پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهباز

حوزه/ کارشناس مشاوره حوزه علمیه اصفهان به عوامل سلامت روان پرداخت و گفت: عوامل سلامت روان زیاد است که اولین مورد، لذت بردن از زندگی است، متأسفانه بعضی از افراد، دین داری را به معنای لذت نبردن از زندگی معنا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام ابوالقاسم شهباز صبح امروز در جلسه ای که با موضوع «بهداشت» در مدرسه علمیه دارالحکمه اصفهان برگزار شد با اشاره به آیه (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا عَلَیکُم أَنفُسَکُم) گفت: این آیه نشانگر خود مراقبتی انسان از خود است، زیرا اساس تمام کارهای انسان وابسته به همین خود مراقبتی است.

کارشناس مشاوره حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: خود مراقبتی دارای عرصه های مختلفی است، اولین عرصه آن مراقبت معنوی انسان است، یعنی اگر فردی به درجه بالایی از معنویت و هدایت برسد، تقریبا غیر ممکن است که گمراه شود، زیرا یکی از عوامل گمراهی انسان معاصی است.

وی متذکر شد: از (علیکم انفسکم) می توان به این صورت برداشت کرد که خداوند توصیه به حفظ و مراقبت از جسم پرداخته است به دلیل اینکه؛ جسم مرکب و روح راکب است.

حجت الاسلام شهباز عنوان کرد: سلامت روان بسیار مهم است و در صورت مغفول ماندن تبدیل به بیماری هایی چون وسواس، افسردگی و خودکم بینی می‌شود و این مورد زمانی جالب است که انسان با قصد خوب، کار ناشایستی انجام می‌دهد.

وی افزود: اهمیت سلامت روان از آن باب است که با دین داری رابطه مستقیم دارد، یا به نوعی دیگر سلامت و دین داری با هم مرتبط بوده و باید بین آن ها میانه روی وجود داشته باشد.

استاد حوزه در ادامه به عوامل سلامت روان پرداخت و گفت : عوامل سلامت روان زیاد است که اولین مورد لذت بردن از زندگی است، متأسفانه بعضی از افراد، دین داری را به معنای لذت نبردن از زندگی معنا می‌کنند.

وی تصریح کرد: این افراد را اگر خوب نگاه کنند، خواهند دید که عالمان دینی و ائمه بیشترین لذت را از زندگی می‌بردند، زیرا با لذت بردن از زندگی حُسن ظن به خدا پیدا می‌کنند و خدا را در تمام مراحل زندگی خواهند دید.

حجت الاسلام شهباز در ادامه به عوامل دیگر پرداخت و گفت: بحث رضایت مندی از خود دیگر عامل هست و تقویت این عامل در خود باعث شده که انسان لطف خداوند را نسبت به خود بیشتر و بهتر ببیند و این مصداق در آیه (لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ ۖ) به خوبی مشهود است که خداوند توسعه سلامت روان را با شکر گزاری تضمین کرده است.

وی همچنین اذعان داشت: عامل سوم، آرامش ذهن و روان انسان است، زیرا در نقطه مقابل آن اضطراب است که دین و ایمان را از بین می‌برد.

کارشناس مشاوره حوزه همچنین عنصر چهارم را امیدواری دانست و گفت: اگر انسان امیدوار باشد، بدن و روان سالم تری خواهد داشت و امید، نشانه ایمان است، همانگونه که قرآن کریم فرموده است (از رحمت خدا غافل نمی‌شوند جز گروه کافران).

وی به عنوان سخن پایانی بیان کرد: احساس ارزشمندی که در معارف دینی به آن عزت نفس می‌گویند جزء پنجمین عناصر سلامت روان در انسان است و از بین رفتن آن نشان دهنده ضعف انسان در برابر محرمات است که در این صورت انسان هیچ مانعی برای انجام ندادن گناه در برابر خود نمی‌بیند.

عناصر پنج گانه سلامت روان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha