چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدویت

حوزه/ حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه فرهنگ مهدویت اساس ولایت‌پذیری و دین‌مداری در اسلام است، تصریح کرد: تمامی اختیاراتی که به امام زمان (عج) و ائمه معصوم (ع) در بحث حکومت واگذار شده، ولایت فقیه نیز این مسئولیت و وظیفه را در بخش حکومتی جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، به مناسبت هفته پژوهش نشست تخصصی با موضوع جایگاه حضرت مهدی (مهدویت) در دینداری انسان، صبح امروز در مدرسه علمیه باقر العلوم(ع) خوانسار برگزار شد.

حجت الاسلام سید روح الله موسوی در این نشست تخصصی اظهار کرد: انتظار در مکتب تشیع یک حالت انسانی است که انسان به خاطر وجود آن، ضمن پیراستن خویش از بدی‌ها و آراستن آن به محسنات، در ارتباط مستمر با امام و حجت زمان خویش، همه همت خود را صرف زمینه سازی ظهور مصلح آخرالزمان می‌کند و در جهت تحقق وعده الهی نسبت به برپایی دولت کریمه اهل بیت (ع)، با تمام وجود تلاش می‌کند.

وی، خودسازی فردی، اصلاح جامعه و کاهش جرائم و مفاسد جامعه را از نتایج انتظار فرج دانست و تصریح کرد: بی تردید انتظار ظهور امام زمان (عج) در تمام ابعاد شخصیت انسان، اعم از فردی و اجتماعی مؤثر است و همه مناسبات وی را فرا گرفته و به عنوان بالاترین کوشش و جهاد همه جانبه او در راه خدا محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی اظهار کرد: اشاعه فرهنگ مهدویت نیازمند خروج از عرصه‌های سنتی و ورود به محیط‌های علمی و پژوهشی است.

وی با بیان اینکه مهدویت به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه خود می‌بایست مورد توجه پژوهشگران علمی و دینی قرار گیرد، بهره‌گیری از پژوهش‌های دینی در ترویج فرهنگ دینی در جامعه را مهم عنوان کرد و گفت: ضروری است اندیشمندان ضرورت‌های آماده‌سازی جامعه برای ظهور را مطالعه کرده و در سطح جامعه نشر دهند.

استاد حوزه ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع مصلح جهانی در بین ادیان، لازم است اندیشمندان با تئوری پردازی و گفت‌وگوهای علمی، نقد و نظرها، نکته‌سنجی‌ها و اظهارنظرهای ژرف پیرامون این آموزه به قوت علمی این موضوع بین الادیانی بیافزایند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مهدویت اساس ولایت‌پذیری و دین‌مداری در اسلام است، تصریح کرد: تمامی اختیاراتی که به امام زمان (عج) و ائمه معصوم (ع) در بحث حکومت واگذار شده، ولایت فقیه نیز این مسئولیت و وظیفه را در بخش حکومتی جامعه دارد.

حجت الاسلام موسوی با تأکید به ضرورت‌های آماده‌سازی جامعه برای ظهور مهدی موعود(عج)، افزود: آخرین ذخیره ادیان، به اذن خداوند زمانی ظهور خواهد کرد که در بین افراد جامعه آمادگی ایجاد شود.

وی در ادامه به صفات شاخص منتظر واقعی ظهور اشاره کرد و گفت: انسان منتظر با امیدواری به ظهور امام عصر (عج)، خود را از قید و بندهای جهل و غفلت رها می‌سازد و به برترین جایگاه فضیلت و زیبایی دست می‌یابد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه هر مسلمان در هر عصری را با توجه به روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه» معرفت نسبت به امام زمان است، طلاب اگر نسبت به امام خویش معرفت داشته باشند، در مسیر طلبگی با بسیاری از موانع جنگیده و در راستای هدف خود حرکت می کنند.

وی تاکید کرد: آنچه که مولا علی علیه السلام را زمین گیر کرد؛ مسأله غصب حکومت، شهادت حضرت زهرا(س) و غصب فدک نبود؛ اصلی ترین عامل که نتایج فوق الذکر را به بار آورد، عدم شناخت مردم زمانه نسبت به مولا علی(ع) است.

 استاد حوزه: فرهنگ مهدویت اساس ولایت‌پذیری و دین‌مداری در اسلام است

 استاد حوزه: فرهنگ مهدویت اساس ولایت‌پذیری و دین‌مداری در اسلام است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha