جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر / آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش گفت: باید در نگارش کتاب های رجالی بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم؛ نباید اصلی و مهمی که باید مورد توجه واقع شود این است که بنا نداشته باشیم بی جهت نوشته ای را از کتابی به کتاب دیگر منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم رحمان ستایش مدیر گروه رجال پژوهشکده علوم و معارف حدیث، امروز با حضور در آیین رونمایی از کتاب «رجال تفسیری» که با اشراف آیت الله العظمی جوادی آملی تألیف شده است و همزمان با هفته پژوهش و در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها، گفت: در مورد کتاب «رجال تفسیری» باید گفت که در علوم دینی ما شیعیان، احادیث اهل بیت علیهم السلام در کنار کلام وحی نقش محوری دارند.

وی افزود: از آنجا که ما متأسفانه دسترسی مستقیم به سنت نداریم و از طریق راویان غیرمعصوم به این امر می خواهیم دست یابیم، لذا سامانه ای علمی برای بررسی حجیت احادیث موجود ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش خاطرنشان کرد: مطلق گویی و عام گویی در زمینه حجیت احادیث کار پسندیده ای نیست و اخباریون نیز قائل به علم رجال بوده اند.

وی مرحوم علامه طباطبایی را اولین دانشمندی دانست که در حوزه روایات به ارزیابی و ارائه منطقی آن ها پرداخته است و ادامه داد : هرکسی که وارد علوم تفسیری شد و این مبنای شیعی را پذیرفت که فهم صحیح قرآن به اهل بیت علیهم السلام ختم می شود، ناگزیر می بایست به احادیث مراجعه نماید و این امر نیازمند سامانه صحت سنجی روایات است.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث، تصریح کرد: نگاه به حدیث در تفسیر و توجه به سامانه حدیث شناسی و به تبع آن علم رجال یک نگاه و توجه الزامی برای رسیدن به فهم درست از قرآن است.

وی با اشاره به تلاش های فراوان حضرت آیت الله جوادی آملی در زمینه تفسیر قرآن افزود: ایشان در هر حوزه ای که ورود کرده اند، ابداعات و نظریه پردازی های موفق و دقیقی را داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش بیان داشت: می بایست در نگارش کتاب های رجالی بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم؛ نباید اصلی و مهمی که باید مورد توجه واقع شود این است که بنا نداشته باشیم بی جهت نوشته ای را از کتابی به کتاب دیگر منتقل کنیم.

وی گفت: این به معنای عدم تکرار منابع در یک کتاب موفق نیست؛ منظور این است که کاربرد عبارات در کتاب ها باید با هدف و انگیزه مهمی باشد؛ این باید در تمام کارهای علمی لحاظ گردد تا به نوآوری برسیم.

مدیر گروه رجال پژوهشکده علوم و معارف حدیث اظهار کرد: باید اطلاعات تجمیع شده به صورت دقیق در اختیار نویسنده کتاب رجالی قرار داشته باشد؛ پس جمع آوری اطلاعات از اولین گام ها در نوشتن کتاب است.

وی با تأکید بر معلوم بودن تکلیف منابع نگارش کتاب عنوان داشت: باید کاملاً مشخص باشد چه منابعی اصل و قابل اعتنا هستند و چه کتبی نیاز به توجه ندارند؛ لذا در حوزه منابع نباید به شکل ذوقی استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش گفت: جامع نویس باید دارای مبنا باشد تا در مواقعی که اختلافاتی را می بیند و یا شک و شبهه ای در مطالب ایجاد می شود برپایه آن بتواند تصمیم علمی قاطع را بگیرد.

وی ادامه داد: باید تحقیق دارای طراحی و روش دقیق باشد؛ وقتی که ما در حوزه علمی خاصی ورود کردیم باید محتوای مفسرانه ارائه دهیم و مطالب را به صورت روشمند به نگارش درآوریم.

مدیر گروه رجال پژوهشکده علوم و معارف حدیث جریان ها را بحثی نو در حوزه روایات تفسیری برشمرد و خاطرنشان کرد: ممکن است گفته شود ادعای جریان ها به دلیل عدم انجام تحقیقات مقدماتی ادعایی سنگین است؛ اما در پاسخ گفته می شود مطرح کردن این موضوع جهت رسیدن به آن الزام دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha