سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بحرین

حوزه/ ۱۷ دسامبر روز شهید در بحرین فرصتی است تا انقلابیون و آزادگان جهان یاد و خاطره شهدای بحرین را گرامی بدارند و بر ادامه راه آنها تاکید کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، مردم بحرین هر ساله روز هفدهم دسامبر مراسم "عید شهدا" را برگزار می کنند تا به کسانی که در مراحل مختلف مبارزه سیاسی، به دست نظام حاکم بحرین به شهادت رسیده اند، اعلام وفاداری کنند.

مخالفان رژیم بحرین اعلام کردند که مراسم بزرگداشت سالروز "عید شهدا "، امسال با شعار وحدت و تجدید میثاق با شهدا برگزار شد تا بر قصاص و خونخواهی در برابر اقدامات مقامات بحرینی تاکید کنند. در همین راستا معارضان بحرینی جدولی از برنامه های بزرگداشت روز شهید را امسال با شعار "یستبشرون" را اجرا کردند.

راه اندازی پویشی با هشتگ یستبشرون و عید-شهداء-البحرین در توئیتر و شبکه های اجتماعی دیگر، روشن کردن شمع بر سر مزار و گلزار شهدا در آستانه روز شهید، شهیدانی که با خون پاکشان غسل داده شدند از جمله این برنامه ها است.

برگزاری راهپیمایی هایی در داخل و خارج بحرین روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ دسامبر به مناسبت بزرگداشت و اعلام وفاداری به آنها و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها از جمله این برنامه ها بود. در راستای بزرگداشت نام و یاد شهدای بحرین خبرگزاری حوزه نیز شناسنامه ای از تعدادی از شهدای بحرین گرد آوری کرده است.

در این شناسنامه به معرفی کوتاهی از تعدادی از شهدای بحرینی که از زمان آغاز انقلاب بحرین در راهپیمایی ها و یا زمان اسارت و در بازداشت زندانی ها زیر شکنجه مزدوران آل خلیفه به شهادت رسیدند، پرداخته شده است.

شهید "رضا الغسره" از شهدای ابرار بحرینی بود که ان‌شاء الله در کنار پیامبران و صدیقین و صالحان جای دارد و خداوند متعال پاداش گرانبهایی به او عطا فرمود چرا که وی خون خود را در خداوند فدا کرد.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی



شهید حسین البقالی؛ این شهید اهل شهر جد حفص بحرین بود و در ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۲ به شهادت رسید. شهید البقالی بعد از مشارکت آگاهانه اش در جهاد با طاغوت آل خلیفه و در میدان مبارزه با مزدوران دچار سوختگی شدیدی شد و بعد از انتقال وی به بیمارستان سلمانیه و به وخامت رفتن شرایط سلامتی او و پس از بی توجهی کادر پزشکی به وضعیت سلامتیش نیروهای اطلاعاتی در داروهایش سم ریخته و وی را مسموم کرده و به شهادت رسید.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید "سعید العویناتی" از اهالی روستای البلاد القدیم بحرین بود که در ۱۲ دسامبر سال ۱۹۷۶م به شهادت رسید.این شهید به خاطر فعالیت های خود که در تعارض با منافع رژیم آل خلیفه بود تحت پیگرد و تعقیب قرار گرفته بود. تا اینکه در تاریخ ۱۰ دسامبر۱۹۶۷م مزدوران جنایتکار آل خلیفه به منزل وی یورش بردند و تمام خانه شهید را بازرسی کردند، اما شهید در خانه حضور نداشت.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

بعد از شنیدن این خبر او شجاعانه خود را به مرکز پنج پلیس معرفی می کند و دو روز بعد در ۱۲دسامبر خبر شهادتش به خانواده اش ابلاغ می شود. شاهدان عینی که در مراسم غسل شهید شرکت داشتند، آثار شکنجه بر پیکر شهید را می بینند. او در شکنجه‌گاه‌های زندان‌های آل خلیفه مورد شکنجه‌های وحشیانه، روحی و جسمی و اهانت قرار گرفته بود.

شهید "ساجده فیصل جواد" نوزاد شهید اهل روستای بلاد القدیم بود و در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۱ به شهادت رسید.او شش روز پس از تولدش بر اثر مسمومیتی که ناشی از حمله مزدوران آل خلیفه به خانه افرادی که در تظاهرات شرکت کرده بودند با گازهای سمی مسموم که وارد خونش شد و عوارض شدیدی برای او به همراه داشت به شهادت رسید . او به عنوان شاهدی بر جنایات آل خلیفه، آل سعود، آل نهیان و داعشی های جنایتکار به شهادت رسید.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید "عبدالکریم البصری" از اهالی کرزکان بحرین که در ۹ دسامبر ۲۰۱۴ به شهادت رسید. وی در حالی که به سمت اقامه نماز جماعت ظهر می رفت بر اثر انفجار بمب جان باخت و تمام اعضای بدنش تکه تکه شد این شهید شاهدی بر جنایت های آل خلیفه و آل سعود و آل نهیان و داعشی های جنایت کار است.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید "عیسی عبدالحسن" از اهالی قریه کرزکان بود که در ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ به شهادت رسید. وی پس از آنکه مانع از کار نیروهای امدادی و پزشکی برای نجات مجروحین در میدان الشهداء اللؤلؤة شدند به شهادت رسید، یکی از نیروهای آل خلیفه با اسلحه اش سر شهید را هدف قرار داد و به وی شلیک کرد و مغزش را متلاشی کرد.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی


شهید "زهره صالح" از اهالی الدیه بحرین بود و در ۷ دسامبر ۲۰۱۱ به شهادت رسید. در روز جمعه ۱۸نوامبر ۲۰۱۱ در حین سرکوب شرکت کنندگان در تحصن گسترده که اقدامات قاطعی علیه تظاهر کنندگان انجام می شد، شهید مظلوم در بین مشارکت کنندگان در بین آزادگان و اولین نفر در میدان های مبارزه با مزدوران در میدان الشهداء بود و در تعدادی از راهپیمایی ها و تحصن های انقلابی و انسانی حضور داشت. شهیده مظلوم زهره صالح همراه با این تظاهرات و تحصن ها بود و ایمان داشت که مردم بحرین در سایه ظلم به سر می برند و با عدالت انقلابیشان هزینه مبارزه با آل خلیفه و هم پیمانان جنایتکارشان را می پردازند. هزینه هایی چون از دست دادن کار و یا سختی در امرار معاش .وی بر اثر شدت جراحات وارده پس از اینکه مزدوران آل خلیفه جنایتکار خائنانه به او با میله آهنی که در جلوی سرش بود، حمله کردند به شهادت رسید.

‎شهید "علی خضیر" از اهالی جزیره ستره در ۱۷ فوریه ساله ۲۰۱۱ به شهادت رسید. وی پس از حمله تروریستی به تحصن کنندگان در میدان الشهدا، میدان اللؤلؤة توسط رژیم جنایتکار آل خلیفه به شهادت رسید و مورد اصابت گلوله ساچمه ای از سلاح های ممنوعه بین المللی قرار گرفت.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید "علی مومن" از اهالی جزیره ستره بحرین در ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۱ به شهادت رسید. وی پس از حمله تروریستی به تحصن کنندگان در میدان الشهدا، میدان اللؤلؤة توسط رژیم جنایتکار آل خلیفه به شهادت رسید و مورد اصابت گلوله تفنگ شکاری از سلاح های ممنوعه بین المللی قرار گرفت.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید "محمود أبوتاکی" از جزیره ستره در ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ به شهادت رسید. وی نیز پس از حمله تروریستی به تحصن کنندگان در میدان الشهدا، میدان اللؤلؤة توسط رژیم جنایتکار آل خلیفه به شهادت رسید و مورد اصابت گلوله ساچمه ای از سلاح های ممنوعه بین المللی قرار گرفت. نتیجه تحقیقات پزشک قانونی این شهید خونریزی و پارگی اعضای داخلی بدن عنوان شد.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید "علی جاسم محمد مکی" ۲۷ ساله از منطقه جد حفص در ۱۷ دسامبر ۲۰۰۷ به شهادت رسید. وی پس از وقوع درگیری بین نیروهای مزدور بحرینی و معترضان برای جلوگیری از آغاز راهپیمایی عید شهدا که قرار بود از ساعت ۳ بعد از ظهر نزدیک منطقه راس الرمان در منامه آغاز شود، بر اثر شکنجه وحشیانه به دست نیروهای ضد شورش و خفگی ناشی از گاز اشک آور به شهادت رسید.

علی جاسم محمد در منطقه سنابس حضور داشت. زمانی که اعتراضات آغاز شده بود، نیروهای آل خلیفه مانع از حضور مشارکت کنندگان در راهپیمایی از محل شروع آن می شدند و منطقه محاصره شده و مملو از گاز اشک‌آور شیمیایی و گلوله‌های لاستیکی بود، نیروهای مسلح نظامی و غیر نظامی با پشتیبانی بالگردهایی که همچنان گلوله های لاستیکی و گاز از هوا به سمت تظاهرکنندگان شلیک می کردند، وارد این منطقه شدند.

نگاهی بر شناسنامه چند شهید بحرینی؛ از شهادت نوزاد شش روزه تا شکنجه زنان بحرینی

شهید علی جاسم از طرف وحشی هایی که از برخی کشورهای منطقه برای سرکوب تظاهر کنندگان وارد بحرین شده بودند محاصره شد و مورد ضرب و شتم شدیدی قرار گرفت. شهید موفق شد از الجلاوزه بگریزد و مخفیانه در بین راه های فرعی فرار کرد و به سمت خانه خو در جد حفص رفت. زمانی که او وارد خانه اش شد، جلوی چشمان مادر و برادرش مبتلا به تنگی نفس شدید شد و لحظاتی بعد روی زمین افتاد. برادرش سعی کرد به او کمک کند، اما او اشاره می کرد نمی تواند نفس بکشد. لحظاتی نگذشته بود که نشانه های احتضار در شهید مشخص شد. برادرش بلافاصله او را به بیمارستان بین المللی بحرین که نزدیک خانه شان است برد، اما در بین راه جان باخت.

شایان ذکر است، بر اساس اعلام منابع آگاه از زمان آغاز انقلاب مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه حدود ۳۰۰ بحرینی به دست مزدوران رژیم آل خلیفه به شهادت رسیدند و حدود ۴هزار نفر در زندان های آل خلیفه به سر می برند.

منبع: صفحه اینستا گرام شهدای بحرین

گزارش از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha