جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شبکه نمایش خانگی

حوزه/ پژوهشگر و کارشناس رسانه تصریح کرد: برخلاف صداوسیما که نرخ تولید فیلم و سریال در آن معمولاً نرخ معقولی است، هزینه تولید محصولات شبکه نمایش خانگی، حساب و کتاب مشخصی ندارد.

سید محمدرضا خوشرو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت و ضرورت ایجاد تحول در زمینه تولید فیلم و سریال در رسانه ملی ابراز داشت: البته باید توجه داشت که تحول در حوزه فیلم و سریال به متغیرهای متعددی مرتبط است، ضمن آن که باید توجه داشت شرایط امروز دیگر مثل گذشته نیست که بازار تولید فیلم و سریال در انحصار صدا و سیما و یا برخی شبکه های ماهواره ای باشد، بلکه در حال حاضر شاهد تولید انبوه فیلم و سریال با لحاظ بخشی از ممیزی های رایج در سینما هستیم که به جهت دوگانگی قواعد ممیزی فرهنگی، عملاً نظاره گر یک رقابت ناسالم میان این قبیل محصولات با آثار تولیدی سازمان صدا وسیما می باشیم.

وی افزود: با این وجود، رسانه ملی همچنان از اصلی ترین بخش های تولید فیلم و سریال در کشور به شمار می رود که دارای عقبه ای طولانی است و تجربه بسیار ارزشمندی در این زمینه دارد.

وی همچنین گفت: هم اکنون در بستر پلتفرم های داخلی، بخش خصوصی با ایده ها و سوژه های خاص به دنبال تولید محتوایی است که از حیث ممیزی، محتوایی متفاوت با صداوسیما دارد، کما این که به عنوان مثال عشق های مثلثی و مربعی و ... دارای جذابیت های غریزی خاصی است، همچنین از نظر پوشش و آرایش و ... این آثار با تولیدات تلویزیون متفاوت است.

این کارشناس و تحلیلگر رسانه بیان داشت: علاوه بر این ها از حیث مدیریتی نیز مشاهده می کنیم که بحث هزینه های تولید آثار شبکه نمایش خانگی نیز متفاوت است، به این معنا که نرخ تولید سریال در صداوسیما معمولاً یک نرخ معقولی است اما در نمایش خانگی و بخش خصوصی، عملاً حساب و کتابی در این باره وجود ندارد، کما این که گویا هر سریالی یک نرخی دارد و بازیگران شاخص و معروف همچنین عوامل دیگر در این آثار، رقم هایی فراتر از نرخ متعارف در صداوسیما دریافت می کنند و لذا رقابت را از این حیث برای تولید فیلم و سریال در صداوسیما دشوار کرده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به عقیده بنده، از آن جا که حاکمیت تصمیمش بر این است که تولید فیلم و سریال در حوزه فضای مجازی وجود داشته باشد، باید اشراف مقرراتی سازمان صدا و سیما روی آن ها باشد و اگر این گونه شود، امید داریم که فضای رقابتی موجود از این فضای بی بندی و باری که وجود دارد، خارج شده و لذا مخاطب با سیاست های دوگانه مواجه نباشد.

وی گفت: راهکار این است که تمرکز از درون سازمان صداوسیما در زمینه تولید فیلم و سریال برداشته شده و اجازه داده شود که موسسات و نهادها و شرکت های بیرونی که توان تولید دارند، به عنوان پیمانکار برای سازمان اقدام به تولید نمایند.

خوشرو ابراز داشت: البته خود سازمان صداوسیما باید اولویت ها و سیاست ها را در این باره به درستی تبیین کند و بر این اساس، انتظار تولید محتوا و سریال و برنامه داشته باشد و سپس نظارت محتوایی بر آن ها داشته و مهر تأیید بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha