پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وزیر امورخارجه و آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر امور خارجه اظهار داشتند: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم، اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم!

به گزارش‌ خبرگزاری حوزه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در بیت حضرت آیت الله جوادی آملی با معظم له دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشتند: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم!

معظم له خاطرنشان کردند: در نظام بین‌الملل به هیچکس اعتماد نیست اما در عین حال هیچ کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست. لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی - سیاسی در حوزه بین الملل است.

ایشان ادامه دادند: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین المللی می خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند : حضرت امیر(ع) در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم عمود دین هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق های نجومی. لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحبنظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.

ایشان ادامه دادند: اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند.

معظم له خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید داشتند: منیفست نظام بین المللی بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساساً این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است؛ باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین المللی گره نخورد ضمانت اجرا نخواهد داشت، قرارداد هسته ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می شماریم!

در ابتدای این دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته به ویژه در خصوص مذاکرات برجام و لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، خدمت معظم له ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 1
    ایشان ادامه دادند: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین المللی می خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!