دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / دیدار رئیس دانشگاه تهران با آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ رئیس دانشگاه تهران از ایجاد مرکز تبادلات حوزه و دانشگاه زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه لازم است ماموریت خود در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را در یک فضای تعامل واقعی شکل دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، امروز پنج‌شنبه دوم دی ماه در دیدارهای جداگانه با مراجع عظام تقلید و علما که در قم برگزار شد، گفت: برنامه داریم تا در ساختار جدید دانشگاه تهران، مرکزی با عنوان تبادلات حوزه و دانشگاه زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه تعریف کنیم تا این مرکز، محلی برای تبادلات واقعی بین حوزه و دانشگاه باشد.

وی، با تاکید بر طراحی راهکارهای عملیاتی برای ارتباط ساختاری حوزه و دانشگاه، افزود: در مرکز تبادلات حوزه و دانشگاه که به زودی در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود، امکان راه‌اندازی دفتر نمایندگی هر یک از مراجع عالیقدر به منظور ارائه آثار علمی‌شان وجود دارد و همچنین می‌تواند کتابخانه‌ای به همت و به نام مراجع عظام در کتابخانه‌های دانشکده‌های دانشگاه تهران ایجاد شود.

رئیس دانشگاه تهران، هدف از این ساختارسازی را گسترش رفت‌وآمدهای علمی بین حوزویان و دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه لازم است ماموریت خود در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را در یک فضای تعامل واقعی شکل دهند.

وی در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به اقدام جدی دانشگاه تهران برای بازنگری و تحول علوم انسانی، اظهار کرد: معنویت باید در علوم ما رسوخ کند و تمام رشته‌های دانشگاهی بویژه علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری باید مبتنی بر ارزش‌های دینی متحول شوند.

مقیمی، راهبرد اصلی مدیریت دانشگاه تهران را بر محور جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی معرفی کرد و گفت: دانشگاه باید مسائل و مشکلات واقعی مردم را بشناسد، برای آنها چاره‌اندیشی کند و اقدام عملی برای حل مسائل جامعه انجام دهد. بنابراین خروجی دانشگاه باید خروجی مورد نیاز جامعه باشد و فارغ‌التحصیلانی در اختیار جامعه قرار دهد که بتوانند مسائل و مشکلات جامعه را حل کنند.

وی یکی از مصادیق ورود دانشگاه به حل مسائل جامعه را مشارکت نهاد دانشگاه در محرومیت‌زدایی عنوان کرد و افزود: در دانشگاه تهران این آمادگی را داریم تا به صورت پایلوت بر روی آبادانی یک منطقه محروم کار کنیم و الگوی محرومیت‌زدایی را با رویکردی ملی و قابل اجرا در نقاط مختلف کشور ارائه کنیم.

دکتر مقیمی، تحقق راهبرد دانشگاه تهران را مستلزم پیاده‌سازی سبک مدیریت جهادی دانست و از سه مولفه عقلانیت، معنویت و عملگرایی به عنوان عناصر اصلی این سبک مدیریتی نام برد و گفت: مبنای تصمیم‌گیری‌هایمان باید مبتنی بر عقلانیت باشد و معنویت مانند چتری بر فراز این عقلانیت برافراشته شود. همچنین این عقلانیت و معنویت، در عرصه عمل هم بروز و ظهور پیدا کند.

رئیس دانشگاه تهران در این دیدارهای جداگانه از مراجع عظام تقلید خواست تا در زمینه جاری و ساری شدن ارزش‌های اسلامی و مولفه‌های علم دینی در تمام شئونات و رفتارهای اساتید و دانشجویان رهنمود دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha