دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/نماینده ولی‌فقیه کهگیلویه و بویراحمد در نشست وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: در قبال هجمه‌های سنگینی که دشمن طراحی کرده است هم دانشگاه و هم حوزه رسالت دارند نقشه‌های دشمنان مثل کاهش جمعیت را نقش بر آب کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، ۲۷ آذرماه سالروز شهادت شهید آیت‌الله دکتر مفتح روز وحدت میان حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.امروز فرصت خوبی بود تا دانشگاهیان و حوزویان دور هم جمع شوند و راه‌های وحدت میان حوزه و دانشگاه را بررسی کنند. به همین منظور پیش از ظهز امروز نشستی با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به میزبانی دانشگاه یاسوج در سالن اجتماعات این دانشگاه با حضور نماینده ولی فقیه،مدیران،معاونین و اساتید حوزه علمیه برادران و خواهران و دیگر دانشگاهیان برگزار شد.

هر چند عده‌ای از اساتید دانشگاه و حوزه معتقد بودند وحدت میان حوزه و دانشگاه در حد حرف و شعار مانده و تحقق پیدا نکرده اما نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد معتقد است وحدت میان حوزه و دانشگاه شکل گرفته است.

حسینی: راز پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود / پناهی: دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است

حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی با گرامیداشت ۲۷ آذر سالروز شهادت شهید مفتح و تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی بود که به سبب وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی حاکمیت تلاش می‌کرد حوزه و دانشگاه را مقابل هم قرار دهد و این دو عنصر مهم در تقابل هم باشند اما در بستر عمومی، دانشگاه و حوزه با هم وحدت داشتند که راز پیروزی انقلاب اسلامی همین وحدت بود.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی، نظام دانشمندان، خردمندان و اندیشمندان است، گفت: اگر بخواهیم انقلابی را در دنیا که برخواسته از حرکت دانشمندان و اندیشمندان است نام ببریم باید به انقلاب اسلامی ایران اشاره کنیم.

حسینی: راز پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود / پناهی: دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است

امام جمعه یاسوج با بیان اینکه سکانداران انقلاب اسلامی از حوزه و دانشگاه هستند، گفت: نمی‌توانیم بگویم انقلاب اسلامی از حوزه و دانشگاه جدا است همه کسانی که در سطح کشور، استان و شهرستان مدیریت می‌کنند، قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، فعالان حوزه قضایی و سران قوا کسانی هستند که یا حوزوی یا دانشگاهی هستند لذا وحدت اولیه میان حوزه و دانشگاه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در دانشگاهی مثل علوم پزشکی علاوه بر تدریس پزشکی معارف اسلامی هم تدریس می‌شود افزود: تاکید می‌کنم وحدت میان حوزه و دانشگاه به زیبایی شکل گرفته، البته مباحثی وجود دارد که باید مطرح شود تا حوزه و دانشگاه به آن بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی به شورای فرهنگ عمومی به عنوان تلفیقی از حوزویان و دانشگاهیان اشاره و عنوان کرد: مباحثی مانند طلاق، آسیب‌های اجتماعی، موضوع جمعیت مورد اشاره در این نشست و سایر مباحث در شورای فرهنگ عمومی مطرح و مورد بحث قرار می‌گیرد و از حوزویان و دانشگاهیان در این خصوص طرح و ایده و برنامه می‌خواهیم. شورای فرهنگ عمومی به لحاظ ساختاری مشکلی ندارد اما به لحاظ کار عملی دچار ضعف شده‌ که باید مرتفع شود.

حسینی: راز پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود / پناهی: دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است

امام جمعه یاسوج ادامه داد: بحثی که امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است نقش دانشگاه و حوزه در سطح استان و شهرستان است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی بیان کرد: استان از معضلی به‌نام بیکاری رنج می‌برد نقش دانشگاه در زمینه رفع بیکاری این است که آیا رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شود در زمینه اشتغال و رفع بیکاری موثر بوده یا نه؟

نماینده ولیفقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رسالت حوزه علمیه گفت: رسالت حوزه‌های علمیه در زمینه فرهنگ است باید رصد شود که حوزه در زمینه فرهنگ‌سازی، تبلیغ و سبک زندگی اسلامی، بی‌حجابی‌ها و پوشش‌های نامناسبی که مغایر با فرهنگ بومی است کاری انجام داده یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عنوان کرد: البته این به معنای بیگانگی حوزه با اشتغال و دانشگاه با فرهنگ نیست و هر دو در این زمینه مسئولیت دارند. همه این موارد باید بر محور دین حرکت کنند چرا که اگر در کنار رشد علمی، رشد اخلاقی شکل نگیرد هر چه بسازیم از بین می‌رود مانند جنگ جهانی دوم که ۷۵ میلیون انسان با علم بدون اخلاق کشته شدند.

حسینی: راز پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود / پناهی: دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قطعا دانشگاه در قبال اخلاق و معنویت و حوزه در قبال مباحث مربوط به زندگی مردم مسئولیت دارند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و وحدت میان حوزه و دانشگاه شاهد رشد انقلاب اسلامی در سطح دنیا هستیم البته توصیه می‌کنم این خودکم‌بینی که دشمن برنامه‌ریزی کرده تا اقدامات انقلاب اسلامی و موفقیت‌ها را کم و بی‌اهمیت جلوه دهد مرتفع شود که حوزه و دانشگاه هر دو در بستر عمومی و کلاس‌های درس باید به خدمات نظام و پیشرفت‌های صورت گرفته بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در قبال هجمه‌های سنگینی که دشمن طراحی کرده هم دانشگاه و هم حوزه رسالت دارند و تاکنون به یاری خداوند و اقدامات صورت گرفته نقشه‌های دشمنان نقش بر آب شده است.

دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شود

بهادر کرمی، سرپرست دانشگاه یاسوج هم در این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب صنعتی نبود گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و به برکت این انقلاب باورهای مردم که قبل از انقلاب ضربه دیده بود ترمیم شد.

حسینی: راز پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود / پناهی: دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است

سرپرست دانشگاه یاسوج عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ارتباط نزدیک میان حوزه و دانشگاه هستیم و اگر حوزه و دانشگاه دست به دست هم دهند و همکاری و هم‌افزایی خوبی داشته باشند جامعه به رشد علمی بیشتری دست پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: امیدواریم وحدت میان حوزه و دانشگاه معنای واقعی‌تری به خود بگیرد و از حالت شعاری خارج شود که برای عملی شدن این شعار از ظرفیت علما و روحانیون به خصوص نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه بیشتر استفاده می‌کنیم.

کرمی پیشنهاد کرد: دبیرخانه مشترک میان حوزه و دانشگاه به عنوان خروجی این نشست شکل بگیرد و نمایندگان دانشگاه و حوزه برای تشکیل این دبیرخانه تحت نظارت نماینده ولی‌فقیه در استان معرفی شوند.

دانشگاه و حوزه به موضوع مهم پیری جمعیت بپردازند

حجت‌الاسلام و المسلمین صفدر پناهی در این نشست بیان کرد: موضوع مشترک میان حوزه و دانشگاه که بسیار مهم بوده بحث پیری جمعیت است که باید به آن بپردازیم.

حسینی: راز پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود / پناهی: دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است

مدیر حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همان طور که پیش‌بینی شده در سال ۱۴۳۰ ایران جزء پیرترین کشورهای جهان است و این نگران کننده است‌. رشد جمعیت ایران منفی ۶/ درصد است که کاهش جمعیت کاهش نشاط اجتماعی و اقتصادی کاهش اقتدار سیاسی و اجتماعی و کاهش اقلیت و اکثریت را به دنبال دارد که این مشکل را دانشگاه و حوزه باید رفع کنند.

وی بیان کرد: ناباروری‌ها و سقط جنین‌ها اگر حل نشود پیامدهای سخت‌تری به دنبال دارد دشمن از طریق نفوذ به دنبال کاهش جمعیت ایران است از حوزه و دانشگاه تقاضا دارم به مسائل فرهنگی خصوصا بحث جمعیت، مباحث اقتصادی و سقط جنین توجه بیشتری داشته باشند.

گفتنی است؛ مسلح شدن دانشجویان به علوم دینی، بیان خدمات و موفقیت‌های انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها، نقش آفرینی حوزه و دانشگاه در مسائل و مشکلات جامعه، فراهم شدن بستر رشد علمی اسلامی، ورود حوزه و دانشگاه به مسایل فرهنگی و اقتصادی و پرورش نخبگان در حوزه‌های دینی و علمی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست با حضور حوزویان و دانشگاهیان بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha