضای گفت‌وگو و تبادل نظر فراهم شود.

مطالبه گری حق دانشجو است

وی با بیان اینکه اگر اندیشه قوی در جنبش دانشجویی نباشد، مورد طمع برخی جریانات سیاسی و دشمنان قرار خواهند گرفت، مطرح کرد: دانشجو حق اعتراض و حق مطالبه گری دارد؛ چرا که مطالبه گری وظیفه شما است و در بسیاری از موارد مشاهده شده که با همین مطالبه گری ها مشکلات حل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی در سال ۶۹ زمین محل برگزاری نماز جمعه را به اداره اوقاف برای برگزاری نماز تحویل داده است، گفت: طبق قراردادی که در آن سال منعقد شده، مقرر شده است تا استانداری ما به عوض این زمین را به دانشگاه بوعلی دهد.

وی با تاکید بر اینکه متولی این کار استانداری است نه ستاد نماز جمعه، گفت: با توجه به صحبت هایی که با وزیر علوم و مجموعه استانداری شده است، امیدواریم هر چه زودتر این مشکل نیز برطرف شود.

امام جمعه همدان در پایان با آرزوی از بین رفتن کامل کرونا و برگزاری حضوری کلاس‌ها، اظهار داشت: رونق و آبادانی دانشگاه وابسته به حضور و نشاط دانشجویان در این محیط است و لذا امیدواریم هرچه زودتر شرایط برگزاری کلاس ها به صورت حضوری فراهم شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha