یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آپارتمان

حوزه/ ۱۲ نهاد حقوقی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی در نامه به رئیس جمهور خواستار لغو مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص موافقت با بلند مرتبه سازی در برخی عرصه های شهر تهران تا ۱۵ طبقه شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۱۲ نهاد حقوقی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی در نامه به رئیس جمهور خواستار لغو مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص موافقت با بلند مرتبه سازی در برخی عرصه های شهر تهران تا ۱۵ طبقه شدند که متن آن و اسامی این 12 نهاد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه ای طراحی و ساخته شود که تحقّق سبک زندگی اسلامی، راحتتر امکانپذیر باشد.

مقام معظم رهبری، ۲۳/۱۰/۱۳۹۲

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر رئیسی

با سلام و تحیت

احتراماً پیرو ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص موافقت با بلند مرتبه سازی در برخی عرصه های شهر تهران تا ۱۵ طبقه، مجموعه نهادهای حقوقی تنظیم کننده این نامه (متشکل از ۱۲ نهاد حقوقی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی) به استحضار می رسانند که این مصوبه به دلایل متعددی که بعضا به شرح ذیل تقدیم می گردد نه وجاهت علمی دارد و نه وجاهت شرعی:

۱- یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها و به ویژه تهران، بلند مرتبه سازی هایی بوده است که طی چند دهه اخیر انجام شده است و این نوع توسعه های عمودی سبب تغییر گلباد این شهرها در فصول مختلف و مسدود شدن جریان طبیعی هوا و بالطبع، انباشت آلودگی هوا در کلانشهرها شده است. گزارش های قبلی خود این نهاد (شورای عالی شهرسازی و معماری) موید این ادعا است و عجیب اینکه این نهاد به گزارش های قبلی خود نیز چنین بی اعتنا است.

۲- بلند مرتبه سازی سبب تضییع حقوق شهروندان در برخی حقوق و مواهب طبیعی نظیر بهره‌مندی از نور و باد طبیعی و ... می شود و به همین دلیل، قانونی کردن آن، نوعی تضییع حقوق عمومی است؛ مگر آنکه سیاستگذاران اعلام نمایند که فاصله بلوکها از یکدیگر آنقدر زیاد باشد که مزاحم بهره مندی از نور و باد و ... در بلوکهای مجاور نشوند که در آن صورت، معضلات جدید دیگری بروز می یابد؛ نظیر عدم شکل گیری فضای شهری بین بلوکها و کاهش همبستگی اجتماعی بین شهروندان به دلیل فاصله زیاد بلوکها از یکدیگر و غیره. این ایده، چند دهه قبل در تئوری های برخی معماران وشهرسازان مشهور غربی بارها اجرا شد و اکنون عدم مطلوبیت و شکست آن در خود کشورهای غربی نیز مبرهن شده است.

۳- حسب برخی تحقیقات علمی، فیزیولوژی بدن انسان تناسب چندانی با ارتفاع زیاد ندارد و به همین دلیل، در ارتفاع زیاد، برخی مسائل و مشکلات پزشکی برای شهروندان تشدید می گردد.

۴- بلند مرتبه سازی با بسیاری از شاخصه های سبک زندگی اسلامی ایرانی تطبیق ندارد و ضمن بروز آسیب های اجتماعی فراوان، در تعارض با برخی آموزه های دینی نیز است که در این خصوص تاکنون پژوهش های میان رشته ای متعددی هم در دانشگاه ها و هم در حوزه های علمیه منتشر شده است که شرح مبسوط آنها در این مجال نمی گنجد.

۵- این ابلاغیه، با سیاستهای قبلی نظام در خصوص لزوم مهاجرت معکوس از کلانشهرهای مصرفی به سمت زیست گاههای تولیدی در تعارض است و سبب تشدید تراکم و آفات ناشی از آن در کلانشهرها خواهد شد.

با توجه به مجموع نکات فوق، چنین به نظر می رسد که متاسفانه هنوز درک درستی از لزوم ریل گذاری صحیح در عرصه آمایش سرزمین برای اصلاح وضعیت موجود شهرسازی و معماری ایران شکل نگرفته است و به جای بازنگری اساسی در سیاستهای اشتباه قبلی، هنوز همان سیاستها در حال تعمیق است. لذا مستدعیست به عنوان گام جدی اول برای ساماندهی وضع موجود شهرسازی و معماری ایران، دستور فرمایید در اولین فرصت ممکن نسبت به لغو ابلاغیه مذکور اقدام نمایند.

ان‌شاءالله پس از لغو این ابلاغیه، مجموعه نهادهای حقوقی تنظیم کننده این نامه آمادگی خود برای هر نوع همکاری و همفکری با مسئولان ذیربط را برای بازنگری در سیاستهای موجود اعلام می نمایند.

و من الله التوفیق

قطب علمی معماری اسلامی

ستاد راهبری معماری اسلامی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی دانشگاه قم

مجمع محققین معماری و شهرسازی اسلامی

اندیشکده شهر ایرانی اسلامی دانشگاه امام حسین (ع)

مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز

بسیج مهندسین استان قم

واحد معماری و شهرسازی موسسه مصاف

مرکز تحقیقات مطالعات علوم قرآن و حدیث با رویکرد الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی

هیأت اندیشه ورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha