سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر / آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رونمایی از کتاب ۷ جلدی «رجال تفسیری» را امری مبارک دانست و گفت: همیشه تا بحث از رجال می شده آن را از علوم مقدمی در زمینه اجتهاد در فقه می دانسته اند؛ اما تفسیر نیز نیاز به بحث رجالی دارد تا در فهم کلام وحی دچار انحراف نشویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز با حضور در آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» که با اشراف آیت الله العظمی جوادی آملی تألیف شده است و همزمان با هفته پژوهش و در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها، گفت: هفته پژوهش هفته ای است که در آن سخن از علم و تولید علم رایج می شود و خون تازه در بدن حوزه و دانشگاه جریان می یابد؛ البته هفته پژوهش یک نماد است و این امر در سراسر سال در حوزه و دانشگاه در حال پیگیری می باشد.

وی افزود: کتاب «رجال تفسیری» اثری بی نظیر است؛ حوزه‌های علمیه آیه «نَفر» را به فقه اصطلاحی تفسیر کرده اند، اما فقه عبارت از فهم عمیق و همه جانبه از دین است؛ پس تفقه منحصر به فقه مصطلح و اصول نیست، بلکه منظومه ای از علوم دینی شامل علومی همچون تفسیر است .

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: اهتمام به مسئله تفسیر قرآن مجید در مشی علمی حضرت استاد جوادی آملی درخشش دارد؛ در تفسیر تسنیم این درخشش به وضوح دیده می شود.

وی رونمایی از کتاب ۷ جلدی «رجال تفسیری» را امری مبارک دانست و گفت: همیشه تا بحث از رجال می شده آن را از علوم مقدمی در زمینه اجتهاد در فقه می دانسته اند؛ اما تفسیر نیز نیاز به بحث رجالی دارد تا در فهم کلام وحی دچار انحراف نشویم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: تأکیدات ائمه معصومین علیهم السلام بر همراهی قرآن و سنت ما را ناگزیر به در خانه اهل بیت(ع) می کشاند؛ در روایت وارد شده است که اگر جهان را در نوردید هیچ علمی نیست که از جانب ما اهل بیت(ع) صادر نشده باشد.

وی با اشاره به لزوم شناخت روایات برای فهم صحیح قرآن مجید، افزود: حدیث جایگاه رفیعی در تحقیقات دینی دارد؛ حدیث دومین سند ما پس از قرآن است و باید در شناخت صحیح از ناصحیح آن، تلاش علمی لازم به عمل آید.

امام جمعه قم، گفت: معجم نویسی، گزیده نویسی و علومی دیگر عرصه هایی هستند که در عصر ما در حوزه های علمیه راه اندازی شده اند.

دبیر شورای عالی حوزه، اظهار کرد: فلسفه اینکه حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند رجال تفسیری تألیف شود این است که روایات در زمان خود حضرت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله هم مورد تحریف هایی واقع شدند.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر لزوم نقد کتاب های تولید شده، عنوان داشت: موفقیت ها و رشد حوزه های علمیه در سایه نقدهایی بوده که بر آثار تولیدی آن شده است؛ هیچ کار بشری بدون خطا و اشکال نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha