چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی  گفت: اصلی که باید در شناخت مبانی سیره معصومین (علیهم‌السلام) به آن توجه کنیم، تأسیس و تداوم جریان مرجعیت شیعه، از همان ابتدای مبارزات بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در همایش ملی نکوداشت آیت‌الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی که امروز با حضور جمعی از علماء، مسئولان حوزوی، استانی و کشوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) و تبیین نقش پایه‌ای مبارزات ایشان در مرزبانی از حریم ولایت و جلوه‌گری آن در عرصه فرهنگی، علمی و دینی امت مسلمان، ابراز کرد: اصلی که باید در شناخت مبانی سیره معصومین (علیهم‌السلام) به آن توجه کنیم، تأسیس و تداوم جریان مرجعیت شیعه، از همان ابتدای مبارزات بود.

وی افزود: آن روزی که جریان عصمت و ولایت، در مقام تداوم مبارزات و مجاهدات حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) استمرار پیدا کرد و آغاز شد، در میان امت اسلام تعداد محدودی به ولایت امیرالمومنین (علیه‌السلام) شهادت می‌دادند و مجاهدت‌های پیگیرانه ایشان، مسئله ولایت را آن چنان تثبیت کرد که از ابتدا در کنار آن، یک جریان دیگری به وجود آمد که نقش نشر و نهادینه‌سازی سیره اهل‌البیت (علیهم‌السلام) را برعهده داشت.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امروز ما تحت امامت و ولایت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) زندگی می‌کنیم و امامت اهل بیت (علیهم‌السلام) برای ما ثابت است، گفت: علت این ثبات، وجود جریانی است که در کنار امامت و ولایت در آن دوران وجود داشت و آن، وجود ذوات مقدسه‌ای بود که هم در نشر معارف اهل البیت (علیهم‌السلام) نقش داشتند و هم در نهادینه‌سازی آن.

آیت‌الله علم‌ الهدی با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) که ایشان، محمد بن مسلم، برید بن معاویه، لیث بن البختری المردای (ابوبصیر) و زرارة بن اعین را، اوتاد الارض و اعلام الدین معرفی کرده بودند، گفت: اگر وجود این شخصیت‌ها در کنار ائمه (علیهم‌السلام) نبود، امروز معارف ایشان برای ما به صورت یک جریان نهادینه و منبع شناخت وظایف و احکام دین، تثبیت نشده بود.

وی همچنین به روایت دیگری از امام صادق (علیه‌السلام) و گلایه ایشان از سوء‌استفاده تأویل شخصی و مغرضانه برخی افراد از کلام اهل بیت (علیهم‌السلام) اشاره و اظهار کرد: وجود مقدس ائمه (علیهم‌السلام) به امناء خود اتکا داشتند و اگر این جریان در کنار ایشان در آن روز و پس از آن، وجود نداشت، نه تنها اوامر و معارف مقام عصمت به ما نمی‌رسید، بلکه افرادی بودند که این کلمات و معارف را آن چنان تأویل می‌کردند که به صورت منحرف شده یا به عکس، به دست مردمان آینده برسد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» و با بیان اینکه اصطلاح مرجعیت توسط خود بقیه‌الله مطرح شده است، گفت: جریان اوتاد الارض و اعلام الدین که در زمان امام باقر و امام صادق (علیها السلام) وجود داشت، وقتی منتهی به دوران غیبت شد، به وسیله امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) در میان شیعه به عنوان مرجعیت تثبیت شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تصریح بر این مطلب که مقصود از روات، کسانی نیستند که فقط نقل حدیث می‌کنند، بلکه منظور متفقّهان در احادیث هستند، توضیح داد: حوادث، رویدادهای تازه و بی‌سابقه‌ای هستند و مسلماً حکم آن‌ها صراحتاً در کلام ائمه (علیهم‌السلام) بیان نشده است و کار استخراج نظر معصوم از دل روایات و احادیث، مربوط به آن شخصی است که متفقه در حدیث است و اوست که می تواند این حوادث را استنباط و استخراج کند.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا لفظ فقها در روایت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) نیامده و ایشان تعبیر به روات کرده‌اند؟»، ابراز کرد: ایشان در واقع در این تعبیر، خواستند به شیعه و جریان فقاهت جهت بدهند، زیرا ممکن بود، زمانی عنوان فقیه به افرادی که در جریان اهل بیت(علیهم السلام) نیستند و فقط با برخی سنجش‌های اجتماعی فتوا و حکم می‌دهند، نسبت داده شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از امتیازاتی که اساتید ما و علمای بزرگ آن روز مشهد در محافل طلبگی و برای ارزیابی مراجع لحاظ می‌کردند، این بود که آرای کدام مرجع، استناد بیشتری به روایات و احادیث دارد و کمتر مبتنی بر قواعد است؛ بر این اساس، آیت‌الله العظمی شاهرودی صاحب امتیاز بودند و پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، عموماً در مشهد به ایشان رجوع کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: در مطرح کردن مسئله شهادت نواب و فدائیان اسلام از سوی آیت‌الله العظمی شاهرودی و موضع‌گیری و اظهار تأثرشان، باید به اقتضائات سنّی ایشان، شرایط اجتماعی، خفقان عجیب دوران ستمشاهی و تحجر فوق‌العاده سنگین در نجف نیز نحوه انتقال اخبار توجه داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ابراز کرد: ایشان تنها کسی بودند که چنین مسئله‌ای را در آن دوران مطرح و موضع‌گیری قاطعی داشتند، در حالی که هنوز انقلاب آغاز نشده بود و این، فکر نو و بینش خاص و اجتماعی و انقلابی، ایشان را در کنار زهد و تقوا اثبات می‌کند.

گفتنی است، اولین همایش نکوداشت حضرت آیت‌الله حسینی شاهرودی قبلاً در شاهرود برگزار شده بود و همایش‌های سوم و چهارم در سال آتی در نجف اشرف و قم برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که نماینده ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر حوزه علمیه خراسان، دبیر کنگره نکوداشت مرحوم آیت‌الله العظمی‌ سید محمود حسینی شاهرودی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرزند معظم له از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha