سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
وحدت

حوزه/ سلسله نشست‌های علمی-پژوهشی با موضوع: «تبیین وحدت و راهکارهای ایجاد آن و پاسخگویی به شبهات پیرامون» در مدرسه علمیه الزهراءالمرضیه(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد غلامی، استاد و پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه مشهد، در نشست برخط علمی-پژوهشی با موضوع «تبیین وحدت و راهکارهای ایجاد آن و پاسخگویی به شبهات پیرامون»، ضمن تبیین موضوع برائت و شروط، با اشاره به این مطلب که لزوم برائت که مطابق با آیات و روایات برای ما ضروری و غیر قابل خدشه است؛ به تبیین معنای تولی و تبری پرداخت و با استناد به آیات قرآن از جمله آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح و سایر آیات این بحث را مورد بررسی قرار داد.

وی، اصول ایمان به خدا و ایمان به معاد را بدون دشمن ستیزی و برائت از دشمنان ناتمام برشمرد و گفت: وحدت به معنای صحیح آن، به این معنا نیست که دشمنان خدا را دوست داشته باشیم و با آنان سازگاری داشته باشیم، بلکه با دانستن و توجه به معنای صحیح وحدت و برائت باید به این بحث بپردازیم که نتیجه اخلاقی و تربیتی این است که ما وقتی از دشمنان خدا دوری و تبری جستیم در ادامه از مکتب و طرز تفکر دشمنان هم دوری جسته و بالطبع از بدی‌ها و مفاسد اخلاقی دور خواهیم شد.

وی در ادامه با استناد به آیات و روایات به شروط برائت و شرح و تفصیل آن پرداخت؛ شروط برائت عبارتند از: ضوابط تقیه رعایت شود. یعنی در جایی که با انجام کاری جان و مال و آبروی خود و دیگران را در خطر ببینیم ملزم به ترک آن کار هستیم. تقیقه در روایات و سیره معصومین علیه السلام هم مورد تصریح و تأکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام غلامی گفت: از سایر شروط برائت به حفظ اسرار آل محمد علیهم السلام، برائت به دشمنان صدر اسلام خلاصه نشود و در مورد دشمنان کنونی هم اجرا گردد و توجه به بغض عملی هم می‌توان اشاره کرد.

گفتنی است، سلسله نشست‌های برخط علمی-پژوهشی با موضوع: «تبیین وحدت و راهکارهای ایجاد آن و پاسخگویی به شبهات پیرامون» به میزبانی مدرسه علمیه الزهراءالمرضیه(س) اصفهان با همکاری مدارس علمیه فاطمةالزهرا(س) ورزنه و کوثر تیران، برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha