چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
وحیده محمدلو

حوزه/ محمدلو به دلائل مساوی نبودن شهادت زن و مرد در محاکم قضایی اشاره کرد و گفت: مسئله شاهد بودن در محاکم قضایی، به معنی برتری مرد بر زن نیست، چرا که در مواردی شهادت زن به طور فردی نیز پذیرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که اسلام میان زن و مرد،‌ برابری ارزش های انسانی را بنیان نهاده است ، اما از لحاظ وظایف اختصاصی،‌ اسلام برای هر یک نقش خاصی را قائل است که با سرشت و طبیعت او سازگار می باشد، اظهار داشت: مسئله شهادت زن و مرد در محاکم قضایی، به معنی برتری مرد بر زن نیست چرا که در مواردی شهادت زن به طور فردی نیز پذیرفته است، در حالی که در مردان هیچ موردی نداریم که شاهد بودن یک مرد پذیرفته شود بلکه حداقل باید دو نفر باشند؛ یعنی، حکم «تساوی دو زن با یک مرد» مطلق نیست.

وی ادامه داد: به طور مثال در مورد اثبات زنده متولّد شدن طفل، با شهادت هر زن «یک چهارم» از ارث ثابت می شود و همچنین در مسئله بکارت یا عیوب جنسی تنها شهادت زنان پذیرفته است، فلذا در بسیاری شبیه این موارد است که نشان می دهد در این مسئله مرد هیچ برتری بر زن ندارد و همچنین در مواردی مثل طلاق و قتل، فقط شهادت مرد نافذ است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی بیان کرد: شهادت دو زن برابر یک مرد نوعاً در مورد حدود و حقوق می باشد و حکمت های آن به این دلیل است که احساسات و عواطف زن جنبه غالب شخصیتی او را تشکیل می دهد و البته این موضوع هیچ نقصی برای بانوان نیست؛ بلکه اگر چنین نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشکال بود، چرا که زن و مرد مکمّل یکدیگرند و جنبه های شخصیتی یکدیگر را تکمیل می کنند.

وی افزود: به دلیل همین ویژگی و واقعیت زن به دلیل ویژگی درونی و هم به لحاظ آسیب پذیری از تهدیدات خارجی بیشتر از مرد تحت تأثیر احساسات قرار می گیرد و لذا ممکن است تحت تأثیر احساسات و عواطف مختلف، شهادتی بدهد که تنها موافق احساسات او باشد و اجتماع دو زن برای شهادت بر چیزی، ضریب اطمینان را در شهادت بالا می برد.

محمدلو گفت: شهادت دو زن از آسیب پذیری یک زن نیز در جریان شهادت و خصومت ها و درگیری های پس از آن نیز تا حدودی می کاهد، پس در آیین دادرسی اسلام، شاهد بود زن همچون مرد، به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، اگر چه در برخی موارد قدرت اثبات این دو متفاوت است.

وی ادامه داد: در ادای شهادت نیز ممکن است زنان هم بیشتر تحت تأثیر فشار عاطفه مثبت و یا منفی و یا ارعاب خارجی قرار گرفته و آن گونه که باید شهادت ندهد و یا شهادت برخلاف دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: حکمت این امر، دور نگاه داشتن زنان از مخاطرات اجتماعی و حفظ حقوق دیگران می باشد، زیرا شهادت در نظام اسلامی یک تکلیف است و شخصی که شهادت او پذیرفتنی است و شاهد قضیه ای بوده است مکلّف به حضور در دادگاه جهت ادای آن می باشد. از این رو، اگر شاهد بودن زن در موارد حادی نظیر قتل پذیرفته باشد، نباید از آن امنتاع ورزد.

وی بیان کرد: اسلام با نپذیرفتن شهادت زن در این موارد، تکلیف را از آن ها برداشته است، چرا که شخصی که علیه او شهادت داده می شود، امکان دارد بر اساس آن، به اعدام، یا تحمّل ضربات شلاق محکوم گردد و لذا امکان اعمال تهدیداتی از سوی محکوم و یا اطرافیانش نسبت به شاهد وجود دارد.

محمدلو در پایان گفت: اسلام با در نظر گرفتن همه جوانب ، شهادت دو زن را معادل شهادت یک مرد قرار داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha