دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
lugld

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه زیر بنای پژوهش مفید، آموزش مفید است گفت: گرچه کار پژوهشی در سالهای اخیر کُند بوده و همگام با مطالبات انقلاب نیست و باید برای مقالبه با هجمه علمی دشمن سرعت گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی، پیش از ظهر امروزدر یازدهمین اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) استان اصفهان اظهار کرد: پژوهش مراحلی دارد، مرحله اول تدبر، مرحله دوم تجزیه وتحلیل، مرحله سوم نقد و بررسی و مرحله آخر نوآوری است که گاهی نوآوری اندک و گاهی در حد نظریه پردازی بوده، لذا نمی توان انتظار داشت هر پژوهشگری نظریه پرداز باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انتخاب موضوع پژوهش در امر تحقیق بسیار حائز اهمیت است، گفت: بدون شک پژوهش ها باید متناسب با نیازهای روز باشد و به تعبیری کاربردی باشد.

وی تاکید کرد: بهترین مصداق و عرصه کاربردی برای پژوهش، پاسخ به شبهات مختلف مبتلابه جامعه است؛ امروز شبهات مختلفی پیرامون قرآن کریم، معاد و نبوت، امامت و ... مطرح است که باید بالفعل پاسخ داده شد. البته پاسخ هم باید علمی و تحقیقی باشد.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: در عرصه پاسخ به شبهات از نظر منابع غنی هستیم و این نقطه قوت ما است و نباید از شبهات هراس داشت، چون به راحتی می توان با منابع علمی مکتب تشیع به آنها پاسخ داد. .

وی در ادامه به بیان برخی از موضوعات برای پژوهش کردن در عرصه های مختلف به طلاب پیشنهاد داد و گفت: از پرداختن به موضوعاتی که امروز نیاز جامعه نیست پرهیز کنیم، به عنوان مثال مطالبات نظام اسلامی یکی از عرصه های مهمی است که شایسته است طلاب ورود جدی به این ساحت داشته باشند.

معلمی با بیان اینکه نیازهای فعلی با شبهات جامعه دومقوله متفاوت از یکدیگر است، ابراز کرد: مثلا تبیین نظام اقتصادی، نظام اجتماعی و فرهنگی از آن جمله است.

وی با اشاره به اینکه برخی ترمی شدن حوزه های علمیه و فرایند جدید آموزشی حوزه های علمیه را در سال های اخیر زیر سؤال می برند، بیان کرد: دست به قلم شدن طلاب و هزاران پایان نامه ای که توسط آنان نگاشته شده، از رویش ها و دستاوردهای این فرایند جدید آموزشی است.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی توضیح داد: این رشد و پیشرفت در امر پژوهش کُند بوده و همگام با مطالبات انقلاب و اسلام نیست، باید سرعت بیشتری برای مقابله با هجمه علمی دشمن گرفت.

وی افزود: بیان مشکلات و بیان نقدها از جمله عرصه‌هایی است که می طلبد کار پژوهشی در آن انجام شود، البته صرف بیان مشکلات کار صحیحی نیست و باید به بیان راهکارها هم در پژوهش ها پرداخت شود.

معلمی زیر بنای پژوهش مفید را آموزش مفید دانست و گفت: آموزش و تدریسی موفق است که به دانش پژوهش فقط اطلاعات ندهد، بلکه توان فهمیدن بیاموزد و این مستلزم کار و تلاش علمی دانش پژوهش است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha