سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
یوسفی مقدم

حوزه/ در مراسمی به مناسبت هفته پژوهش، جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم «رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در گفت و گویی با گرامیداشت هفته پژوهش و قدردانی از تلاش تمام فعالان این عرصه اظهار داشت: هفته پژوهش، هفته ای است که در آن فعالیت های جدید مورد توجه قرار گرفته و رونمایی می شود که این نشان از توجه بیشتر به ارائه نوآوری ها در عرصه پژوهش است.

وی گفت: در جلد ۱۷ دایره المعارف قرآن که به مناسبت هفته پژوهش با حضور معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رونمایی شد، شامل مجموعه مقاله هایی است که در آن به حدود سه هزار و ۲۰۰ موضوع اصلی و ارجاعی پرداخته شده که در نوع خود در جهان اسلام بی نظیر است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد: این دایره المعارف کاربرد ترویجی، تبلیغی، آموزشی و پژوهشی دارد که محققان، مبلغان و تمام افرادی که در دانشگاه ها و مراکز علمی تدریس دارند می توانند از مقاله های دایره المعارف بهره ببرند.براساس این گزارش، ۱۷ جلد از این دایره المعارف قرآن کریم به نشانی الکترونیکی http://qurandoc.com/ قابل دسترس است.

وی به رونمایی از آثار جدید پژوهشی در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از پروژه هایی که رونمایی شد، «مطالعات نظام سازی قرآن بنیان» بر اساس آموزه های قرآن کریم است که در این زمینه پنج اثر رونمایی شد.

وی با اشاره به برنامه ها و طرح های اجرای شده توسط این پژوهشکده در زمینه نظام سازی تصریح کرد: چندین سال است که روی این طرح کار می شود و تاکنون در بخش های مختلف از جمله نظام سیاسی، نظام اجتماعی و نظام اخلاقی، نظام اقتصادی، مبانی و کلیات ۲۸۰ طرح به جامعه علمی ارائه شده و در آن بیشتر نگاه بر این است که در عرصه مطالعات نظام سازی چه اقدام هایی باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از کتاب هایی که امروز رونمایی شد، دانشنامه قرآنی «زن و خانواده» است، افزود: این دانشنامه قرآنی نیز برگرفته از دایره المعارف قرآن کریم است که در آن تمام مقاله های مربوط به زن و خانواده در دایره المعارف قرآن کریم، در این دانشنامه به سبک الفبایی گردهم آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: همچنین امروز خروجی های تک مجموعه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن شامل شرک در قرآن، برهان و جدل در قرآن، دین در قرآن، توحید و انسان در قرآن کریم، رابطه قرآن و کتاب مقدس و اقتباس قرآن از عهدین رونمایی شد.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب های سبک زندگی نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز شش اثر رونمایی شد که شامل سبک زندگی با عنوان رفتار با جوان، رفتار با همسر، سبک مسکن از قرآن و روایات، سبک حج از نگاه قرآن و روایات و سبک رفتار با خویشاوندان و سبک رفتار با فرزند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha