جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پژوهش

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی تصریح کرد: حمایت جدّی از عرصه پژوهش، پیش‌نیاز تولید علم در گام دوم انقلاب و ایجاد تحول در این رابطه است.

دکتر علی اصغر حبیبیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته پژوهش ابراز داشت: یکی از الزامات مهم در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم، توجه به مقوله پژوهش بر اساس نیازها و مسایل اولویت دار انقلاب و نظام اسلامی است.

وی با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب، مبین خطوط اصلی پیشرفت و توسعه اجتماعی ایران اسلامی است، افزود: مقام معظم رهبری حقیقتاً با جامع نگری نسبت به مسائل چه درسطح ملی و چه در عرصه منطقه‌ای و بین المللی و با شناخت همه جانبه دشمن و شیوه های دشمنی، همواره بیانات و رهنمودهای حکیمانه، عالمانه، عملیاتی و کارآمد را بیان فرموده اند که بخش مهمی از رهنمودهای معظم له در فرازهای مختلف بیانیه گام دوم به صراحت آمده است.

وی گفت: بسیاری از موارد مطرح شده در این بیانیه نیازمند پژوهش های دقیق و عالمانه از سوی کارشناسان و صاحب نظران امر است تا ان شاءالله خروجی آن ها به حل مشکلات کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... کمک کند.

حبیبیان همچنین بیان داشت: آن چه مسلم است این که بیانیه گام دوم واجد شاخصه های راهبردی و اساسی همچون جامع الأبعاد و همه جانبه نگری بودن است و در آن بر آرمان گرایی واقع بینانه تأکید شده است و لذا در پژوهش ها نیز باید به این شاخصه ها و مؤلفه ها توجه جدی و عمیق صورت گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت و جایگاه خاص علوم انسانی در رشد و تحول یک جامعه خاطرنشان کرد: علوم انسانی به عنوان دانشی که با رفتارهای فردی و اجتماعی سر و کار دارد با علوم دیگر تفاوت هایی دارد که باید به این تفاوت ها و تمایزات توجه داشت، ضمن آن که اساساً بها دادن به علوم انسانی به معنای توجه به رشد و تحول بنیادین یک جامعه است.

حبیبیان همچنین با اشاره به این که معمولاً هر پژوهشی دارای سه مرحله است، گفت: مرحله نخست ناظر به طراحی تحقیق و پژوهش است. در مرحله دوم، هدف جمع آوری اطلاعات و داده ها و بالاخره مرحله سوم، مرحله اندیشه ورزی روی آن هاست که در هر سه مرحله، فرد باید فارغ البال و بدون دغدغه و درسایه آرامش، روی اطلاعات اندیشه ورزی و کار کند تا محصول تلاشش بتواند پاسخگوی سوالات و مجهولات جامعه باشد.

وی بیان داشت: پژوهش و تولید علم، زیربنای رشد و توسعه هر جامعه ای است و لذا ما نیز برای آن که بتوانیم بر مشکلات خود فائق آمده و زمینه پیشرفت همه جانبه کشور را فراهم کنیم، ناگزیر از توجه به مقوله علم و پژوهش هستیم.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی همچنین افزود: به لطف الهی، انقلاب اسلامی ایران در طول چهل و سه سال اخیر در عرصه ها و زمینه های گوناگون، موفقیت های چشمگیری داشته به ویژه در رابطه با تولید علم و انجام تحقیقات و پژوهش های بنیادین و کاربردی که این ها باید برای مردم به خوبی تبیین و تشریح شود تا دشمنان نتوانند با شبهه افکنی و ایجاد تردید در اذهان جامعه به اهداف شوم خود در جنگ روانی علیه نظام و انقلاب دست پیدا کنند.

وی البته یادآور شد: در این میان بی شک، یکی از راه های مهم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، استفاده حداکثری از ظرفیت کارهای پژوهشی است و در مقطع فعلی به ویژه از جمله انتظارات از جوانان مؤمن و انقلابی، اهتمام در زمینه پژوهش آن هم ناظر به نیازها و مسایل اصلی نظام اسلامی می باشد.

وی در خاتمه گفت: ما در کنار سرمایه های عظیم خدادادی در کشورمان دارای سرمایه بزرگ نیروی انسانی متخصص و متعهد هستیم که باید از این ظرفیت در عرصه پژوهش و تولید علم به خوبی استفاده کنیم به خصوص در رابطه با اهداف مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب که از نسل جوان مؤمن و انقلابی این انتظار به حق می رود که عزم و اراده و همت مضاعفی در این خصوص از خود نشان دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha