سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین بهجت پور در کنگره علامه بلادی

حوزه/ مدیرحوزه علمیه خواهران گفت: راز ماندگاری علامه بلادی بوشهری دغدغه‌مندی وی در حوزه‌های مختلف است به گونه ای که بی مهابا با ورود در عرصه ها نقش آفرینی می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در هفتمین کنگره علمی پروهشی علامه بلادی بوشهری، که ظهر چهارشنبه ۱۷ آذر در بوشهر برگزار شد، اظهارداشت: انگیزه بالا برای میدان ترسیم شده، وجود شور، شوریدگی و انگیزه‌مندی از دیگر ویژگی‌های بازر شخصیت بزرگی چون علامه بلادی است.

وی بیان کرد: جامعیت شخصیت علامه بلادی از دیگر ویژگی‎های بارز ایشان و برگرفته از حوزه‌های دانشی وی است که آن عالم در سایه دغدغه‌مندی خود به این مهم دست پیدا کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، افزود: مراجعه مجدد به دانش و نگرش علامه بلادی مبتنی بر نیازی است که جامعه به وجود این شخصیت بزرگ احساس می‌کند.

وی با اشاره به نقش پیامبرانه عالمان دین، اظهار کرد: علامه بلادی که نقش خود را شناخته و به خوبی آن را ایفا کرد، امروز نیز جامعه به نقش چنین شخصیت هایی نیاز مبرم دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ضمن تقدیر از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه به دلیل ارتقای جایگاه امامت جمعه در موقعیت های علمی و پژوهشی استان بوشهر گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری برای توسعه استان تلاش کردند و برای اعزاز دین در استان ۱۳ آذر را مصادف با شهادت دو شهید بزرگ استان بوشهر به عنوان روز روحانیت این استان تدبیر کردند.

وی با اشاره به توصیه های خداوند به مومنین در پایان سوره آل عمران متناسب با استقرار حکومت اسلامی گفت: این توصیه ها نشان دهنده کمال حکمت و توجه به نیازهای اجتماعی و محیطی در هنگام نزول آیات است. زیرا مردم در شرایطی با پیامبر بیعت کرده بودند که اهل کتاب با قدرت در مدینه چند منطقه را به خود اختصاص و جامعه را تحت تاثیر قرار داده بودند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، اولین لازمه فرار از شقاوت را حرکت به سوی دانایی دانست و گفت: در این میان عالم دینی نقش پیامبرانه دارد و نقش اجتماعی بارزی برای اصلاح ایفا می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که مسلمانان را در برابر کافران به صبر و پایمردی توصیه می کنند، ادامه داد: صبر و پایمردی هزینه بر است و کسانی که در برابر این هزینه ها استقامت دارند و سستی را توجیه و تاویل نمی کنند اندک هستند.

وی گفت: علما باید مردم را در برابر دشمن به صبر و پایداری دعوت کنند تا دیوار جامعه در برابر دشمنان فرونریزد. جامعه رشید باید داشته هایش را حفظ کند و بر آن بیفزاید.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با بیان اینکه بیش از یک میلیارد نفر مسلمان در سراسر جهان نتیجه پایمردی مسلمانان در زمان پیامبر اسلام هستند، گفت: برای ماندگاری شجره طیبه اثنی عشری باید تلاش کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که حوزه علمیه در تداوم حرکت زینب گونه ای که دارد موفق باشد.

لازم به ذکر است در این همایش جدیدترین کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با عنوان تصانیف العلما حاوی تالیفات علمای دینی استان بوشهر با حضور حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور رونمایی شد.

همچنین صاحبان برترین آثار رسیده به دبیرخانه همایش علامه بلادی نیز در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.

گفتنی است آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانی اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha