سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه عامل اصلی همدلی و وحدت در کشور است

استاد دانشگاه گفت: حوزه متناسب با مبانی اسلامی تعریفی از دین و مناسبات اجتماعی به دانشگاه بدهد که مبانی علوم دانشگاهی بر اساس غرب تعریف نگردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محسن عمیق، در نشست برخط با عنوان "نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تمدن سازی"، در جمع بانوان طلبه استان اصفهان، رسالت حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی را تفقه در دین و ابلاغ دین به دیگران عنوان کرد و گفت: لازم است طلبه تفقه در مباحث کلامی و فلسفه داشته باشد و در اخلاق و عرفان نیز باید مطالعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ساحتی از دین مربوط به مباحث اجتماعی است افزود: در حوزه مسائل اجتماعی باید تولید و تحقیق و پژوهش داشت و در دانشگاه نیز محتوا باید اسلامی شود. بنابراین حوزه باید تفقه در دین داشته و آن را به دانشگاه ابلاغ کند و مناسبات اجتماعی که دین برای بشر ایجاد کرده است را به دانشگاه ابلاغ و جهت دهی کند.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: بین حوزه و دانشگاه چیزی بالاتر از همفکری باید صورت گیرد و جهت گیری و پیوستهای عدالت دانشگاه باید از دین گرفته شود تا تمدن ساز شود و در تمدن سازی اسلامی دو محور اصلی نقش دارد: علم و عدالت که اگر علم و عدالت توام با هم حرکت کنند جامعه توسعه پیدا می‌کند، حوزه علمیه باید مصادیق عدالت را در صنعت تفقه کند و آنرا به دانشگاه ها القا کند.

وی در پایان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به یک روز خلاصه نمی‌شود، بلکه حوزه باید متناسب با مبانی اسلامی تعریفی از دین و مناسبات اجتماعی به دانشگاه بدهد که مبانی علوم دانشگاهی بر اساس غرب تعریف نگردد.

گفتنی است، نشست برخط علمی پژوهشی با عنوان «نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تمدن سازی» با همکاری گروه پژوهشی شهید حججی شامل مدارس علمیه رضویه، حضرت زهرا، فاطمة الزهرا(س)، الزهرا(س)، فاطمیه اندان خمینی شهر و مدرسه علمیه النجیبیه کوشک، صبح امروز در سامانه سیما برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha