یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 997104
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهش حوزه کرمانشاه

حوزه/ بایسته است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها دست به دست هم بدهند و مبانی وحدت را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در یادداشتی، به مناسبت ۲۷ آذر روز شهادت آیت الله دکتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه با عنوان «مبانی وحدت» آورده است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

برای ارتقاء بشر همیشه نیازمند دو چیز بوده و خواهد بود، آن دو چیز عبارتند از: علم و معنویت هر کدام از اینها اگر جداگانه وجود داشته باشد نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه مضرات غیر قابل جبرانی را برای بشریت به ارمغان آورده است.

علم بدون معنویت سر از مادی گرایی و سکولار انسان محوری علم در آورده و در جهت استثمار بکار می رود و معنویت بدون علم سر از خرافات و جهل در می آورد و به همین خاطر باید این دو بال پرواز بشریت کنار همدیگر و جهت تعالی بشریت بکار برود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ابتکار بزرگان حوزه و دانشگاه، مخصوصا شهید گرانقدر آیت الله دکتر محمد مفتح طرح «وحدت حوزه و دانشگاه» یا همان ارتباط علم و معنویت در کشور زده شد که بحمدالله دارای برکات بسیار زیادی بوده است، از آنجا که انقلاب ما یک انقلاب تمام عیار فرهنگی می باشد، باید تمرکز این انقلاب هم «تربیت انسان در تراز جمهوری اسلامی» باشد.

اگر بتوانیم پایه های وحدت حوزه و دانشگاه را بیش از بیش تحکیم ببخشیم، آنزمان شاهد ارتقاء معنویت در سطح جامعه تولید انسان های متعهددر جامعه خواهیم بود، همانطور که در بالا گفته شد علم بدون معنویت فقط تولید انسان سکولار و بدون دین خواهد نمود.

انسانی که یک بعد از زندگی و جامعه را خالی می بیند و برای آن برنامه ندارد، خلأ این بُعد در جامعه اکنون در جامعه علم زدۀ غرب بشدت مشهود است، آن علم که باید در جهت پیشبرد و اهداف انسانی مورد استفاده قرار گیرد در تولید قدرت و استثمار و تولید بمب اتم بکار گرفته می شود.

بایسته است که حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور دست به دست هم بدهند و مبانی وحدت را در دانشگاهها جدی بگیرند، تربیت انسان مهمترین هدف حوزه و دانشگاه می باشد و تا این دو کنار همدیگر قرار نگیرند، نمی توانند نتایج مطلوبی را به جامعه عرضه بدارند.

امید است با تکیه به کلام حضرت آقا(مدظله العالی) و تأکیدات ایشان هر چه سریعتر موانع این وحدت بیشتر برداشته شود و جامعه به رنگ صلاح و سداد والاتری پیش رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha