جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سیدحسن حسینی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه

حوزه/مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه،گفت: در حال حاضر۱۸۰۰ نفر در مدارس حافظین در حال حفظ قرآن هستند و بیش از ۶۳ مدرسهٔ حافظین در کشور فعال است که امید داریم تا پایان سال به ۷۰ مدرسه برسد.

حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به وظایف مدیریت قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه، اظهارکرد: «برنامه‌ریزی به منظور برگزاری دوره‌های گوناگون تربیت مربی قرآن و حدیث»، «تأسیس دفاتر قرآن و عترت در مدیریت‌های استانی و برنامه‌ریزی برای تأسیس واحد قرآن و عترت در مدارس علمیه»، «برنامه‌ریزی دوره‌های حفظ، تجوید، ترجمه و مفاهیم، تدبیر و تفسیر قرآن کریم»، «ترویج فرهنگ قرآن و عترت با استفاده از ابزارهای هنری»، «تهیه سیرهای مطالعاتی قرآن و حدیث»، «برگزاری مسابقات و محافل قرآن و حدیث کشوری»، «تهیه محصولات مکتوب در زمینه قرآن و حدیث»، بخشی از این وظایف است.

مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه،با اشاره به رسالت قرآنی و حدیثی حوزه‌های علمیه، افزود: زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی در جهت استقرار نظام مدیریتی و ستادی هماهنگ به منظور تقویت امور قرآن و عترت در نظام آموزشی، پژوهشی، تربیتی، تبلیغی و مدیریتی از رسالت‌های دیرینه حوزه‌های علمیه بوده است.

وی ادامه داد: زمینه‌سازی جهت تحقق فرهنگ قرآن و عترت در نظام مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه، تقویت ایمان و اعتقاد به قرآن و عترت، زمینه‌سازی جهت گسترش و ارتقای التزام عملی به قرآن کریم و سیره معصومین (ع) در ابعاد فردی و اجتماعی، ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه‌های آموزشی و ترویجی قرآن و عترت (ع) در میان حوزویان، اصلاح و بهبود مستمر نظام جامع قرآن و عترت (ع) در کارکردهای مدیریتی، ستادی، آموزشی و ترویجی مرکز، از جمله این اهداف است.

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در تربیت و رشد حافظین قرآنی موفق شویم و مدارس قرآنی خوبی داشته باشیم، مهم‌ترین عنصر، حضور فعال اساتید حفظ در هر پایه مدارس است تا کار را قدم به قدم جلو ببرد. برای گسترش این طرح به عده، صف‌آرایی و نیرو نیاز داشتیم؛ لذا تصمیم گرفته شد، ۴۰۰ استاد و مربی ویژه حفظ، تربیت شود و متولیان برای رسیدن به این هدف، دوره‌های تدارکاتی در بخش تربیت مربی حفظ انجام داده‌اند که تاکنون چندین دوره برگزار و به اتمام رسیده است.

مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه افزود: در این راستا، چندین دوره آموزشی با حضور ۳۱۰ طلبه فاضل و ممتاز برپا شده است که یک دوره مجازی و الباقی نیز حضوری بوده است. از این میان، ۲۷۴ نفر موفق به قبولی و مجاز شدند و الباقی در حال پیگیری است. در حال حاضر، یک دورهٔ حضوری در راستای این اهداف در قم در حال برگزاری است که ۷۸ نفر ثبت نام کرده‌اند. اگر این‌ها در آزمون ورودی قبول شوند، در دو مرحله برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به حضور فعال و ارزشمند طلاب در مدارس حافظین(ویژه طلاب حافظ قرآن کریم) گفت: یکی از خروجی‌های مهم مدیریت قرآن و حدیث حوزه تاسیس مدارس حافظین در سراسر کشور است. حوزه‌های‌علمیه به‌عنوان پرچم‌دار کار محتوای قرآن و حدیثی در کشور و در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب در جهت تربیت ده میلیون حافظ، مدارس حافظین را تأسیس کرده است، طلاب در این مدارس هم‌زمان با گذراندن سطح یک، حافظ می‌شوند و این حفظ به همراه تفسیر و تدبر در قرآن است.

وی اظهارکرد: هدف مهم مدارس تربیت قرآنی، ابتدا طلاب، سپس جامعهٔ شیعی است. در واقع، زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی در جهت استقرار نظام مدیریتی و ستادی هماهنگ به منظور تقویت امور قرآن و عترت در نظام آموزشی، پژوهشی، تربیتی، تبلیغی و مدیریتی حوزه‌های علمیه، از جمله اهداف است.

شبکه تربیت مربی حافظان در کشور

مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه، ادامه داد: مرحلهٔ اول این دوره در نیمه ماه آبان سال جاری با همکاری معاونت تهذیب سطوح عالی قم در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد. هفته بعد نیز دورهٔ دوم آموزش تربیت مربی برگزار می‌شود که برای آزمون عملی و برای گرفتن گواهی مربیگری حفظ قرآن است. مهم‌ترین مؤلفه دوره‌های برگزار شد، این است که عزیزان به‌زودی در عرصه‌های خارج از حوزه به‌عنوان استاد حفظ مشغول به کار می‌شوند و هر یک از مربیان افراد زیادی را به‌عنوان مربی حفظ تربیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسینی به برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور نخبگان حوزوی از سراسر کشور اشاره کرد و افزود: حضور طلاب و نخبگان در مدارس حافظین در راستای اجرای یک شبکهٔ تربیت مربی حافظان در کشور است تا هر یک اساتید افراد زیادی را تربیت کنند و حوزه به‌عنوان پرچم‌دار مباحث قرآنی در این عرصه به وظیفه خودش به خوبی عمل کرده باشد.

وی گفت: در حال حاضر۱۸۰۰ نفر در مدارس حافظین در حال حفظ قرآن هستند و بیش از ۶۳ مدرسهٔ حافظین در کشور فعال است که امید داریم تا پایان سال به ۷۰ مدرسه برسد. برای این عزیزان در طول سال المپیاد قرآنی برگزار می‌شود و مدارس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه طلابی که حافظ قرآن باشند دارای امتیازات خاصی می‌باشند، افزود: طلابی که حافظ شده‌اند، شهریهٔ خاص حفظ دارند و حوزه این را تکلیف می‌داند و مدارس علمیهٔ ما نیز از آن بسیار استقبال کرده‌اند. در این باره شعار معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، این است که؛ «طی چند سال آینده، تمام مدارس علمیه باید مدرسهٔ حافظین شوند.»

وی به دوره آموزش تربیت مربی حفظ اشاره و اظهارکرد: امسال چهارمین سال برگزاری این دوره است که در نیم‌سال دوم تحصیلی برگزار می‌شود. سال قبل به‌صورت مجازی برگزار شد و امسال به‌صورت حضوری و توسط مدیران مدارس استانی پیگیری می‌شود.

مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: هم‌اکنون در بحث قرآن، سی رشته فعال در حوزه علمیه است؛ ولی نظام درختوارهٔ قرآنی در حال تکمیل شدن است و رشتهٔ درسی حفظ قرآن، پیشنهادیست، تا به درختواره اضافه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی در خصوص کادرسازی اساتید حفظ یا طلاب حافظ و ورود حوزه‌علمیه در این باره، تأکید کرد: در عرصه کادرسازی اقداماتی صورت گرفته و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ادارهٔ قرآن و معاونت تهذیب، صف‌آرایی و کادرسازی در سه حوزهٔ مختلف «آموزش، ترویج و حفظ» است، در آموزش، بیش از ۵۰۰ نفر برای استاد تجوید شرکت کرده‌اند که ۲۳۰ نفر موفق به دریافت حکم استادی شدند، در بخش ترویج، دوره‌های تربیت مروّج و برگزاری جلسات قرآنی در ۱۲ استان کشور دوره برگزار کرده‌ایم که بیش از ۱۵۰ نفر موفق شدند دوره را به‌طور کامل سپری کنند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود به برنامه تجلیل از برگزیده‌ها و چهره‌های قرآنی حوزه اشاره کرد و گفت: امسال در بهمن ماه، رزمایش دوم «تربیت تهذیب» را برگزار خواهیم کرد و هم‌زمان برنامه‌هایی در دستور کار است. سال قبل، تکریم چهره‌های قرآنی با اولویت تفسیر و مفاهیم در هر استان به صورت جداگانه انجام شد، بعضی از استان‌ها تا ۱۶ نفر تجلیل شدند؛ اما هنوز در قم مراسم تجلیل انجام نشده است. افراد بر اساس آیین‌نامه انتخاب می‌شوند که در قم هنوز اجرایی نشده است. سال گذشته در رزمایش اول، از نفرات برگزیده از رشتهٔ تفسیر بودند و امسال یکی دیگر از رشته‌ها در اولویت خواهد بود که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. البته اختیارات استان‌ها را در خصوص تکریم از نفرات باز گذاشته‌ایم، اما آیین‌نامه، چارچوب‌ها و جدول‌گذاری در این موضوع را برای استان‌ها می‌فرستیم. اولویت با چهره‌های فعال قرآنی، نخبگان، فرزانگان، محققان، اساتید، مدرسان و عموم طلاب می‌باشند.

حجت‌الاسلام حسینی به تبیین دیگر فعالیت‌های قرآنی مدیریت قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: «تدوین سیر مطالعاتی تفسیر قرآن و حدیث»، «برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی قرآن و حدیث و اجرای دوره‌های کشوری»، «برنامه‌ریزی و اجرای طرح ملی اُنس با ثقلین (طلیعه اُنس، حکمت بندگی)»، «برگزاری دوره‌های ملی تربیت مربی قرآن‌کریم»، «انتشار کتاب‌های(قرآن کتابی خواندنی)، (تفسیر مختصر سوره نساء)، (درسنامه ترجمه و مفاهیم)، (منشور طلبگی"تفسیر آیه نَفَر")، (دوازده قدم)، همچنین تهیه «فیلم‌های کوتاه با مضامین قرآنی» و برگزاری «مسابقات کشوری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه» و «برنامه‌ریزی محافل قرآن و عترت»، همچنین «تهیه برنامه آموزشی ده‌ساله قرآن و حدیث» و «راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر قرآن و عترت حوزه»، از دیگر فعالیت‌های این مدیریت در معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه است.

مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در پایان گفت‌وگوی خود، تأکید کرد: علی‌رغم تمامی اقداماتی که صورت گرفته و یا در حال انجام است، مهم‌ترین موضوع، پرداختن به قرآن کریم است؛ همان‌طور که تفسیر به‌معنای عبور از ظاهر قرآن و پرداختن به باطن قرآن است و مفسرین واقعی، معصومین بوده‌اند، هدف معصومین پرداختن به مسائل ظاهری نیست، بلکه عبور از ظاهر قرآن و پرداختن به جان انسان‌هاست. این مسئله ابتدا باید مورد توجه طلاب قرار گیرد به آن مزیّن شوند تا بتوانند این قدم را برای جامعه بردارند، بطوریکه از ظاهر عبور و در زندگی‌مان به باطن قرآن توجه کنیم.

گفت‌و گو از اکبر پوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha