جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نقدیر

حوزه/ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، گفت: مجوز راه اندازی دانشگاه جهاد و مقاومت در قم از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ شده است و این دانشگاه فعالیت خود را با ۱۱ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی لقمان‌پور در همایش تقدیر از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، که با حضور نماینده قم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر برخی تفاسیر، آیه «انما یخشی الله من عباده العلماء» اشاره به علمی دارد که نافع است.

وی افزود: خداوند در هیچ جای قرآن، علم را به تنهایی به کار نبرده است و هر جا واژه علم می‌آید، پیوستی نیز برای آن وجود دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم ادامه داد: پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس قطعا مصداق این آیه شریفه هستند، زیرا علم و پژوهش آنان، نافع است و پژوهش‌ها و کتاب‌های دفاع مقدس، از جمله یادگاران ماندگار محسوب می‌شوند.

وی، با اشاره به فعالیت بیش از ۲۸۰ پژوهشگر و نویسنده در عرصه دفاع مقدس در استان قم، عنوان کرد: مردم قم در پیروزی انقلاب، ۱۹ دی، دفاع مقدس و تمامی رویدادها پیش قدم بودند و در زمینه‌های علمی و پژوهشی نیز جلودار هستند.

حجت‌الاسلام لقمان‌پور، تاکید کرد: فلسفه وجودی خدمت ما وجود شیرمردانی همچون شهید مهدی زین الدین است که در دوران حماسه و ایثار نقش آفرینی کردند و نام قم با ۱۳۷ شهیده دفاع مقدس، شهید فهمیده و حدود ۶ هزار و ۹۰ شهید والامقام گره خورده است.

وی، خاطرنشان کرد: برخی پژوهشگران و نویسندگان، بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب تالیف کرده اند و مراکزی هم هستند که بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت به چاپ رسانده اند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، ادامه داد: ماموریت این اداره کل، سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت، نظارت و پشتیبانی است و ما خادم کسانی هستیم که در عرصه حفظ و آثار و نشر دفاع مقدس فعالیت دارند.

وی، با اشاره به احداث مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم، یادآور شد: این مجموعه با عنایات رهبر معظم انقلاب اسلامی راه اندازی شد و نگاه ایشان به مقوله حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، بسیار راهگشا و پیش برنده بوده است.

حجت‌الاسلام لقمان‌پور، با طرح این سوال که آیندگان از ما خواهند پرسید در رابطه با شهدا چه کار کرده‌اید؟ عنوان کرد: شایسته است مسئولان استان در این زمینه‌ها همکاری کنند، زیرا در سال آینده کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم را در پیش داریم و لذا حمایت همه جانبه را می‌طلبد تا جایگاه شهید و شهادت در استان بیش از پیش حفظ شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، با اشاره به دو اقدام این اداره کل در حوزه علمی و پژوهشی، خاطرنشان کرد: نخستین اقدام ایجاد رشته دانشگاهی روایتگری دفاع مقدس و موزه در مقاطع کاردانی و کارشناسی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۶ نفر که در مقطع کارشناسی شرکت داشتند، بورسیه شدند.

وی، ادامه داد: همچنین موفق شدیم مجوز راه اندازی دانشگاه جهاد و مقاومت را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کنیم که این دانشگاه با دو رشته در مقاطع کارشناسی، هشت رشته در کارشناسی ارشد و یک رشته در مقطع دکترا آماده فعالیت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha