جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه کنشگری حوزه نسبت به جامعه و انقلاب امری مهم و اساسی است، گفت: برای این مسئله زیرساخت های مهمی باید تمهید کرد و مدیریت حوزه علمیه با تمام وجود و تلاش جهادی در حال طراحی و تامین زیرساخت ها برای ارتقای حوزه و اثرگذاری آن در جامعه امروز و فردا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، عصر امروز در دیدار با اساتید مدارس علمیه استان یزد، اظهارداشت: طی جلساتی که صبح امروز در یزد برگزار شد، به نتیجه ای در راستای تولید برنامه مشترک فرهنگی در این استان رسیدیم و قرار شد تا نقش هر یک از نهادهای فرهنگی و مذهبی مشخص شود.

وی با بیان اینکه نقش آفرینی حوزه در جامعه و کنشگری نهاد حوزه نسبت به جامعه، نهاد و انقلاب یک امر بسیار مهم و اساسی است، افزود: برای این مسئله زیرساخت های مهمی باید تمهید کرد و مدیریت حوزه علمیه به رغم تمام کاستی ها و کمبودها با تمام وجود و صرف وقت کامل و تلاش جهادی در حال طراحی و تامین زیرساخت ها برای ارتقای حوزه و اثرگذاری آن در جامعه امروز و فردا است.

وی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد به مشکلات حوزه های علمیه اشاره کند، موارد زیادی را می توان برشمرد اما از طرف دیگر اگر به عظمت و دستاوردها و ظرفیت های عظیم حوزه و وظیفه ای که خدای متعال بر عهده ما گذاشته بنگریم، با قدرت پای کار آمده و امورات حوزه را به پیش خواهیم برد.

آیت الله اعرافی اعلام کرد: حرکت های بزرگی در حوزه های علمیه آغاز شده ولی اشکالاتی نیز وجود دارد که باید با تلاش یکدیگر آنها را رفع سازیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه کنشگری حوزه به طور صحیح در نظام و انقلاب اسلامی، مجموعه ای از زیرساخت ها را برای اجرای آن نیاز دارد که باید تامین شود، اذعان داشت: امروز یک منظومه جامعی از رشته های حوزوی وجود دارد که ۴۰۰ مورد بوده و ظرفیت رسیدن تا ۵۰۰ رشته را نیز دارد.

وی ادامه داد: حرکت بسیار مهمی در فقه معاصر شروع شده و هفته گذشته ۱۰ تقریر فقه معاصر رونمایی و ۷۰ هزار نفر در وبینار رونمایی از آن را مشاهده کردند و موضوع آن در بخش های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: شکل دادن به تحولات علمی نیازمند سال‌ها بررسی و تولیدات علمی است که انجام گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور به برنامه های جهادی حوزه علمیه و آتش به اختیار عمل کردن طلاب حوزه های علمیه در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: دو سال گذشته حوزه علمیه ستاد حوادث را برگزار و چندین هزار طلبه نظم پیدا کرده و مرکزیت بخشید تا اقدامات اثربخشی را در اقداماتی مثل سیل و زلزله صورت گیرد.

وی به شناسایی ۲۰۰ کارکرد روحانیت در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: ۵۰ مورد آن را که مهمترین بودند احصا و برای اجرای آن ۳۰ مدل برنامه ارائه شده که بخشی از آن در حال اجرایی شدن است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: دو هدف به موازات هم در حوزه های علمیه در حال انجام است، اول اینکه خروجی هدفمند از حوزه علمیه و دوم حمایت از افرادی که خود حوزه نیازمند است از ظرفیت آنها به عنوان اساتید و محققان حوزوی بهره مند شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با تاکید بر اینکه استادی در حوزه علمیه، اصل کار است، اذعان کرد: استاد در حوزه، دانش، انگیزه و مهارت و انگیزه بخشی و مشاوره دهی و رابطه با طلاب را باید داشته باشد تا بتواند یک نقش اثرگذار و اثربخش ایفا کند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha