دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیرباز

حوزه/ امید است که انتقادهای دانشجویی همچنان چراغ راه مسئولان دانشگاهی قرار گیرد و نیز قبل‌ از انقلاب دانشجو پیشرو اعتراض بر ظلم و ستم بوده و اکنون نیز دانشجویان برای دوام تمدن اسلامی و تحقق اهداف بیانیه گام دوم مقام‌معظم  رهبری باید پیشرو شوند. 

به‌گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم در برنامه روز دانشجو دانشگاه قم ضمن تبریک این روز عنوان کرد: بعد از آن که رضاخان از ایران اخراج می‌شود با توجه به اختناق شدیدی که در دوران رضاخان در ایران حاکم شده بود یک فضای بازتری در ایران ایجاد می‌شود و با توجه به این‌که محمدرضا پهلوی تازه روی کار آمده بود بحث صنعت نفت به میان آمد.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: بحث صنعت ملی شدن نفت منتهی به این شد که شاه از ایران به حالت اخراج بیرون رفت و منتظر آن بود که اگر دولت در ایران خوب عمل کند وضعیت بهتر می‌شود اما این امر صورت نگرفت و سرانجام منجر شد به کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ و دوباره شاه به دست آمریکای مزدور به کشور بازگردانده شد.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز افزود: چهار ماه بعد در ١۶ آذر دانشجویان عزیز در دانشگاه تهران با اینکه شاه تازه آمده بود و حالت استبداد بر جامعه حاکم بود شروع به اعتراض کردند این امر زمانی شدت گرفت که معاون رئیس‌جمهور وقت امریکا می‌خواست به ایران بیاید همچنین قبل‌تر که روابط ایران و انگلیس قطع‌شده بود سفیر انگلستان نیز توامان خواهان آمدن به ایران بود تا دوباره روابط را برقرار کند.

وی بیان کرد: این عوامل منتهی به تظاهرات دانشجویان شد که این تظاهرات موجب شهادت سه تن از دانشجویان گردید و به‌خاطر این امر دانشجویانی که در خارج از کشور بودند و اتحادیه داشتند این روز را به‌عنوان روز دانشجو نام‌گذاری کردند و تا زمان انقلاب نیز فعالیت سیاسی دانشجویان در روز دانشجو ادامه داشت، پس‌از پیروزی انقلاب ١۶ آذر همچنان به‌عنوان روز دانشجو در ایران تثبیت شد.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز در پایان تصریح کرد: امید است که انتقادهای دانشجویی همچنان چراغ راه مسئولان دانشگاهی قرار گیرد و نیز قبل‌ از انقلاب دانشجو پیشرو اعتراض بر ظلم و ستم بوده و اکنون نیز دانشجویان برای دوام تمدن اسلامی و تحقق اهداف بیانیه گام دوم مقام‌معظم رهبری باید پیشرو شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha