جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه‌­های علمیه گفت: راز خصومت غرب با انقلاب اسلامی، ایجاد تمدنی نوین در ایران است، به چالش کشیده شدن تمدن غرب در جهان از سوی انقلاب اسلامی اصلی ترین عامل مخالفت با ایران است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،آیت الله اراکی در دیدار با اساتید حوزه ‌علمیه و دانشگاه‌ های استان مرکزی که در قم برگزار شد، با اشاره به این که حوزه و دانشگاه عقل جامعه هستند، گفت: تاکید حضرت امام رحمه الله بر وحدت حوزه و دانشگاه برای رسیدن جامعه‌ی اسلامی به اهداف خود و پیشرفت کشور بود. روشن ترین دلیل وحدت این است که عقل هر موجودی باید هماهنگ باشد و عقل ناهماهنگ به اهداف درست رهنمون نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر اهمیت جایگاه علم هوش مصنوعی افزود: آن چه که در این علم باید مورد توجه قرار گیرد، فلسفه‌ی علم هوش مصنوعی است. تعریف روشن از هوش مصنوعی، کاربردها، آفات و آسیب‌های هوش مصنوعی از مسائلی است که در فلسفه‌ی این علم باید مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد، و این مهم از قبیل کارهایی است که حوزه و دانشگاه در کنار هم عهده‌دار آن هستند.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه‌ بعد از تعریف هوش به عملیات استنتاج، خاطرنشان ساخت: برای رسیدن از مجهول به معلوم، چهار روش وجود دارد: ۱- از کلی به جزیی، ۲- از خاص به عام، ۳- از کل به جز و ۴- از جز به کل. یکی از مهم‌ترین مباحث در هوش مصنوعی، بررسی منطق نتیجه‌گیری در هوش مصنوعی است که از چه شیوه‌ای برای رسیدن به معلوم باید استفاده شود.

وی با تجلیل از استاد شهید خود، مرحوم شهید صدر رحمه الله گفت: مرحوم صدر کاربرد روش استقرایی (از خاص به عام) در علوم دینی را مطرح کردند و با تبیین منطق استفاده از آن به تطبیق این روش در علم اصول بحث تواتر، علم کلام بحث اثبات وجود خدا و اثبات رسالت و نبوت پرداختند.

آیت الله اراکی در انتها با تاکید بر خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی گفت: راز خصومت غرب با انقلاب اسلامی ایجاد تمدنی نوین در ایران است، به چالش کشیده شدن تمدن غرب در جهان از سوی انقلاب اسلامی اصلی ترین عامل مخالفت با ایران است و برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید در حوزه‌های علمیه مباحث تمدنی مثل فقه نظام اقتصادی، فقه فرهنگ، فقه نظام سیاسی و فقه عمران شهری مطرح شود، البته بحمدالله تدریس این مباحث در قم آغاز شده و تالیفاتی هم در این فضا صورت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha