جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ولایت فقیه

حوزه/ حجت الاسلام مظاهری گفت: ولایت فقیه از جمله مسائل مورد اجماع علما در طول تاریخ بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام مظاهر احمدیان، امروز در مراسمی که با موضوع " ادله های اثبات ولایت فقیه" به صورت مجازی در مدرسه علمیه نجمه خاتون (س) تکاب برگزار شد، اظهار داشت: رهبر جامعه اسلامی باید صلاحیت علمی، اعلمیت، سیاست ، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت اخلاقی و عدالت داشته باشد و متعهد به قوانین اسلام بوده و مطیع هوای نفسش و دنیا طلب نباشد.

وی، مدیر و مدبر و آینده نگر بودن را از دیگر خصوصیات رهبر جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب چشم انداز ۲۰ ساله و ۳۰ ساله برای انقلاب اسلامی ترسیم می کنند و این نشان از درایت و مدیریت و کارآمدی ایشان و ولایت فقیه است.

کارشناس دینی با بیان این که آنهایی که در خصوص ولایت فقیه شبهه اندازی می کنند، درکی از اصل آن ندارند، افزود: ملا احمد نراقی در زمان فتحعلی شاه قاجار، ۲۰۰ سال قبل بحث ولایت فقیه را مطرح کرده‌ است و از قرن ۴ در کتب بزرگان شیعه افرادی مانند شیخ مفید و ...بیان کرده اند که اقامه حدود الهی از جانب خداوند به ائمه معصومین واگذار شده و بعد از آن ها حاکمانی که منصوب از طرف ائمه هستند، یعنی فقها این مسئولیت را عهده دار هستند و بعضی از علمای شیعه معتقدند بحث ولایت فقیه به صدر اسلام برمی‌گردد و در دوران غیبت، ائمه معصومین فقهای شیعه را جانشینان خودشان برای حکومت داری مسلمین منصوب کرده اند.

وی ادامه داد: شیخ مفید امر به معروف، جهاد با کفار، اقامه نماز عیدین و ... را از شئون ولایت می داند که فقیه باید آنها را اداره کند و چون حاکم اسلام است باید به همه امورات امسلمین نظارت کند و همچنین شیخ طوسی در قرن 4 اقامه حدود الهی را از شئون و وظائف ائمه و جانشینان آن ها عنوان می کند.

حجت الاسلام احمدیان با بیان این که فقهای بزرگ اسلام مثل محمدبن ادریس حلی، شهید اولف مقدس اردبیلی، شیخ انصاری، محقق همدانی، میرزای نائینی، آیت الله بروجردی و شهید مطهری در کتب خود صراحتا بحث ولایت فقیه را مطرح کرده و بدان معتقد بودند، گفت: آرای فقهای شیعه بر این است که ولایت فقیه مطلقه، همان اختیاراتی را که رسول مکرم اسلام داشتند و برخی از فقهای شیعه از ولایت فقیه به حاکم جامعه اسلامی یاد کرده اند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha