چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نهمین نشست هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحد های پژوهشی حوزه

حوزه/ نهمین نشست هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی با شعار«حوزه، پژوهش و پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی» با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرگزاری حوزه، نهمین نشست هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی با شعار«حوزه، پژوهش و پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی» با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی و به همت معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، بعد از ظهر امروز در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه با بیان این که در سنوات اخیر بحث پژوهش در حوزه های علمیه نهادینه شده است، اظهار داشت: سطح یک با برنامه های جامع پژوهشی روبرو بوده، طلاب در ورود به پایه سوم در کارگاه های تخصصی پژوهشی شرکت می کنند.

وی با بیان این که طلاب پیش از ورود به سطح دو باید پایان نامه‌ای را تدوین نمایند، اظهار داشت: حوزه های علمیه درختواره های دانشی حوزه های تخصصی را با رویکرد تقویت بنیه های پژوهشی عملیاتی نموده است؛ تا کنون در ۱۳ دوره جشنوراه علامه حلی ۱۳۵ هزار اثر طلاب و حوزویان جمع آوری شده است؛ برای جشنواره کتاب سال حوزه نیز بالغ بر ۲۲ هزار اثر و پایان‌نامه طلاب و حوزویان به دبیرخانه رسیده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که پژوهش به سمت پاسخگویی به نیازها سوق پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: شعار هفته پژوهش با محور پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی و حوزه طراحی شده است.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه ارائه کرد و با بیان این که کرسی نظریه پردازی و آزاد اندیشی و نوآوری راه اندازی نموده ایم، خاطرنشان کرد: در شورای اعطا و در دوره جدید آئین نامه نظریه‌پردازی تسهیل و انواع مکتوب تقریری آن برای فعال سازی هرچه بیشتر کرسی های نظری دیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، بر اهمیت توجه به منویات رهبر فرزانه انقلاب در تقویت کرسی های آزاد اندیشی درحوزه ها و دانشگاه ها تصریح کرد و یادآور شد: نیاز است تا کرسی های آزاد اندیشی در حوزه های چالشی نظام اسلامی برگزار نماییم.

وی به فراخوان معاونت پژوهش در همکاری با با بیان این که از میان آثار واصله ۲۵۰ طرح بررسی و در این میان قریب ۱۰۰ طرح تاییدیه کمیته ها را اخذ نموده، در فرایند امضای قرارداد برای ادامه فرایندهای تحقیقاتی قرار گرفت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، با بیان این که در دور جدید بدنه ستادی وادار به مطالعات راهبردی شده است اظهار داشت: تا کنون ۱۷۱ طرح و مطالعات راهبردی در رابطه با سیاست ها و برنامه ها ناظر به مجموعه های مختلف مرکز مدیریت حوزه های علمیه به دبیرخانه ارسال شده است.

وی با بیان این که رای فعال سازی مراکز استانی در حوزه پژوهش ۲ طرح، مطالعات وضعیت فرهنگی و دینی استان، وضعیت بومی حوزه استان و جغرافیای دینی و مذهبی استان از مهمترین طرح های مصوب برای پیگیری حوزه های استانی است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، سیاستگذاری پژوهش در مراکز حوزوی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: پاسخگویی حوزه به نیازهای جامعه و نظام اسلامی محوری ترین موضوع نشست هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهش واحدهای حوزوی است و در این میان از دیدگاه نخبکانی این عزیزان بهره مند خواهیم شد.

خاطرنشان می شود:‌تعدادی از مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی دیددگاه ها، نظرات و دغدغه های پژوهشی را مطرح کردند که مهمترین آن به شرح ذیل است.

- چابک سازی فرایند تصمیم‌گیری‌ها در دبیرخانه پژوهش حوزوی

- اولویت های پژوهشی و رویکردهای سالانه مراکز علمی حوزوی در معرض دید تمام مجموعه قرار گیرد.

- تقویت مطالبه‌گری حوزوی برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی نظام اسلامی.

- تصویر روشنی از ظرفیت‌ها، نیازها و شاخص‌های دین داری جامعه ارائه شود.

- تقویت همگرایی فعالان فرهنگ دینی برای اثربخشی فعالیت ها.

- اساسنامه تشکیل پژوهشکده‌ها، در شکل بخشی به فعالیت های پژوهشی حوزوی چالش هایی را ایجاد نموده است.

- سطح ارتباط علمی مراکز پژوهشی حوزوی با یکدیگر بسیار پایین بوده، اشراف علمی نسبت به دستاوردها و رویکردهای مجموعه های همتراز امر بسیار مهمی است.

- تصویب طرح های پژوهشی مراکز در دبیرخانه با حضور نماینده‌ای از مجموعه ارائه دهنده دنبال شود.

- بسیاری از فعالیت علمی حوزوی ناظر به نیازهای جامعه و عرصه بین الملل در خود حوزه دفن شده، بروز خارجی در فضای خارج از حوزه ندارد.

- طرح های موسوعه نگاری به عنوان نیازهای حوزوی بیش از پیش مورد توجه مدیران قرار گیرد.

- ابتکار عمل در مسئله سنجی‌ و مسئله یابی‌ها ناظر به نقش علمای دین در ساختارهای اجتماعی کشور مورد توجه قرار گیرد.

- درب ساختارهای کشور به روی پژوهش‌های حوزوی که ناظر به نیازهای جامعه ارائه می‌شود، بسته است.

- برای اثر بخشی بایسته پژوهش‌های علمی، باید قالب خروجی یافته‌های علمی ناظر به نیازهای اساسی نظام اسلامی به روز رسانی شود.

- گعده‌های علمی در میان مراکز پژوهشی حوزوی نیازمند اهتمام معاونت پژوهش حوزه است

- تواضع علمی در میان حوزیان و مراکز علمی حوزوی مانعی برای عرضه درست یافته‌های دانشی فاخر است.

- نیازمند تاسیس نت وورک حوزوی فعال برای ارائه یافته های پژوهشی، طرح های عملیاتی و ایده های نخبگانی هستیم.

- ۱۰ هزار شبهه از کتب وهابیت جمع آوری شده است که پاسخگویی به این گستره از شبهات نیازمند بسیج همگانی است.

- گستره امتداد مدیریت پژوهشی حوزه تعریف و تفسیر شود

- حوزه در برخی از عرصه‌ها اعم از تاریخ نگاری اسلامی، نو اندیشی دینی و ... حضور جدی و فعالی ندارد.

- پیگیری پژوهش‌های بنیادی که اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارد، نیازمند حمایت‌های ویژه معاونت پژوهش حوزه است.

- حرکت به سمت پژوهش‌های گروهی و پیگیری فرایندهای بحث، مباحثه، نقد و نظر در رابطه با موضوع پژوهش

- ورود حوزه به عرصه هنر اسلامی لازم و نیازمند پیگیری فعالیت‌های فاخر هنری است

- کارآمدسازی نظام اسلامی از رسالت‌های خطیر حوزه به عنوان پشتوانه تئوریک نظام اسلامی است، رسیدن به آن نیازمند تحول رویکردی است.

- تقسیم کار میان مراکز پژوهشی حوزوی، نگاه اندیشکده‌ای در پژوهش‌ها و تقسیم برگزار کرسی های آزاد اندیشی، تحول در موضوعات پژوهش و شناسایی مسائل مادر جامعه اسلامی از رویکردهای لازم است.

- روش مسئله محور راهبردگرا در مراکز علمی و پژوهشی حوزوی قرار گیرد.

- نظام واره گرایی در پیگیری اولویت های پژوهشی و لزوم بهره گیری از روش های نوین پژوهشی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha