دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

حوزه/ دوره تخصصی «تربیت مدرس تحقیق پیمایش» ویژه اساتید و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن فرودستان، در دوره تخصصی «تربیت مدرس تحقیق پیمایش» در جمع اساتید و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران اصفهان به تبیین جایگاه تحقیقات پیمایشی پرداخت و با اشاره به اهمیت و جایگاه تحقیقات پیمایشی در زمان حاضر و نیاز ضروری حوزه علوم اسلامی به این تحقیقات، آموزش وسیع این روش را برای طلاب علوم دینی لازم و ضروری و یکی از نیازهای اصلی جامعه کنونی برشمرد.

وی، یکی از بهترین و برترین روش های پاسخگویی به نیازهای جامعه در قالب پژوهش با درصد خطای کمتر، را تحقیقات "میکس متد" یا ترکیبی ذکر کرد که لزوما همه طلاب باید به این ابزار مسلح باشند.

حجت الاسلام فرودستان ویژگی های این تحقیقات را انعطاف پذیری و غیر قابل پیش بینی بودن، چالش برانگیز بودن، باز و اکتشافی بودن، بیان کرد و گفت: تحقیق به روش میکس متد، باید علمی باشد بنابراین نیاز به آموزش زیاد و کار کارگاهی طولانی و تمرین دارد.

وی به وجوه افتراق تحقیقات کمی و کیفی اشاره‌ای گذرا داشت؛ تحقیقات کمی نیاز به پیش فرض و فرضیه دارد و انعطاف پذیر نیست؛ اما در تحقیقات کیفی به جهت نامعلوم بودن پدیده‌ی مورد مواجهه، فرضیه متصور نیست و محقق باید به کشف پدیده ها و علل آن بپردازد و این قابلیت اکتشاف، نشان دهنده انعطاف پذیری روش میکس متد است. امروزه بهترین روش تحقیق استفاده از روش ترکیبی است؛ یعنی محقق برای کشف پدیده از ترکیبی از روش کتابخانه ای(کمی) و میدانی(کیفی) استفاده نماید، تا نواقص کار جبران شود و درصد خطا در کار به حداقل ممکن برسد. طی این مسیر، ابزار خاص خود را نیازمند است که طلاب می‌بایست به این ابزار مجهز باشند.

گفتنی است، دوره تخصصی «تربیت مدرس تحقیق پیمایش»،به همت معاونت پژوهش مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران استان اصفهان و با همکاری مدارس علمیه الزهراءالمرضیه(س)اصفهان، کوثر تیران، فاطمة الزهراء(س) ورزنه، فاطمة الزهراء(س) نایین، الزهراء(س)دهاقان، الزهراء(س) نطنز و صالحات فولادشهر، از مرداد ماه ۱۴۰۰ طراحی و تدوین شده و به نام مبارک شهید سرافراز محمود رضا بیضائی متبرک و مزین شد و در حال برگزاری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha