جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رونمایی از کتاب های تألیفی کانون فرهنگی مهنا در مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران

حوزه/ بانوان طلبه عضو کانون فرهنگی مهنا وابسته به مدرسه علمیه الزهر(س) تهران با تألیف کتاب هایی در حوزه کودک و نوجوان، محتوای آموزشی مورد نیاز مهدکودک ها و پیش دبستانی ها را تولید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مسعود تهرانی فرجاد، رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از کتاب های تألیفی کانون فرهنگی مهنا در مدرسه علمیه الزهر(س) تهران، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ارزنده گروه تالیف کتب مهنا گفت: اقدامات این گروه تالیفی که در راستای شکوفایی فطرت توحیدی کودکان است، بسیار قابل تقدیر است.

رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: براساس آموزه های دینی همیشه تعداد ملاک نیست، بلکه تعداد کم، هم می تواند بسیار موثر باشد. اگر این مجموعه فقط ۲۰ نفر باشند و هرکدام یک کلاس حتی با ۲۰ نوآموز را اداره کنند این در حقیقت اثرگذاری و مدیریت ۲۰ نسل است.

وی در ادامه با بیان جایگاه فکر و اندیشه در آموزه های دینی، اظهار کرد: برای ما جان انسان مهم است ولی از آن مهم تر بحثی است که روی روان و فکر افراد اتفاق می افتد، فلذا مهم است قطار زندگی انسان در ریل صحیح حرکت کند. نقش مربیان چنین نقشی است که قطار زندگی را در ریل صحیح نگه دارند.

تهرانی فرجاد، جهت گیری در انجام امور را ضروری دانست و گفت: جهت گیری بسیار مهم است و ما باید هم این را فهم کنیم و هم اینکه در امور و تصمیم گیری ها مدنظر قرار دهیم، برهمین اساس باید برنامه های تربیتی ما جهت گیری صحیح و سعادتمنداته داشته باشد.

وی ادامه داد: رویکرد در برنامه تعلیم و تربیت رشد همه جانبه است و این صحبتی است که هم در داخل و هم در عرصه بین المللی مطرح است، ولی وجه تمایز این کار تربیتی شکوفایی فطرت توحیدی کودک است که در حقیقت تفسیر همان رشد همه جانبه است با این تفاوت که در رشد همه جانبه فقط جنبه طبیعی و جسمانی دیده می شود، ولی در نگاه توحیدی کودک را مخلوق خدا می دانیم و در اینجا پدر و مادر امانت دار کودک هستند که خالقی دارد که برای سعادت او برنامه ای دارد.

بانوان طلبه ای که به یاری مهدکودک ها و پیش دبستانی ها آمدند | تالیف ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در یک مدرسه علمیه

تهرانی فرجاد با بیان اینکه سند تحول امری لازم و ضروری است، اما مورد غفلت واقع شده است اظهار کرد: در برنامه سند تحول هم به این نگاه توحیدی توجه شده است که ما باید عالمانه این را تبیین کنیم‌.

رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن بیان اینکه این رویکرد فطرت گرایی توحیدی باید اجرایی شود، تصریح کرد: ما باید توجه داشته باشیم این رویکرد فطرت گرایی را چگونه به اجرا برسانیم؟ چگونه یک مربی و پدر و مادر امانت دار باشند؟ باید گام های این مسیر را شناسایی کرد.

تهرانی فرجاد، اولین گام در این مسیر را دوست داشتن مطرح کرد و گفت: اولین قدم این است که باید کودک را دوست داشت. نه اینکه فرزند خودمان یا فرزند نزدیکان ما هست او را دوست داشته باشیم بلکه کودک را فارغ از نسبت ها دوست داشته باشیم‌

وی ادامه داد: دومین قدم این است که نه تنها کودک را دوست داشته باشیم بلکه کار با کودک را هم دوست داشته باشیم.

رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سومین قدم را دیدن از زاویه کودک عنوان کرد و افزود: بازی کردن با کودک و قصه گویی سومین گام است که باید به آن توجه کرد زیرا این دو امر برای بچه ها خیلی مهم است‌ ما باید دنیای کودک را از زاویه دید کودک ببینیم.

تهرانی فرجاد، آخرین گام را به روز بودن دانست و اظهار کرد: در این مسیر باید به روز باشیم و خود را در معلومات یادگرفته قبلی محدود نکنیم؛ ما باید به گونه ای باشیم که یکسال مطالعه کنیم و یک روز حرف بزنیم یعنی باید با آگاهی کامل باشیم که بدانیم در دنیای کودک چه می گذرد.

رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان ضمن تشکر مجدد از فعالیت های صورت گرفته توسط کانون فرهنگی مهنا و مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام، خاطرنشان کرد: طرح مهنا یکی از طرح هایی است که مجوز کشوری گرفته و ان شاءالله از سال جدید تحصیلی در آموزش و پرورش سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

بانوان طلبه ای که به یاری مهدکودک ها و پیش دبستانی ها آمدند | تالیف ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در یک مدرسه علمیه

معصومه سادات، معاون امور هماهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران دیگر سخنران این برنامه با تقدیر از زحمات گروه تالیف مهنا و معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام که این طرح را اجرا کرد، گفت: اهمیت کار پژوهش و نویسندگی زمانی برای ما جلوه گر می شود که به آیات الهی مراجعه می کنیم؛ سوگند عجیبی در قرآن مطرح شده است که اهمیت تعلیم و نویسندگی را از آن به دست می آوریم.

وی ادامه داد: سوگند به قلم یکی از زیباترین سوگندهای قرآنی است. قلم نعمتی است که خدا به ما ارزانی داشته و بر این سوگند قسم خورده است. بنابراین قلم و نوشتن جایگاه ویژه ای دارد. این قلم است که گزارشگر تاریخ است.

سادات صادقی افزود: براساس سیر تاریخی، دوره زندگی انسان را به دو دوره قبل از تاریخ و بعد از تاریخ تقسیم می کنند، دوره بعد از تاریخ دورانی است که انسان قلم به دست گرفت. قلم است که این معجزه را دارد و انسان را به این مسیر می برد که فراموش نکند و مطالب را ثبت کند، بنابراین سوگند به قلم نشانه فرهنگ و تمدن است.

رئیس هیات امنای مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام اظهار کرد: سرچشمه پیدایش تمام تمدن های انسانی، پیشرفت و تکامل علوم، بیداری اندیشه ها و افکارها و سرچشمه هدایت و آگاهی بشر، قلم و نویسندگی است. قلم تجلی آگاهی و اندیشه است.

وی افزود: پیشرفت علمی، پایه و لازمه ی قطعی پیشرفت همه جانبه و اقتدار یک ملت است، بنابراین باید برای حفظ هویت، حیثیت، استقلال و عزت کشور دست به قلم شد که بزرگترین نعمت الهی و موجب حفظ معارف دین است و امروز زمان تقدیر از این عزیزان است که با قلم خود معارف الهی را در جامعه نشر دادند.

معاون امور هماهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران اظهار کرد: این هفته، هفته پژوهش است و محققان با تأسی از آموزه های قرآنی و بهره گیری از سیره اهل بیت علیهم السلام و با تعهد در شرایطی که مکاتب، ایدئولوژی ها و نحله های مختلف فکری و فلسفی در جهان است، قلم خود را در راه احیای اندیشه دینی و تبیین و حفظ ارزش ها و کرامت انسان ها، بیداری و نجات انسان از چنگال شرک و جهالت به کار گیرند.

وی افزود: خداوند دو نعمت بر انسان منت نهاده و انسان را به سوی کلام و قلم هدایت کرده و طریق استفاده از این دو نعمت را به او یاد داده است.

استاد حوزه خواهران تهران تصریح کرد: مبلغان و طلاب باید به این سمت بروند که سه رسالت تربیتی را محقق نمایند؛ رسالت علمی، رسالت عینی و رسالت چشیدنی.

سادات صادقی، رسالت علمی را مستند گویی و قابل فهم و کاربردی بیان کردن مطالب برشمرد و گفت: باید مطالب را به صورت مستند و قابل فهم برای جامعه بگوئیم تا بشنوند.

معاون امور هماهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران، رسالت عینی را نشان دادن سیره اولیاء بیان کرد و گفت: باید این سیره را به مردم نشان بدهیم تا ببینند.

وی درخصوص رسالت چشیدنی هم اظهار کرد: باید خودمان این معارف را بچشیم و به دیگران بچشانیم؛ گذشت کردن را بچشیم، گذشت از اینکه گناه نکنیم و لغزش های دیگران را چشم بپوشیم و این را به دیگران بچشانیم. بریدن از تعلقات را بچشیم و این را به دیگران بچشانیم.

رئیس هیات امنای مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت کانون فرهنگی مهنا نیز بر همین اساس شکل گرفت و مدنظر این بود که معارف حقه که طلاب چشیدند و به دست آوردند را به جامعه عرضه دارند و این معارف را به دیگران بچشانند.

بانوان طلبه ای که به یاری مهدکودک ها و پیش دبستانی ها آمدند | تالیف ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در یک مدرسه علمیه

در ادامه این ویژه برنامه، خانم مائده کاملی دانش آموخته مدرسه علمیه الزهرا(س) و مدیرعامل کانون فرهنگی مهنا، فعالیت های این گروه تألیفی را تشریح کرد و اظهار داشت: مهدکودک ها و پیش دبستانی ها با خلاء هایی مواجه هستند، درصورتی که آموزه های دینی در این زمینه بسیار کاربردی و راهگشاست، لذا شروع به تالیف این مجموعه کتب کردیم که از سال ۹۳ تاکنون به طول انجامید و در زمینه مولفه های تربیتی ویژه کودکان و مقطع پیش دبستانی می باشد.

وی افزود: تالیف این کتب با یک برنامه و طرح مدون و به صورت سیر منطقی است که از مباحث آسان شروع شده و به مرور مطالب بیشتری آموزش داده می شود و برای ۸ ماه تحصیلی طراحی شده که مخاطب آن والدین، مربیان مهدکودک ها و هر فردی که به نوعی با کودکان در ارتباط است می باشد.

مدیرعامل کانون فرهنگی مهنا تصریح کرد: از مهمترین ویژگی های این طرح توجه به ساحت های تربیتی کودک برمبنای رشد همه جانبه باتوجه به روحیه فطرت گرایی کودک است. در این راستا دوره تربیت مربی بر مبنای ویژگی فطرت گرایی نیز در دستور کار قرار گرفته که مربیان آموزش دیده به مراکزی که درخواست داشته باشنداعزام می شوند.

وی افزود: در این طرح به روحیه کودک توجه شده است که باید توام با بازی، شعر، داستان و ... باشد، بر همین اساس فعالیت دیگری در دستور کار این گروه تالیفی قرار گرفت که به شناسایی اسباب بازی متناسب با ساحت های تربیتی پرداخت و حتی طراحی اسباب بازی متناسب با این ساحت های تربیتی را مدنظر قرار داد.

کاملی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح تألیفی در ۲۰ مرحله تعریف شده است که به مرور سایر گام های طرح با همت عزیزان و همکاران انجام می شود تا ان شاءالله معارف ناب اسلامی در جامعه به صورت گسترده و اثرگذار بیان و تدریس شود.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام و رئیس هیات امنای مدرسه، از گروه تألیف مهنا تقدیر به عمل آمد.

بانوان طلبه ای که به یاری مهدکودک ها و پیش دبستانی ها آمدند | تالیف ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در یک مدرسه علمیه

بانوان طلبه ای که به یاری مهدکودک ها و پیش دبستانی ها آمدند | تالیف ۲۰ کتاب کودک و نوجوان در یک مدرسه علمیه

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha