جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شورای فرهنگ عمومی

حوزه/ در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوعات مختلفی اشاره شد از جمله گرایش پایین به رشته ریاضی که ضعف بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان، در محل دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد.

در این نشست هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به بازماندگی از تحصیل برخی دانش‌آموزان در مناطق روستایی و عشایری استان اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیف ما ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای آموزش واجدان تعلیم آن است که هیچ دانش آموز واجب‌التعلیم از تحصیل باز نماند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از شاخص های ارزیابی ما پوشش آموزشی است که باید پوشش ۱۰۰ درصدی را برای همه دانش آموزان علی الخصوص در دوره ابتدایی داشته باشیم اما علی رغم این که از میانگین کشوری در همه دوره ها بالاتریم هنوز یک درصد از دانش آموزان ۶ تا ۱۱ سال ما در استان به مدرسه نیامده‌اند که به عنوان یک چالش و آسیب جدی تلقی می شود و باید این چالش را برطرف کنیم چون یک نفر هم نباید از آموزش و تحصیل باز بماند.

وی در ادامه به ضعف دیگری اشاره کرد و گفت: ضعف دانش آموزان و دانشجویان ما در مهارتهای ارتباطی و حل مسئله و مهارت‌های ده گانه است که اگر آنها را در نسل جوان و نوجوان تقویت نکنیم به طور جدی آسیب خواهیم دید.

این مسئول گفت: یکی از مهارتها مهارت نه گفتن است که جوانان و نوجوانان باید یاد بگیرند و همچنین در مهارت حل مسئله در استان ضعیف هستیم و شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های مختلف باید راهکار ارائه دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: آسیب های اجتماعی نوپدید در میان دانش‌آموزان و دانشجویان وجود دارد که این نسل را به شدت تهدید می کند و لازم است برای مبارزه با این آسیب‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود برای مثال فضای مجازی آسیبی جدی است و عرفان های کاذب که در میان نسل جوان و نوجوان شایع شده است.

ضعف فرهنگ کار در کهگیلویه و بویراحمد

هرمزی به نمایندگی از سازمان برنامه و بودجه هم در این جلسه گفت: ضعف فرهنگ کار در استان کهگیلویه و بویراحمد چه در بحث نظام اداری؛ کارکنان شاغل ضعف فرهنگ کار دارند و چه در بخش خصوصی شاهد این ضعف هستیم.

وی افزود: در بحث نظام اداری بررسی‌ها نشان می‌دهد ساعت کار مفید اداری کمتر از دو ساعت است در حالی که باید هشت ساعت در روز باشد در حوزه بخش خصوصی هم شاهدیم تسهیلاتی که در حوزه نظام بانکی به سرمایه گذار پرداخت می‌شود منجر به تولید و اشتغال نشده و به دنبال این هستیم که تسهیلات را بگیریم و مشکلات روزمره زندگی خود را برطرف کنیم.

هرمزی گفت: در رشد اقتصادی در استان توفیقاتی را شاهد نبودیم در سال‌های اخیر رشد ارتقای بهره وری منفی بوده در استان ما در یک نگاه کلی کاهش بهره وری بیشتری داریم.

وی ادامه داد: موضوع تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی را داریم در مناسبت‌های شادی و چه در دیگر مناسبت‌ها فرهنگ مصرف گرایی در استان داریم در مهمانی‌های خانوادگی میزان مصرف در استان به نسبت استانداردها انحراف بیشتری دارد.

هرمزی افزود: در بحث عدم معرفی ظرفیت ها به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع دستی این ضعف از ناحیه استان وجود دارد منابع بسیاری را برای معرفی استان به کشور و خارج کشور هزینه می‌کنیم ولی اثر و نتیجه مطلوبی تاکنون نداشته است.

وی اضافه کرد: در بحث عدم حمایت از تولید داخلی و زنجیره تولید صنایع دستی اگر موضوع تهیه مواد اولیه و بازاریابی مد نظر باشد توفیق بیشتری خواهیم داشت اما در بحث تولید مواد اولیه کاری در استان انجام نشده که یا از بیرون از استان و یا خارج از کشور وارد می‌شود و در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد. در صنایع دستی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد اگر این زنجیره کامل شود میزان اشتغال و تولید در این حوزه بیشتر خواهد شد.

هرمزی افزود: در شرکت‌های دانش‌بنیان استان چندان توفیقی در این زمینه نداشته و در میان همه استانهای کشور وضعیت خوبی نداریم جوانان فارغ التحصیل خوبی داریم که می‌توانند با تاسیس این شرکت ها بخشی از مشکلات آنها حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما در موضوع مصرف‌گرایی و تجمل گرایی این است که به عنوان پنج مسئله اساسی استان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha