یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / دیدار وزیر امور خارجه با آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ مراجع عظام تقلید و علما در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان به اهمیت دیپلماسی منطقه ای اشاره کرده و همچنین توصیه هایی به مذاکره کنندگان هسته ای کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج شنبه در سفری از قبل اعلام نشده به قم با مراجع عظام تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو کرد. وی به دیدار آیات نظام نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی، مکارم و صافی، رفت و همچنین دیداری با آیت الله سعیدی نماینده مقام معظم رهبری در استان قم داشت و سپس در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت کرد .

باید عزت و اقتدار سر لوحه کار تیم مذاکره کننده باشد

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران؛ با اشاره به آیات قرآن کریم،‌گفتند: یکی از دستورات موکد اسلام حفظ عزت و عظمت مسلمانان در مقابل دشمنان است و مسلمانان باید همواره عزت و اقتدار خویش را حفظ کنند. از این رو باید در برجام خطوط قرمز و مصالحه ملت حفظ و موضوع افغانستان به طور جدی پیگیری شود.

این مرجع تقلید در ادامه به دشمنی استکبار جهانی اشاره نموده و افزودند: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا همواره درصدد استعمار ملت های مسلمان بوده و هستند. از آغاز پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی هر روز شاهد توطئه ها و فتنه انگیزی آنان بوده ایم، ولی به عنایت پروردگار و رهبری حکیمانه امام راحل و رهبر معظم انقلاب و هوشیاری مردم و مسئولین تمام آنها نقش بر آب شد و ایران اسلامی با حفظ اقتدار توانست قدرتمند تر از هر روز در مقابل زیاده خواهی های استکبار جهانی بایستد.

معظم له، آمادگی دفاعی در مقابل دشمنان را بسیار ضروری دانستند و بیان کردند: یکی از راه های حفظ عزت و عظمت توجه به خط قرمزها است. توان موشکی جمهوری اسلامی یکی از خطوط قرمزی است که نباید درباره آن با دشمنان مذاکره نمود. باید عزت و اقتدار سر لوحه کار تیم مذاکره کننده باشد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی، داشتن بصیرت و آگاهی نسبت به اوضاع زمان را بسیار مهم دانست و افزودند: متاسفانه حکومت های سلطه گر غربی با اختلاف افکنی و درگیری میان مسلمانان به دنبال مقاصد شوم خود هستند؛ امروز اوضاع در یمن، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین، سوریه تنها به نفع استکبار است که باید ملت های مسلمان در مقابل این فتنه ها بیدار و هوشیار باشند. باید توجه داشت مذاکره خوب است و باید انجام شود، اما با توجه به سوابق و عهدشکنی ها اعتماد کار سختی است.

معظم له فعالیت وزارت خارجه در این چند ماه اخیر را مثبت ارزیابی نمودند و گفتند:شخص وزیر خارجه بحمدالله انقلابی و پیگیر و توانمند است.

این مرجع تقلید، مسئله فلسطین را موضوع مهمی دانسته و افزودند: از صهیونیسم نباید غافل بود. این رژیم نامشروع و غیر قانونی است و در هر حال مشغول ضربه زدن می باشد و در طی مذاکرات برجام نیز از هیچ ضربه ای خودداری نمی کند.

شعار دفاع از حقوق بشر غربی ها دروغی بیش نیست

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در قم برگزار شد،گفتند: امروز مشخص شده که غربی ها در روابط خارجی خود، تنها به دنبال منافع خود بوده و شعار دفاع از حقوق بشر آنها دروغی بیش نیست.

ایشان برخورد دوگانۀ آمریکا با بعضی از کشورهای منطقه را یادآور شده و افزودند: رفتار آمریکا با بعضی از کشورهای منطقه که تاکنون هیچ انتخاباتی در آن برگزار نشده و مجلسی ندارند، بیانگر شعاری بودن ادعای دموکراسی غربی است.

معظم له ادامه دادند: آمریکا سالیان متمادی بر منابع کشور ما تسلط داشت و اکنون که دستش از حکومت بر ما قطع شده، درصدد است تا بار دیگر بر منطقه و ایران اسلامی که قلب کشورهای منطقه است، سیطره یابد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه بر لزوم هوشیاری تیم مذاکره کننده تأکید کرده و گفتند: آنچه باعث آبرو، عزت و قدرت کشور است باید در مذاکرات پیگیری شود.کوتاهی در مقابل خواسته های آنان سبب می شود که آنها در مباحث دفاعی، موشکی و منطقه ای نیز خواستار مذاکره شوند.

این مرجع تقلید به فضاسازی های برخی جریان های داخلی اشاره کرده و افزودند: برخی ها در داخل می گویند که نباید تحت هیچ شرایطی با دنیا تعامل و مذاکره داشته باشیم و برخی دیگر نیز به عکس معتقدند که باید برای تعامل با دنیا هرگونه امتیازی داد، ازاین رو لازم است این دو گروه را به آنچه صواب است، متقاعد کرد.

ایشان هماهنگی میان قوای سه گانه ی کشور را در پیشرفت امور کشور و مذاکرات بین الملل مهم دانسته و خواستار استفاده از آراء و نظرات دانشگاهیان و حوزویان در امور مربوط به روابط خارجی شدند.

معظم له در پایان این دیدار از نفوذ مظاهر ابتذال فرهنگ غرب به دانشگاه های کشور احساس خطر کرده و نسبت بدان هشدار دادند.

تعبیر جالب آیت‌الله العظمی جوادی آملی از فرایند مذاکره

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان سخنانی اظهار داشتند: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتماً باید انگشتان خود را بشماریم!

معظم‌له خاطرنشان کردند: در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتماد نیست اما درعین‌حال هیچ‌کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست؛ لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی - سیاسی در حوزه بین‌الملل است.

ایشان ادامه دادند: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین المللی می خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کردند : حضرت امیر(ع) در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم عمود دین هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق های نجومی. لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحبنظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.

ایشان ادامه دادند: اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند.

معظم له خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید داشتند: منیفست نظام بین المللی بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساساً این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است؛ باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین المللی گره نخورد ضمانت اجرا نخواهد داشت، قرارداد هسته ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می شماریم! ر

دیدار وزیر امور خارجه با آیت‌الله العظمی صافی

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

حضرت آیت‌الله العظمی صافی نیز با تبریک میلاد مسعود حضرت زینب سلام الله علیها از اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با کشورهای منطقه و جهان اسلام تشکر کردند.

معظم له در قسمت دیگری از سخنان خود گفتند: امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید.

این مرجع تقلید در ادامه افزودند: مملکت ما، کشور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و همه ما باید بکوشیم کارها و رفتارمان مورد تایید و رضایت آن وجود مبارک باشد.

ایشان در پایان این دیدار گفتند: حقیر هم همیشه برای عزت و سربلندی کشور دعا می‌کنم.

حل مشکلات اقتصادی در گرو دیپلماسی فعال

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در دیدار وزیر امور خارجه با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین که در قم برگزار شد، انتظار عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم را، ارتباط سازنده با همسایگان دانست و گفت: انتظار عمومی از دستگاه دیپلماسی، رفع موانع و ارتباط سازنده با تمامی همسایگان خصوصاً کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی ضمن اشاره به مسئله افغانستان خاطر نشان کرد: همه اقوام و گروه‌ها باید در نظام سیاسی افغانستان نقش داشته باشند و هر چیزی غیر از تشکیل دولت فراگیر ملی نمی‌تواند تأمین کننده امنیت و ثبات در افغانستان شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه رویکرد دولت در فعال کردن دیپلماسی اقتصادی را مورد تحسین قرار داد و ابراز داشت: اقتصاد با سیاست رابطه تنگاتنگی دارد و این دو به یکدیگر گره خورده‌اند. گره گشایی اقتصادی مستلزم دیپلماسی فعال در حیطه مسائل اقتصادی است.

وی در ادامه توجه به تجربیات حاصل شده در توافق برجام را مورد تأکید قرارداد و افزود: باید تجربیات گذشته را سرلوحه کار خود قرار دهید و سیاستی اتخاذ کنید تا هم اعتبار جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل حفظ شود و هم عهد شکنان که رأس آن‌ها آمریکا قرار دارد، در نگاه جهانیان مقصر جلوه کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری شرطی سازی اقتصاد را به عنوان یک آفت ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد شرطی یکی از عوامل مهم نوسانات اقتصادی است. نباید سفره مردم را به مسائل خارجی گره زد.

وی، در پایان صحبت‌های خود، استفاده از قدرت میدان و دیپلماسی را راه گشا ارزیابی کرد و بیان کرد: از طریق میدان می‌توان در دیپلماسی به پیروزی‌ها و نتایج خوبی دست یافت و نباید از این عامل مهم و تأثیرگذار غفلت کرد.

ارتباط با دشمنان نیازمند معرفت و اقتدار است

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نیز در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: حضور محبان اهل بیت(ع) در حرم‌ها و رفتن به زیارت آنها به معنی تأسی به اهل بیت(ع) در زندگی است.

وی با بیان اینکه در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است که ما با حب اهل بیت(ع) به خدا تقرب می جوییم و از دشمنان خدا اعلام برائت می‌کنیم، گفت: محبت و برائت دو بال ایمان هستند و هر دو با هم و در کنار هم مؤثر است بنابراین نمی توان ادعا کرد که محب اهل بیت(ع) هستیم اما از دشمنان خدا و اهل بیت(,) برائت نمی جوییم.

نماینده ولی فقیه در استان قم یکی از وظایف وزارت امور خارجه را نشان دادن محبت‌ها و برائت‌ها در نظام اسلامی دانست و افزود: باید تفاوت ما با کسانی که از نظر اعتقادی و فکری در دایره محبت اهل بیت(ع) نیستند مشخص شود تا کسانی که مؤمن نیستند گمان نکنند که ما بی خط و بی رنگ هستیم.

وی افزود: برائت از دشمنان به معنی قطع روابط اقتصادی و انسانی با آنها نیست بلکه نیازمند معرفت، ظرافت و اقتدار است و اگر ما به اهل بیت(ع) متوسل شویم آنها راه را برای ما باز می کنند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه ما به کمک خداوند و اهل بیت(ع) برای حفظ نظام امیدوار هستیم، افزود: مردم به این دولت و نظام اعتماد دارند.

توسعه پایدار و رونق اقتصادی از اولویت‌های وزارت خارجه است

مراجع تقلید و علما درباره مذاکره به وزیر امورخارجه چه گفتند؟

حسین امیرعبداللهیان نیز در این دیدارها با بیان اینکه مردم از دولت انتظارات بسیاری دارند، اظهار کرد: کار دولت بسیار سخت است و ما باید از ظرفیت امور خارجه برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار اقتصادی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت امور خارجه برای ترویج آموزه‌های فرهنگی اسلام اضافه کرد: در وزارت امور خارجه می‌توانیم از ظرفیت حوزه‌های علمیه در راستای ترویج آموزه‌ها و اندیشه‌های دینی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به جایگاه معنوی اعتاب مقدس و اهمیت همجواری با حرم اهل‌بیت(ع) گفت: بنده در گذشته، سه سال سفیر ایران در عراق بودم و هر آنچه دارم از برکت زیارت حرم‌های اهل‌بیت(ع) در آن سه سال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha