یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ زهرا دولتی گفت: از مصداق تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، دست به دست هم دادن دو مجموعه است برای سوق دادن جامعه به سمت رشد، تعالی و پیشرفت حتی از جنبه مادی.

خبرگزاری «حوزه» سمنان - / بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه است.

این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد که به پاس فعالیت های چشمگیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر «سالروز شهادت دکتر مفتح» به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان به منظور بررسی راه های وحدت حوزه و دانشگاه، به سراغ زهرا دولتی، معاون پژوهش مدرسه علمیه نجمیه رفته که مشروح گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

دولتی تاریخچه بنیان این روز را اینگونه بیان کرد: طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی(ره) در سال ۵۹ آغاز شد. بیست و هفتم آذرماه، یادآور شهادت مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد. به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، امام خمینی روز ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری کردند.

وی نظر مقام معظم رهبری را در باره وحدت این دو نهاد اینگونه فرموده اند «وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه‌ی اسلامی پیشرفته‌ی مستقل، جامعه‌ی امام، جامعه‌ی پیشاهنگ، جامعه‌ی الگو، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند حرکت نمایند. ما این دو کانون علمی و مرکز تعلیم و تعلم را از لحاظ اخلاق حاکم بر آنها، سیستم و سازماندهی حاکم بر آنها و از برخی از محتواها به هم نزدیک کنیم. اگر وحدت در مبانی معرفتی باشد به طرف تمدن ایرانی اسلامی حرکت خواهیم کرد، مقصود ما از تمدن اسلامی بازگشت به عقب نبوده بلکه بازگشت به اصل اسلام است و همچنین مقصود از هویت ایرانی بازگشت به هویت اصیل ایرانی، خودباوری و اعتماد به نفس است».

وی با اشاره به اهداف مشترک حوزه و دانشگاه گفت: تداوم انقلاب و بنیان گذاری تمدّن نوین اسلامی و رشد و توسعه فراگیر آن، جز در پرتو وحدت و پیوند گسست ناپذیر حوزه و دانشگاه امکان پذیر نیست. انقلاب اسلامی با گفتمان جهانی اندیشانه بنا شده و نگاه تمدنی دارد؛ ابزارهای تمدنی اندیشانه این نگاه تمدنی، همان نقطه تمرکز در وحدت حوزه و دانشگاه است که بدون وحدت حوزه و دانشگاه میسر نمی‌شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه نجمیه سمنان اظهار کرد: وجه مشترک حوزه دانشگاه این است که هر دو، نهادهایی علمی و پرورش دهنده شخصیت های علمی و فکری هستند. بین دین و علم تعارضی نمی‌باشد، از این جهت تربیت انسان کامل یکی از خروجی‌های امر مبارک وحدت حوزه و دانشگاه است، چرا که خالق تشریعیات همان خالق تکوینیات است، لذا نگاه کل‌نگرانه و جامع حوزه دینی و نگاه جزءنگرانه و آثار نگر در صورت همراهی می‌توانند خلاءهای بزرگی از فهم علمی را مرتفع کنند و قدم های بزرگی در پیشرفت جامعه بردارند.

دولتی افزود: از مصداق تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، دست به دست هم دادن دو مجموعه است برای سوق دادن جامعه به سمت رشد، تعالی و پیشرفت، حتی از جنبه مادی که ابزاری برای رسیدن به معنویاتاست. از این رو اگر حوزه و دانشگاه در مقابله با مشکلات یک موضع واحد داشته باشند، در این صورت می‌توان گفت که وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده است، وگرنه هنوز زمان زیادی مانده تا این موضوع محقق شود. برای تحقق یک جامعه متعالی و تامین آرمان‌های امام(ره) و انقلاب، باید به طور مضاعف به ویژه در بحث گفتمان‌سازی، تئوری‌پردازی و تطبیق مباحث اسلامی به طور عینی با نیازهای جامعه تلاش کرده و حوزه و دانشگاه نیز از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کافی ببرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha