جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قطبی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: اگر آورده‌های حوزویان و دانشگاهیان باهم درآمیخته شد آرمان گام دوم انقلاب محقق می شود؛ مگر می شود در عمق حجره های فیضیه بدون توجه به دانش های علمی و فناوری های علمی درس خواند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که به میزبانی دانشگاه اصفهان در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، اظهار کرد: گاهی وحدت حوزه و دانشگاه را در مبادی و گاهاً در مسیر و روش و منش پیگیری می گیریم.

وی با بیان اینکه معتقدم یکی از ضروریات، پیگیری خروجی وحدت حوزه و دانشگاه و ماحصل این اتفاق مبارک است، تصریح کرد: اگر توانستیم از دو مجموعه بزرگ حوزه و دانشگاه، یک خروجی حاصل شود تا در عرصه و متن جامعه و برای مردم تبلور داشته باشد ، در حقیقت وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته است.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق عنوان کرد: معتقدم وحدت در یک نقطه خوبی شکل گرفته است ولی باید تقویت نمود.

وی با اشاره به اینکه ما تجلی‌گاه های خوبی از وحدت دین و علم داریم که یکی از آنها مراسم حج است، گفت: نمی توان حج را فقط خروجی دین دانست، حج در حقیقت تبلور و تلاقی دین و دانش های دانشگاهیان است، در بهتر برگزاری این مراسم دینی، ابزارهای مختلفی استفاده می شود که همه برخاسته از علم دانشگاهیان است که به کمک آمده است و در قبال آن این دین است که بستر ظهرو بروز این علم را فراهم ساخته است.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تاکید کرد: مگر می شود در عمق حجره های فیضیه بدون توجه به دانش های علمی و فناوری های علمی درس خواند.

وی افزود: مردم یک جامعه هر آنچه لازم دارند، استفاده می کنند، این ما حوزویان و دانشگاهیان هستیم که برآیند دونگاه علم تجربی و علم آسمانی را برای نیازهای مردم باید فراهم کنیم.

حجت الاسلام قطبی یادآور شد: اگر آورده‌های حوزویان و دانشگاهیان باهم درآمیخته شد آرمان گام دوم انقلاب محقق می شود؛ پژوهش یکی از میدان هایی است که هم در حوزه و هم دانشگاه رقم می خورد و عرصه فناوری می تواند ماحصل این پژوهش ها در هر دو منظومه علمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که به مبدا علم در هر دو منظومه علمی دانشگاه و حوزه فکر می کنیم و همانطور که در مسیرو روش بفکر وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، باید به افق، آینده و محصول و نتیجه این دو منظومه هم تدبّر کنیم.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق خاطرنشان کرد: اگر ما صرفاً به معارف بدون توجه به علم تجربی بپردازیم، نتیجه آن یک عرفان خشک و بدون نتیجه است و اگر فقط هم به علم تجربی بدون توجه به علم آسمانی بپردازیم، به یک همینه می رسیم که آسیب های آن فاجع آمیز است.

وی افزود: انتظار این است در تعامل بین دو مجموعه علمی حوزه ودانشگاه، هسته های تحقیق و توسعه و دفاتر انتقال فناوری رقم بخورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha