جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست خبری دستاوردهای پژوهش جامعه المصطفی مشهد

حوزه /حجت الاسلام و المسلمین صالح با بیان اینکه جامعة المصطفی العالمیه ظرفیت زمینه‌سازی لازم برای احیای تمدن نوین اسلامی درجهان را دارد، گفت: اگر ما به مؤلفه‌های اصلی تمدن سازی نگاه کنیم المصطفی فراهم‌کننده‌ی زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های اصلی تمدن اسلامی در سطح جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در خراسان عصر چهارشنبه در جمع فعالان رسانه ای، به معرفی فعالیت‌ها، دستاوردهای پژوهشی این نهاد، در عرصه بین‌الملل پرداخت و گفت: جامعة المصطفی العالمیه نهاد علمی حوزوی و بین‌المللی است که تحت اشراف مقام معظم رهبری است در ۸ شهر ایران نمایندگی دارد.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در خراسان ادامه داد: مشهد بعد از قم بزرگ‌ترین نمایندگی المصطفی در ایران است؛ در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار دانشجو از ۱۳۰ کشور جهان در جامعة المصطفی تحصیل می‌کنند، به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی می‌پردازند همچنین در رشته‌های مختلف علوم انسانی و علوم اسلامی دانشجو دارد.

نقش جامعة المصطفی العالمیه در تمدن سازی اسلامی

وی بابیان اینکه جامعه المصطفی العالمیه ظرفیت زمینه‌سازی لازم برای احیای تمدن نوین اسلامی در سراسر را دارد، اظهار کرد: اگر ما به مؤلفه‌های اصلی تمدن سازی نگاه کنیم المصطفی فراهم‌کننده‌ی زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های اصلی تمدن اسلامی در سطح جهان است.

رئیس نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان ادامه داد: اولین مؤلفه زیرساختی تمدن اسلامی تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، شجاع، با بصیرت، موج‌آفرین و فرهیخته است.

وی در ادامه به مؤلفه‌های مؤثر در تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و افزود: مؤلفه‌های دیگر، تولید و بازتولید آثار و متناسب با نیازهای جامعه بشری و ایجاد تحول در مرزهای دانش است که امروز جامعةالمصطفی با برگزاری کرسی‌های ترویجی، کرسی‌های تخصصی، نظریه‌پردازی، همایش‌ها و ... در حال ارتقاء علوم بشری به سمت قله‌های رفیع علمی است.

صالح افزود: مؤلفه بعدی پاسخگویی به نیازهای فکری معرفتی جهان است و در این راستا یکی از دستاوردهای بزرگ المصطفی (ص) به دلیل قرارگرفته در خط مقدم تماس با مردم جهان، آشنایی با نیازهای فکری معرفتی مردم جهان است و المصطفی توانسته است این نیاز جهانی را با یک نگاه تمدنی پاسخ بدهد.

نقش جامعه المصطفی العالمیه در نشر فرهنگ اسلامی در جهان

وی با اشاره به اینکه در جامعة المصطفی العالمیه خراسان طلاب بیش از ۵۰ کشور تحصیل می‌کنند، افزود: امروز جامعةالمصطفی العالمیه میزبان هزاران جوان علاقه‌مند به علوم و معارف اسلام ناب، از نقاط مختلف جهان با تنوع ملیتی، نژادی و زبانی به‌عنوان زمینه‌سازان عصر ظهور از طریق راهبری فکری و اعتقادی به‌سوی جهانی مملو از عدالت، معنویت، اخلاق، صلح وزندگی مسالمت‌آمیز ادیان است.

وی اظهار کرد: درواقع جامعةالمصطفی (ص) العالمیه مانند پل ارتباطی بزرگی است که فرهنگ غنی اسلامی، معارف مکتب اهل‌بیت (ع) و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در سطح جهان منتشر کرده است.

طلاب جامعة المصطفی العالمیه بهترین نیرو در مقابل اسلام هراسی در جهان هستند

صالح بابیان اینکه طلاب جامعة المصطفی بهترین نیرو در جهان برای پاسخگویی به شبهات و خنثی‌کننده موج‌های تبلیغاتی اسلام هراسی در دنیا هستند، افزود: این مجموعه با بهره‌مندی از هزاران کتاب، ترجمه، تألیف، کرسی‌های تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حضور گسترده طلاب در عرصه رسانه در سطح جهان با بهره‌گیری از ظرفیت استودیوها، شبکه‌های اجتماعی، نشریات، مجلات و ... به یک تریبون قدرتمند برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و مبانی حقه مکتب اهل‌بیت (ع) و اسلام ناب تبدیل‌شده است.

وی در ادامه به تأثیر تولید و ترویج اسلام ناب محمدی در سطح جهان اشاره کرد و ادامه داد: امروز در هر گوشه از دنیا دسترسی به مطالب و محتوای در حوزه معرفی اسلام ناب و مکتب اهل‌بیت (ع) به زبان‌هایی مانند انگلیسی، چینی، روسی، تایلندی، هوسا، فرانسوی، ترک، اردو، هندی و سایر زبان‌های رایج دنیا به‌راحتی میسر شده است.

وی دراین‌باره افزود: این موضوع یک رخداد بزرگ از عصر حیات ائمه(ع) تا امروز سابقه نداشته است که معارف اسلام ناب به ۳۰ زبان رایج دنیا در دسترس همگان باشد و این به برکت جامعةالمصطفی (ص) است.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه خراسان افزود: یکی از مهم‌ترین کارهای جامعةالمصطفی (ص) العالمیه پرورش عالمان فرهیخته و ربانی با طراحی نزدیک به ۴۰۰ رشته علمی در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی است.

وی در ادامه به تلاش‌های جامعة المصطفی العالمیه در توسعه علوم انسانی و زمینه‌سازی علوم اسلامی پرداخت، افزود: در حال حاضر در این مجموعه رشته‌های علوم انسانی حقوق، روانشناسی، اقتصاد مدیریت در جامعةالمصطفی العالمیه برای مخاطبان ما با رویکرد اسلامی تدریس می‌شود.


رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در خراسان یادآور شد: یکی از کارهای دیگر جامعةالمصطفی (ص) العالمیه تولید محتوا برای دنیای امروز است به‌نحوی‌که تاکنون در این نهاد فاخر بیش از دو هزار عنوان تألیف و بیش از ۱۷۰۰ عنوان ترجمه به ۳۰ زبان دنیا انجام‌شده و در گروه‌های مختلف علمی تخصصی، علمی پژوهشی و علمی ترویجی نیز حدود ۱۰ هزار مقاله تولیدشده است.

ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در خراسان با اشاره به راه اندازی نمایشگاه دستاوردهای و توانمندی‌های پژوهشی باهدف معرفی تولیدات پژوهشی در هفته پژوهش، گفت: این تولیدات از جمله تألیفات و ترجمه المصطفی (ص)، معرفی تألیفات و ترجمه‌های طلاب، معرفی نشریات علمی تخصصی، رونمایی از نمایه‌های باارزشی از فعالیت‌های پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه و راه‌اندازی غرفه‌ای ویژه برای انجمن‌های علمی طلاب است.

وی بابیان اینکه جامعةالمصطفی (ص) العالمیه نمایندگی خراسان دارای ۱۵ انجمن علمی پژوهشی ملیتی و فراملیتی متناسب با گروه‌های تحصیلی طلاب، در دو بخش خواهران و برادران است، اظهار کرد: در بخش پژوهش ۳۶۳ کارگاه تخصصی، ۵۵۰ مورد نشست علمی تخصصی و ۱۱۵ مورد مسابقات علمی برای طلاب و پژوهشگران برگزار کرده است.

صالح افزود: نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان دارای ۱۱۰۰ پژوهشگر از ۳۰ ملیت در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. همچنین این نمایندگی تاکنون ۱۴ همایش ملی و بین‌المللی در موضوعات روز جهان اسلام با بیش از ۱۵۰۰ مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه همایش‌ها و ثبت در پایگاه‌های استنادی در مشهد برگزار کرده است.

وی افزود: برگزاری ۱۲ کرسی علمی ترویجی، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی پژوهشی، بهره‌مندی از انتشاراتی با بیش از ۱۸ هزار جلد کتاب در موضوعات متنوع و زبان‌های مختلف، وجود کتابخانه‌ای با حدود ۶۰ هزار منبع چاپ‌شده و دیجیتال و ۱۱۳۲ عنوان پایان‌نامه و رساله داخلی، سایر داشته‌ها و توانمندی‌های پژوهشی نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در خراسان هستند.

نقش جامعه المصطفی در اتحاد اسلام

وی بابیان اینکه یکی از کارهای ارزشمند در جامعةالمصطفی (ص) العالمیه تولید محتوای پژوهشی متناسب با اتحاد مذاهب اسلامی است، افزود: دانش آموختگان جامعةالمصطفی (ص) العالمیه خط مستقیم تماس با مذاهب اسلامی در جهان اسلام هستند و نقش مهمی در ایجاد اتحاد مسلمانان دارند و به‌عنوان پرچم‌داران و پیشگامان اتحاد در سطح جهان اسلام جامعةالمصطفی العالمیه بسیار موفق عمل کرده است.

رئیس نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان اظهار کرد: بخش دیگر نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در خراسان پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام با سه گروه پژوهشی آینده پژوهی، مطالعات تطبیقی ادیان و گروه حکمت و فرهنگ رضوی است که در این گروه ها پژوهشگران به تولید محتوا، طرح‌های پژوهشی مقالات و برزگرای نشست‌ها می‌پردازند.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی تبلیغ جهانی دین با برگزاری ۱۴ پیش نشست علمی، جذب مشارکت ۲۷ نهاد، افزود: جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در این پژوهشکده از هفته کتابخوانی تا هفته پژوهش نشست‌های مختلفی در زمینه‌های تبلیغ جهانی دین، بررسی تبلیغ در ادیان اعم از مسیحیت، هندوئیزم و همچنین نشست‌های تخصصی در حوزه خشونت در ادیان و بررسی صلح و معنویت در جهان و همچنین بررسی الگوی تبلیغ بینامذهبی در عرصه های بین المللی برگزار کرده است.

در پایان این نشست از سه اثر ترجمه کتاب درآمدی بر فقه مقارن به زبان انگلیسی با ترجمه حجت الاسلام محمد شیبانی و طلبه پژوهشگر حجت الاسلام ذاکرحسین خان، کتاب بررسی تطبیقی نظریه این همانی شخصیت دنیوی و اخروی از دیدگاه دیوید هیوم و علامه طباطبایی تالیف محمود کلانی و مجموعه هفت جلدی بررسی اسناد اصول کافی تالیف ابوطالب شفیق و جمعی از نویسندگان رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha